Stop het Deventer Stadsstrand

Het wordt hoog tijd om een tegengeluid te laten horen op het initiatief om een stadsstrand te ontwikkelen aan de worp zijde in Deventer.

Op de site Deventerstadsstrand.nl wordt de nieuwe plas bij de bolwerksmolen aangeduidt als ideale locatie voor het ontwikkelen van een standsstrand. Er wordt vermeld dat het op dit moment in Deventer ontbreekt aan een mogelijkheid om te recreëren aan de ijssel.

Op dit moment is het echter prettig recreëren aan de ijssel, juist omdat het grootschalige "standsstrand" niet aanwezig is. Het zal de initiatiefnemers waarschijnlijk zijn ontgaan dat er ook mensen zijn die het kleinschalig recreëren juist prettig vinden.

Daarnaast is de bolwerksmolen plas een uitermate ongeschikte locatie, zonder dat er grootschalige aanpassingen worden uitgevoerd. De ontsluiting is slecht, weinig tot geen parkeer mogelijkheden. Daarnaast zal toezicht op deze locatie niet makkelijk zijn, indien hulpdiensten op locatie moeten komen zullen zij altijd over de brug moeten komen.

Op bovengenoemde site wordt het afval op de kleine strandjes tussen de kribben benoemd als reden om een standsstrand te beginnen. Nu vraag ik mij af hoeveel afval er dan gegenereerd wordt, als er per saldo meer mensen op het "stadsstrand" afkomen en wie dat dan mag gaan opruimen? Het meerendeel van de kleinschalige recreanten neemt zijn/haar afval weer mee naar huis. Wat wel waarschijnlijk is, is dat de recreatie op de groenstrook aan het eind van de Welle "verhuisd" naar de overzijde van de ijssel, met alle afval en overlast voor woonwijk de Worp.

Graag zou ik willen afsluiten met het feit dat recreatie aan de ijssel geen slecht idee is, maar organiseer dat op de juiste plekken. Bijvoorbeeld uitgebreider terras op de lage Welle, waar nu enkel Cafe de Tobbe een terras runt. Een strand is er ook al, bij de nieuwe jachthaven kun je prima recreëren op het zand en zwemmen in de ijssel.

Dus, teken deze petitie als je tegen een stadsstrand aan de worp zijde bent!