Stop het CJIB

- Het C.J.I.B. (Centraal Justitieel Incasso Bureau) is verantwoordelijk voor de inning van de belachelijk hoge boetes in Nederland.

U kent het misschien wel, te hard gereden, per ongeluk parkeren op een parkeerzone of op een invalideparkeerplaats. In het laatste geval betekent dit 'DE JACKPOT. Nou, ja voor Justitie dan, want de opgelegde sanctie in het laatste geval bedraagt een slordige 340 Euro. Als de boete dan na de eerste keer ook nog niet wordt betaald wegens onmacht en of voldoende inkomsten of spaargelden, volgt er een verhoging van maar liefst 50%. U kunt vervolgens ook deze boete niet betalen, dus dan volgt er een verhoging van maar liefst 100%. In de praktijk laat een vlugge rekensom zien dat de boete na de eerste verhoging al dus 510 Euro bedraagt, en na een tweede verhoging is dit al gauw opgelopen tot 1020 Euro. Let wel, hier komen ook nog eens 7 euro administratiekosten bij. Je zou toch denken dat met zoveel boetemakers het allemaal wel automatisch zou gaan. Dat gaat het natuurlijk ook, daar komt echt geen mensenhand aan te pas hoor. Ja wel ik lieg, de politieagent die de bon heeft uitgeschreven is de enige menselijke hand die er aan te pas is gekomen. Tja, wellicht zijn daar die 7 euro's voor bedoeld. Absurd! Afijn, inmiddels is de standdaard boete voor parkeren op een invalideparkeerplaats al verhoogd naar 370 Euro.

- Mocht je dus zo'n hoge boete op de mat krijgen, wordt er vervolgens verwacht dat je dit bedrag ineens zal voldoen, overigens wordt dat van elke boete verwacht want een betalingsregeling treffen met het C.J.I.B. voor verkeersboetes is absoluut niet mogelijk. Mocht je bijvoorbeeld als ouders, wegens bezuinigingen van de huidige werkgever worden ontslagen, dan kun je deze bekeuring met je huidige toegewezen WW-uitkering nooit of te nimmer ineens betalen. De gevolgen hiervan zijn niet te overzien. In het ergste geval kun je worden gegijzeld, lees; In hechtenis worden genomen door Justitie op grond van de Wet 'Lex Mulder'. Dus zitten en alsnog betalen. Dit kunnen ze maximaal 3 keer per jaar doen. De politie haalt je, al dan niet in het bijzijn van je kinderen, uit huis en brengt je naar een gevangenis om je maximaal 7 dagen per verkeersboete op te sluiten, ongeacht de hoogte van de boete. Hier geniet je absoluut geen voorkeursbehandeling. Sterker nog, je hebt en zit in nog meer beperkingen dan een gevangene die voor een paar jaar achter de tralies zit voor bijvoorbeeld ernstige misdrijven.

- Mocht je wel het geluk hebben en tot diegene behoren die een baan hebben in deze moeilijke tijden, dan kun je deze hoogstwaarschijnlijk gedag zeggen doordat je niet op je werk bent komen opdagen de afgelopen dagen, weken en of wellicht zelfs wel maanden. Mocht je daarentegen druk aan het solliciteren zijn, zeg dan maar dag met je handje want met een beetje pech sta je, of met een foto die gemaakt is door een toevallige voorbijganger uitebreid op het Internet, of met heel veel pech in de plaatselijke krant omdat de redactie het nodig vond om je met je initialen te vermelden in hun artikel. En aangezien werkgevers tegenwoordig bijna allemaal hun potentiele werknemers Googlen, is een boete al snel uitgegroeid tot een zware misdaad op het Internet aangezien de kranten graag sensationeel mogen 'koppen'.

- Let wel, het opsluiten van een persoon die zijn verkeersboete niet betaald, kost de Staat gemiddeld tussen de 175-203 Euro per dag, per gevangene. Vele malen meer dus dan dat het oplevert. Werken en dus geld verdienen (12,57 per week) in de gevangenis is enkel nog maar een privilege voor de langgestraften en niet meer voor boetezitters. Je zit bij het niet betalen van een boete dus letterlijk 22 uur per dag op je cel. En dat terwijl 'gijzeling' slechts een dwangmiddel hoort te zijn om te betalen. Maar zo word je niet behandeld dus. Sterker nog, voordat je je cel uiteindelijk hebt bereikt heb je je al in het bijzijn van meerdere bewaarders volledig moeten ontdoen van je kleding en met als kers op de taart in je kont moeten laten kijken of je niet toevallig iets mee naar binnen wil smokkelen. Het gaat hier verdomme om boetes, maar nee je wordt als volwaardige crimineel behandeld. Complete vernedering. Het enige waar je dan ook recht op hebt, is een uur recreatie, lees; op de gang lopen, douchen of een potje tafeltennissen. Tot slot mag je een uurtje lucht buiten tussen mensen waar je normaliter misschien wel met een hele grote boog omheen zou lopen.

- Volgens de letter van de Wet heb je ook nog eens geen recht op gesubsidieerde bijstand als het gaat om verkeersboetes.

- Tot slot; stel je bent net verhuisd en mist daardoor dus de oproep om voor de Rechter te verschijnen om je te mogen verweren tegen het dwangmiddel 'Gijzeling', dan wordt deze oproep eens in de twee maanden door het Kantongerecht in Leeuwarden in het AD geplaatst tussen slechts 5.000 andere overtreders. Er wordt dan dus van je verwacht dat je het AD in die periode maar even dagelijks gaat kopen, als je er geen abbonnement op hebt, omdat daar de oproep wel in staat. Te belachelijk voor woorden. En dit lijkt onwaarschijnlijk, maar het is toch echt letterlijk zo medegedeeld door het CJIB alsmede door de Rechtspraak Leeuwarden. Waarom alleen het AD? Daar weet het CJIB noch Justitie geen antwoord op. Kosten van de advertentie per keer, schrik niet: 35.000 Euro. Of de oproepen effect hebben, antwoordt het CJIB: “Dat de reacties op de advertenties nog niet eens in de tientallen lopen”.BRON: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1775961/2003/07/30/Oproep-aan-wanbetalers.dhtml

Wat ik dus duidelijk wil maken in de Tweede Kamer is het volgende:

- Laat het C.J.I.B. betalingsregelingen hanteren

- Herzie de hoogte van de boetes in deze economische tijden van crisis i.p.v. ze elk jaar omhoog te gooien

- Dat het dwangmiddel 'Gijzeling' buiten proportioneel is wanneer iemand geen werk (meer) heeft of anderzijds inkomen. Dit kan namelijk als zeer traumatisch worden ervaren.

- Sta eventueel ook gesubsidieerde bijstand toe voor Wet 'Lex Mulder' zaken.

- Wegen de kosten op tegen de baten. Het kost plus minus tussen de 175-203 euro per dag, per gevangene. Het aantal boetes dat daadwerkelijk betaald wordt is daarbij slechts 35%.

Kortom, teken deze petie om onze volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer eens wakker te schudden. 'Like' en 'Share ook zoveel mogelijk de Facebookpagina: www.facebook.com/stophetcjib