Stop Stichting PaardenOpvang Amsterdam

Ik wil graag iets aan het licht brengen, maar 1 stem is nooit luid genoeg, vandaar dat ik de ervaringen en meningen gebaseerd daarop van iedereen die hier wél al van op de hoogte is voor zichzelf laten spreken.

Als gepubliceerd op het Forum voor paardenliefhebbers zijn dit de belangrijkste verhalen.

Eerstehands ervaring door : SavingSully

Ik wil graag iets aan het licht brengen.

De Opvang in Amsterdam verklaart het volgende.
Missie opvang Amsterdam
Stichting Paardenopvang Amsterdam vangt paarden in nood op die niet snel ergens anders terecht kunnen. Onder paarden in nood verstaan we verwaarloosde, mishandelde en 'gehandicapte' paarden of paarden met gedragsproblemen. Het doel is om na intensieve zorg en training de paarden en pony's te herplaatsen. Dit geldt alleen voor de paarden die nog vitaal genoeg zijn om een verandering te ondergaan.
Indien onze paarden niet herplaatst kunnen worden, vaak vanwege medische problemen, streven wij ernaar het paard een pijnvrij en paard waardig bestaan te geven.
---------------------------------

Het is echter zo dat ik twee jaar als vrijwilliger heb meegeholpen en allerlei vreemde zaken heb meegemaakt.
Onder andere word de adoptie van paarden vaak om dubieuze redenen geweigerd.
Zo heb ik onder andere in 2013 een paard geadopteerd.
Dit paard was uiteraard niet in perfecte conditie en is afgekeurd als rijpaard. Ik heb er echter bewust voor gekozen om hem toch te adopteren.
 Vanwege een verhuizing was het praktisch om het paard mee te verhuizen naar mijn huidige woonplaats. De stichting weigerde dit echter om, wederom, dubieuze redenen. Dit ging zo bij meerdere paarden. Na dat ik wegens teveel extreme meningsverschillen ben vertrokken heb ik besloten toch weer te gaan kijken. Dit paard is na dat ik was vertrokken bij de stichting een medische behandeling aan de rug ondergaan, om hem weer rijklaar te krijgen. de behandeling had 55% kans van slagen MITS er een strak schema werd aangehouden. Nu is het zo dat de stichting hier helemaal geen tijd voor heeft. In combinatie met de uiterst slechte conditie van de rij/longeer bak was de kans dus nog kleiner. Ook is hij op medische aanwijzing naar een grotere stal verplaatst tijdens het weide seizoen omdat de dierenarts aangaf dat hij in zijn toenmalige stal niet goed kon liggen. vervolgens is hij, toen het weiland seizoen was afgerond, gewoon weer terug verplaatst naar zijn eigen kleine stal. Ook zijn de spieren in zijn rug zo verkrampt omdat hij tijdens het herfst/winter seizoen 23 uur per dag op stal staat. Hij is een Arabier en kan hier niet goed mee omgaan. Zo heeft de stichting ook een 2 jarige fries staan waar weinig tot niets mee gedaan word. De friese merrie is ook nog eens geen gered paard maar een privé paard. Ze is zgn. gered van een verlaten weiland terwijl zei in werkelijkheid gewoon van marktplaats is gekocht.De eigenaresse wilde graag weer een 'gezond paard' hebben staan. Hier was ze echter al snel op uitgekeken toen ook veiling paard 'First' aankwam op de opvang. De friese merrie 'Diva' (voorheen Femke) werd als oud vuil aan de kant geschoven waardoor zij nu haast onhandelbaar is geworden. Daarnaast worden er tegen betaling ook lessen gegeven waar de stichting geld mee verdiend. Na bij een gesprek aanwezig te zijn geweest heb ik vernomen dat het eerst genoemde paard ook uiteindelijk in deze lessen mee zou moeten lopen. Nu heeft de Stichting op 1 september JL. een winkel geopend (https://www.facebook.com/danasruitershop)
Wat ik uit opgevangen gesprekken heb begrepen is dat(een deel van) de opbrengsten van deze winkel naar de eigenaresse van de stichting gaan en dus niet naar de stichting zelf. Ik heb na veel ervaringen daar de conclusie getrokken dat de stichting niet handelt naar haar oorspronkelijke doel, zeker na de VERKOOP van twee opvang paarden. Één van deze paarden is zelfs de 28 jarige Kenzo waar toen zo een enorme media stunt voor is gehouden i.v.m de failliete zorgboerderij. Kenzo is gekocht door iemand uit het bestuur, hij staat daar nu nog in pension. Maar het is uiteraard vreemd dat na zoveel acties om een paard te 'redden' het dier vervolgens doodleuk word verkocht. In het reguliere contract van de stichting staat namelijk dat zei geen paarden verkoopt.
Daarnaast is het natuurlijk absurd dat een paardenopvang herplaatsing naar een goed huis meerdere malen weigert (niet alleen ik heb dit meegemaakt).Ook zit de stichting wettelijk gezien niet op een legale vestigings-plek en moeten zij verhuizen naar een andere toegewezen locatie. Dit is moeilijk met vijfen-dertig paarden. Alleen nemen zij doodleuk telkens nieuwe paarden aan. Zoals de deelname aan de veiling om het paard 'Wedford' te 'Redden'. Wedford is een paard dat ZZ dressuur gereden heeft en waarschijnlijk goed in het lessen plaatje viel. In de media gaf de stichting te kennen Wedford niet meer te gaan rijden aangezien hij was afgekeurd. Helaas houden zei zich niet aan hun woord en heeft ook Wedford, samen met andere afgekeurde paarden, meegelopen in onderlinge wedstrijden. Het ergste hiervan is dat zij nu dus, wat ik begrepen heb naar aanleiding van hun laatste facebook bericht, geen financiële grond hebben om de overige paarden van de juiste medische zorg te voorzien. Daarnaast is ook het water dat zei haar paarden te drinken geeft volledig afgekeurd vanwege een te hoog ijzer gehalte. De paarden worden dus eigenlijk langzaam 'vergiftigd'. Aangezien ik in het verleden en nog steeds veel om het paard geef, baart dit mij erg zorgen. Op de opvang in Amsterdam staan de paarden namelijk voor 90% in hun eigen uitwerpselen. Maar al gaat hij naar een ander goed huis, dan ben ik ook tevreden.

