roze_spelen

Aan het bestuur en de directeur van NOC*NSF,

U bent ongetwijfeld net als velen anderen geschokt en bezorgd over de situatie van homoseksuelen en transgenders in Rusland, een situatie die nog verder verslechterd is door het aannemen van de zogenoemde 'anti-homopropagandawet'. Overal over de wereld zijn boze en bezorgde burgers, sporters, sportbondbestuurders en politici zich aan het beraden over hoe te reageren op deze wet, die zich overduidelijk niet laat verenigen met de Olympische gedachte en met het Olympisch Handvest, in verband met de aanstaande winterspelen in Sochi.

Verschillende reacties zijn reeds voorgesteld, van een algehele boycot tot het verplaatsen van de Spelen naar Vancouver, waar de faciliteiten van de Winterspelen van 2010 nog beschikbaar zijn. U heeft reeds aangegeven dat een boycot voor NOC*NSF geen optie is, maar via deze weg willen wij u oproepen om desondanks een niet mis te verstaan signaal af te geven dat sport en discriminatie niet samen gaan.

Sinds jaar en dag is het de gewoonte dat Nederlandse nationale sportequipes een oranje tenue dragen. Wij roepen u op om deze traditie voor één editie van de Olympische Spelen op te schorten, en in plaats daarvan de sporters van de Nederlandse afvaardiging in het roze te kleden.

Roze is internationaal de kleur van de LGBT-emancipatiebeweging, en op deze wijze kunnen we gezamenlijk duidelijk maken dat discriminatie onacceptabel is, zonder er woorden aan vuil te maken.

Was getekend,