spartelvijvers terug!!! voor het groeiende kinderrijke nederhorst den berg.Natuur en blijvend reactiegenot

Lieve Bergers en buitenstaanders ooit was dit een uniek stukje vor de kleine kinderen enrzijds de babys en anderzijds de peuters en kleuters. Daarbij is het grotere strand voor de meer volwassenen onder ons. 23 jaar geleden kwam ik vanuit kortenhoef hier wonen om hiervan gebruik te kunnen maken en alles is nu verpouperd niks nada meer van over. natuurmonumenten heeft dit over  genomen met dien verstande dat het een recreatief gebied zou blijven. maw we er konden en blijven zwemmen met de kleintjes. Ook de verwoordingen van blauwalg ja gek he als je de pomp uitzet van grote plas naar de kleintjes. Inmiddels zijn onze kids 23 en 25 maar missen dit stukje genot . daarom wil ik me sterk maken om deze twee geweldige plassen terug te krijgen. wat natuurminumenten eigenlijk verplicht is nav van wat correspondentie. teken jij/u ook om dit weer terug te krijgen. dan ben ik u zeer erkentelijk en vele met mij .alvast dank.

UPDATE! Wist u dat ineens de spartelvijvers onder het mom gaan van natuur 2000 maw NNN. Ik heb hier nooit iets van gezien ngf meegekregen. Dan was er meteen bezwaar gemaakt. We hebben juist meer water en meertjes nodig met de opwarmende aarde zoals op tv wordt aangegeven. nou mooie gelegenheid. het gaat om ongeveer 2 voetbalvelden water. Uitbaggeren schoon zand erin en een gemaal op windenergie voor de doorvoer van water. Help me dit voor de kleintjes te realiseren en zowel gemeente als Natuurmonumneten op de knieen te krijgen. KAN NIET WAAR ZIJN toch!!!
strand2.jpgstrand31.jpg

WIJDEMEERSE WEBKRANT
Drab in Spartelvijver
Nederhorst den Berg, za 1 augustus 2009

Achter Sporthal De Blijk ligt de spartelvijver, onderdeel van een recreatiegebied dat wordt beheerd door Natuurmonumenten. De spartelvijver is echter onbruikbaar.

In de G&E schrijft Claudia Aldenkamp vandaag een artikel over de verloederde spartelvijver in Nederhorst den Berg. Er drijft groene smurrie in en er groeien gras- of rietsprieten in. Het bord "zwemwaterdiepte 1.00 m."is het enige dat nog verraadt dat het hier om zwemwater voor de jeugd gaat. Vroeger werd de spartelvijver druk bezocht. Nu is er echter niemand meer te vinden.

De spartelvijver is onderdeel van een recreatiegebied dat met rijks- en provinciale subsidie (1 miljoen gulden) in 1992 gerealiseerd werd. Het onderhoud werd uitgevoerd door het Gewest in samenwerking met Nederhorst den Berg.

In 2001 werd het gebied te koop aangeboden, waarna Natuurmonumenten het overnam met de belofte om de recreatieve functie in stand te houden. Dat laatste is kennelijk niet gelukt, want in 1995 is de vijver voor het laatst schoongemaakt.