Reactie/ Ervaring door: Sixey
Het gaat om die link die PantherX heeft neergezet. Ik kan namelijk bevestigen dat het verhaal klopt, tenminste het deel over adoptie. Ik heb dit zelf meegemaakt met deze Stichting. Ik kan een paard niet geadopteerd krijgen, terwijl ik het dier een prachtig leven kan geven. Ik kan het gehele verhaal helaas niet neerzetten. Ik heb een brief ontvangen van de Stichting dat als ik probeer mijn verhaal naar buiten te brengen, ik aangeklaagd ga worden voor smaad en laster. Daar heb ik op dit moment eventjes geen zin in.

Reactie Jaarverslag door: PantherX

"Punt 3.4 inkomsten gegenereerd door de 'bewoners'
kijk maar naar de lease en de lessen."

Reactie op door de S.P.A zelf gepubliceerde jaarrekening door: Neon

"Bijzonder zeg... 18400 euro in een jaar ophalen door lease... Zeker gezien het feit dat hun doelstelling is dat ze mishandelde/verwaarloosde/zielige zieke paarden tijdelijk opvangen waarna ze ter adoptie aangeboden worden aan een geschikt tehuis... Indien dit niet mogelijk is in verband met de lichamelijke en of geestelijke toestand van het dier mogen ze op de stichting blijven... Kan iemand mij dan uitleggen hoe je het voor elkaar krijgt om deze dieren te verleasen voor een toch wel flink bedrag? Ook staat in het jaarverslag dat er inkomsten gegenereerd worden door het inzetten van pony's op evenementen waar kindjes tegen betaling erop mogen hobbelen en lessen?

Dit is allemaal terug te lezen in het openbare jaarverslag... Dus geen bullshit informatie... En op basis van deze info
Klopt er toch iets niet naar mijn mening... Of het is gewoon een manege die werkt onder de dekmantel paarden opvang stichting of er worden lichamelijk en of psychisch kapotte paarden gebruikt voor commerciële doeleinden."

Reactie op facebook bericht S.P.A  door: DeVries080

(bericht Spa:Lieve Facebookvrienden,

Wij en de paarden zouden jullie hulp goed kunnen gebruiken! Het is bij ons weer tijd voor de jaarlijkse enting van de paarden. We hebben de afgelopen tijd zoveel dierenartskosten gehad, dat wij nu helaas aan jullie moeten vragen om ons hierbij te steunen.

Wie zou de paarden willen helpen door een vaccinatie te sponsoren (of een deel ervan)? 1 vaccinatie kost € 20,00. Wij zouden jullie erg dankbaar zijn. Mochten jullie ons willen helpen, doneer het bedrag dan op onze rekening NL79INGB0004359718 van de Stichting Paardenopvang Amsterdam onder vermelding van jaarlijkse vaccinatie.

Namens het bestuur en de paarden, alvast hartelijk bedankt."

DeVries080:
"In sommige gevallen betalen de leasers ook DA kosten. Sowieso de hoefsmid moet je als leaser betalen. En als er iets met het paard is, zoals nu met --- (zie facebook van Stichting) en de Stichting heeft er het geld niet voor dan laten ze het over aan de leaser ( --- in dit geval) --Ze hebben heel weinig ruimte. Komen 1 uur per dag buiten in groepen van 5/6 in de kleine rijbak. Overigens zijn de stallen voor paarden zoals Kenzo en Wedford veels te klein! In 1 stal hebben ze een matras moeten ophangen omdat het paard de stal kapot trapte. En een ander paard is in het verleden blijven hangen met zijn been in stal....been gebroken..... nou je weet wat er dan gebeurd..."

