Stop de overlast, geen horeca met terras op Snoekjessteeg 1-3

De gemeente Amsterdam heeft vergevorderde plannen om een horeca(4) plus terras vergunning te verlenen voor een terras van meer dan 60 zitplaatsen rond het pand Snoekjessteeg 1-3, hoek Snoekjesgracht en Sint Antoniesbreestraat (Betty Blue), en wil daarom het bestemmingsplan wijzigen.

In deze dichtbevolkte woonbuurt waar jaar in, jaar uit, onveranderd sprake is van erg veel (geluids)overlast door drukte, verkeer, cafe's, terrassen, toeristen, dagjesmensen, hangjongeren, dronkelappen, junks en dealers zal een horecagelegenheid waar alcohol geschonken word, met zo'n groot terras deze overlast voor omwonenden flink vergroten.

Vrijwel alle woon en slaap vertrekken in deze gehorige buurt grenzen aan de straatzijde, en bewoners kunnen zich alleen nog aan het geluid onttrekken door dag en nacht met gesloten ramen en deuren te leven.

Een sterke toename van de drukte met een terras van deze afmetingen op deze locatie gaat niet alleen volledig voorbij aan de leefbaarheid van honderden omwonenden, het creert een gebrek aan ruimte voor die drukte, en daarmee een gevaarlijke verkeerssituatie op dit nu al zeer drukke kruispunt.

Ondergetekenden vragen de gemeente Amsterdam de belangen van bewoners te respecteren, en de verkeersrealiteit niet uit het oog te verliezen. Wij verzoeken de Bestuurscommissie Binnenstad daarom de plannen voor het wijzigen van het bestemmingsplan ten bate van de exploitatie van een terras af te keuren, en geen horeca(4) met terras vergunning voor het pand Snoekjessteeg 1-3 te verlenen.

De Bestuurscommissie Binnenstad (voorheen de stadsdeelraad) heeft het concept voorstel van Betty Blue goedgekeurd tijdens een openbare vergadering 9 December jongstleden. Het definitieve voorstel, en de komende beslissende raadsvergadering staan nog niet op de agenda, maar zijn verwacht voor begin Februari. De Initiatiefgroep Rumoer rond de Snoekjessteeg stuurt een bericht uit via deze petitie zodra er meer bekend is.

Indien u het met ons eens bent, dat met dit plan de belangen van omwonenden met voeten getreden word, teken de petitie en deel hem met vrienden en kennisen, Het is kort dag, en elke stem telt. Amsterdam 14 Januari 2014

Initiatiefgroep Rumoer rond de Snoekjessteeg    Neem contact op met de schrijver van de petitie