Stop ontbossing voor palmolie, meer dan bomen worden kapot gemaakt.

1 Wat is het probleem?
Het tropisch regenwoud wordt overal ter wereld in hoog tempo gekapt. Grote internationale bedrijven leggen enorme plantages aan voor palmolie. Europa is de grootste afnemer in palmolie. Palmolie is een supergewas: grote opbrengsten en lage kosten. Maar zijn die kosten wel zo laag? Want door de komst van de plantages worden mensen van hun land verdreven en dreigen dieren als de orang-oetan uit te sterven.

2 Gevolgen van de boskappingen (Mensenrechten)
Miljoenen mensen in de wereld zijn afhankelijk van het regenwoud voor hun lokale voedsel en eigen landbouw. Palmoliebedrijven verjagen de lokale bevolking van hun land met juridische trucs, intimidatie of geweld. Landroof noemen we dat. Meer dan 10 landen hebben door onze banken te maken met dit soort acties van de palmolie bedrijven.

3 Met welke geld worden deze boskappingen gefinancierd?
ABN AMRO, ING en Rabobank steken al jaren lang geld van hun klanten in bedrijven die het regenwoud kappen, het land stelen van de lokale bevolking en mensenrechten schenden in Azië en Afrika. Banken worden al sinds 2001 aangesproken op dit feit meer investeren nog steeds in deze boskappingen.

Rabobank is internationaal één van de grootste financiers van de industriële landbouw. In de periode 2010-2018 verstrekken de drie banken op zijn minst 4,9 miljard euro aan krediet aan 14 bedrijven. Waarschijnlijk liggen de bedragen nog veel hoger. De banken weigeren openheid van zaken te geven.

4 Zijn onze acties wel effectief?
De acties van bijvoorbeeld Milieudefensie, Greenpeace en van de burgers zelf hebben weldegelijk effect. Via Milieudefensie zijn we te weten gekomen dat gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen druk hebben gelegd bij de banken en gemeente Nijmegen is zelfs overgestapt naar een andere bank. Ook bedrijven als Aegon en A.S.R. Verzekeringsgroep ook gestopt met het investeren in palmolie.

Kopieer de onderstaande link om zwartboek 'Draw the line' te lezen voor meer informatie

5 Ons doel met de petitie
Wij willen genoeg handtekeningen verzamelen zodat wij aan de deur van gemeentes kunnen kloppen en dat zij namens hun inwoners onze banken wakker kunnen schudden. Een aantal grote gemeentes waren ons voor, maar hun zijn slechts een klein percentage van heel Nederland.

Het enigste wat we van jou vragen is een handtekening. Geen geld, geen energie alleen een handtekening. Jij kan ervoor zorgen dat mensen een normaal leven kunnen leiden zonder dat een groot bedrijf hun land en daarmee hun leven kapot maakt.

Dank je wel!

Bron: https://milieudefensie.nl/