Steun Hessel Wiegman

Dierenredder van het jaar wordt vervolgd

TERSCHELLING - Donderdag 21 januari heeft de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit) een inval gedaan bij zeehondenredder Hessel Wiegman op Terschelling. Hij had een aantal zieke en verweesde zeehonden onder zijn hoede, omdat hij die onder geen voorwaarde naar Pieterburen wilde brengen.

Hessel heeft eerder ervaren dat via hem naar de Zeehondencrèche in Pieterburen gebrachte doodzieke zeehonden met een antiwormmiddel binnen twee dagen weer in het ijskoude water werden gedumpt. “Dat nooit meer”, heeft Hessel bij die gelegenheid gezegd. Zeehonden met longworm behoeven veelal een zorg van ongeveer 3 maanden.

Daarom is op Terschelling een stichting opgericht die een vergunning voor zeehondenopvang heeft aangevraagd.

Ondanks veel vertraging en veel interne besprekingen is de toezegging gekomen dat er vrijwel zeker per 1 februari een vergunning voor zeehondenopvang op Terschelling komt. Met die vergunning in het vooruitzicht had Hessel een paar zeehonden in nood onder zijn hoede genomen. Hessel heeft meer dan 50 jaar ervaring met het redden van zeehonden en heeft inmiddels meer dan 4000 zeehonden in nood geholpen.

Eind vorig jaar werden twee gelijkgestemde zeehondenredders, die ook “illegaal” zeehonden onder zich hadden, ontslagen van alle rechtsvervolging omdat zij volgens de rechter handelden uit overmacht. Op basis van getuigenissen van een expert noemde de rechter de Zeehondencrèche eerder een “kerkhof” dan een zeehondenopvang.

Lenie ’t Hart: “Het is heel triest dat dit juist Hessel overkomt. Hij werd in november vorig jaar tijdens het Landelijk Congres Dierenhulpverlening te midden van meer dan 1000 dierenhulpverleners verkozen tot ‘Dierenhulpverlener van het Jaar’. Hij lééft voor de dieren!”

De NVWA is samen met afgevaardigden van de Zeehondencrèche Pieterburen met een grote overmacht naar Terschelling gekomen om de zeehonden in beslag te nemen en af te voeren naar Pieterburen.

STEUN HESSEL WIEGMAN DOOR HET ONDERTEKENEN VAN DEZE PETITIE!

Laat uw stem horen; laten we ervoor zorgen dat de zeehondenopvang Terschelling gerealiseerd kan worden!