Schol Joke

Vorig jaar werden in ons land bijna 5000 gezinnen afgesloten van de watervoorziening, omdat ze de stijgende factuur niet meer konden betalen. vandaag groeit 1 kind op vier bij ons op in een huis zonder bad, toilet, warm water of centrale verwarming. Met de actie Schol, Joke! vragen we aan Vlaams minister van leefmilieu, Joke Schauvliege, om de toegang tot water voor iedereen te verzekeren. een volledige afsluiting van het drinkwater is mensonwaardig.

Water is een mensenrecht, geen handelswaar! Ecokerk roept de bevoegde ministers op om dit mensenrecht in de wet te verankeren. Samen met Vlaams netwerk van Verenigingen waar armen het woord nemen en Welzijnszorg, vragen we volgende maatregelen

1. Water is een grondrecht. Mensen moeten steeds over water kunnen beschikken

2. Water moet betaalbaar zijn: er moeten maatregelen genomen worden om de waterprijs (in zijn geheel) extra te drukken voor mensen in armoede

3. Uniformiteit tussen waterleveranciers is nodig. Klanten hebben geen vrije keuze in verband met de leverancier, dus moeten hun rechten overal dezelfde zijn

4. Procedures moeten maximaal dezelfde zijn bij water als bij gas en elektriciteit

5. Extra sociale bescherming voor kwetsbare klanten is nodig

Onderteken en verspreid deze petitie om onze oproep kracht bij te zetten. En vergeet niet te toosten op de gezondheid van de minister, met een glas fris kraantjeswater in de hand: Schol, Joke!