Wij eisen schone lucht!

Schone lucht een mensenrecht!

Samen met het Ruhrgebied, Vlaanderen en de regio rond Milaan is Nederland de zwaarst met fijnstof vervuilde regio in Europa, hier moeten we wat aan doen! We moeten de politiek wakker schudden en ervoor zorgen dat ze wél actie ondernemen om onze gezondheid te beschermen.

Van 14 tot 24 november heeft een speciale truck op verschillende plaaten in Nederland metingen gedaan om iedereen bewust te maken over schone lucht. Het onzichtbare werd zichtbaar gemaakt, de lucht wordt ter plekke gemeten en bezoekers konden een gratis longfunctietest doen (dankzij de nvla). De resultaten waren schrikbarend! Op sommige plekken werd de Eu-fijnstofnorm (PM10) zelfs 4-5 keer overschreden!

We eten 1 kilo voedsel per dag, drinken 2 kilo vocht, en ademen 25 kilo lucht in... maar niemand maakt zich hier druk over!

Luchtverontreiniging draagt in Nederland aanzienlijk bij tot ziekte en vroegtijdige sterfte (18000 doden per jaar in Nederland alleen al!). De grootste boosdoener is fijnstof (met een diameter kleiner dan 10 micrometer), maar ook ozon en stikstofoxiden hebben een groot aandeel.

Nederland kent alleen aanbevelingen voor luchtkwaliteit, en geen normen, waardoor het binnen nog belabberder is dan buiten op kantoren, kinderdagverblijven, openbare gebouwen, etc.

Na de campagne wordt de petitie aangeboden aan de overheid. De Alliantie Schone Lucht, die de Truck Tour mogelijk maakt, is een samenwerkingsverband van Erasmus MC, de Nederlandse Vereniging van Longfunctie Analisten, het platform 'Schone lucht voor iedereen', ROC A12, de Kracht van Utrecht, Radboud Universiteit, AZM Maastricht, Villa Knotz, Scania en Camfil.