Bekapping schreef:
Hoe denk je dat er met de dieren wordt omgegaan?
Ze krijgen net zoals bij andere stallen 3x per dag hooi,en in de avond biks of slobber met of zonder de medicijnen die ze nodig hebben,iedere dag worden de stallen opgestrooid of als de stallen aan de beurt zijn helemaal leeggehaald en opgestrooid.
En géén 1 paard staat 23 uur per dag op stal
Waarom Hybrid reageerde:

De paarden staan s'winters wel degelijk 23 uur per dag op stal. Is moeilijk te bewijzen maar wel met een simpel sommetje te doen.
Er zijn s'winters 5 groepen voor de paddocks en er word van half twee tot half 6 buitengezet.
in dat geval word de shettengroep (die in een grote uitloop staat met 7 paarden) of overgeslagen, OF de shetten groep en een kleine groep (bv. een groep van 2 of 3) word dan in de paddock van de shetten gezet voor een uurtje. Het komt voor dat op hele slechte dagen (weinig vrijwilligers, weinig tijd, mensen komen te laat enz.) dat een groep paarden helemaal word overgeslagen met buitenzetten Of deze worden op een slecht weiland gezet. het is ook voorgekomen dat omdat er tijd tekort was mensen i.p.v de paarden los te zetten, een stukje met ze ging wandelen. maar lang verhaal kort, met werk tijden en hoeveelheid groepen kunnen ze nooit langer dan een uur naar buiten elke dag. zomers staan ze meestal wel veel buiten inderdaad. wat dit jaar heeft geresulteerd in 4 hoefbevangen paarden. Goed bezig S.P.A. *klapt langzaam*

edit: Oh en ook nog zo iets, die stallen zien er altijd super ranzig uit. ze worden om de 3-4 dagen verschoond, opstrooien kun je 1 dag (uitzondering 2) maken. en dan kun je zeggen dat is duur, maar daar hebben ze zelf voor gekozen. als je het je niet kunt veroorloven moet je de verantwoording niet nemen voor zoveel dieren. Het is niet dat ik het niet begrijp hoor, als het aan mij lag had ik ook 5 paarden staan, maar ik zou de kwaliteit van hun leven daar sterk mee verlagen. Dus hou ik het bij eentje in de toekomst. (tenzij ik de loterij win) Als de Stichting zich nou gewoon beseft dat ze met een mindere kwantiteit een veel betere kwaliteit krijgen, zou dat een heleboel schelen. Wat ons terugbrengt naar het topic geweigerde adopties, Kenzo first en Wedford, en Diva (Femke). Gewoon hele domme en egoïstische beslissingen zijn dat en dat hoort een stichting absoluut niet te doen.

ChrisXe schreef:
Maar ze staan er wel. Als deze stichting echt gaat voor het welbevinden/beschermen van paarden was de missie al geslaagd tijdens de veiling toen de bedragen duidelijk boven de slachtprijs lagen. Nu is er oneigenlijk gebruik gemaakt van financiele middelen waardoor uiteindelijk alle paarden in de opvang zijn benadeeld. Dan lijkt het er toch echt op dat er niet in het belang van de dieren wordt gehandeld.
waarop JustMe188 reageerde:

Het is zo wie zo belachelijk dat een paardenopvang paarden gaat kopen op een veiling en voor zeer hoge bedragen alles bij elkaar voor 3 paarden meer dan 10.000 euro. Een dierenasiel koopt ook geen honden of katten. In strijd met de doelstelling van de stichting ( er worden geen paarden verkocht, alleen geadopteerd ) zijn 2 van deze veilingpaarden ( Kenzo en First ) in eigendom genomen ( dus gekocht ) door leden van het bestuur, hierdoor is voor mij het geloof in deze stichting helemaal verdwenen.

Wendybrian schreef:
Ik heb in het verleden wel een navraag gedaan over een paar paarden die bij de stichting stonden en nog steeds staan..
Ik was namelijk geinteresseerd in een leuk paard om bosritjes mee te maken,
alle jongere dieren de er stonden waren niet voor adoptie, nu achteraf klinkt het ook wel alsof ze gewoon niet wouden dat die dieren weg gingen ivm manege les?
Hoe dan ook, het is belachelijk dat deze dieren, die zoveel extra aandacht nodig hebben, zo behandeld worden.
Dus hoe willen jullie het aanpakken?
Schrijft iedereen met een ervaring met de stichting naar opgelicht?
Tijd voor actie lijkt mij?

waarop gereageerd werd met:

Ja dat lijkt mij ook, we kunnen hier eindeloos berichten plaatsen, maar zo gebeurt er weinig, dus kom op mensen actie. Kom met ideeën hoe we dit gaan aanpakken in het belang van alle beesten.

Maar dit is slechts een deel van wat er gaande is in de wereld die zich bewust is van de PaardenOpvang haar fratsen.
Alles staat al geschreven op: (groot bokkend paarden forum .nl) /forums/viewtopic.php?f=12&t=1764488&&start=3225
Volg het forum en vind uit wat er allemaal nog meer gaande is. Het is echter wel duidelijk dat er iets niet klopt en we moeten hier als paardenliefhebbers samen iets aan doen!