Teletekst moet blijven!

Teletekst moet blijven!!!   We vragen dat de openbare omroep VRT  terugkomt op haar beslissing om Teletekst op te doeken en vragen Vlaams Mediaminister Sven Gatz om dit standpunt bij te treden.   -De VRT ontneemt door deze beslissing vele duizenden Vlamingen een veel gebruikte toegang tot actueel nieuws. De massale protesten via lezersbrieven, berichten via sociale media, klachten bij de VRT… bevestigen dat Teletekst een nieuwsmedium is dat door de openbare omroep ten onrechte als achterhaald wordt beschouwd. -Teletekst daarentegen is een uniek nieuwsmedium omwille van zijn hoogst gebruiksvriendelijk overzicht van de belangrijkste nieuwsfeiten van de dag. Het is ook uniek omdat het zich situeert binnen een collectieve, huiselijke context. In vele gezinnen is Teletekst bijvoorbeeld ’s morgens de eerste kennismaking met het nieuwste nieuws. -De VRT verwijst bij haar beslissing naar  het afnemend aantal gebruikers, maar kent geen exacte cijfers vermits de CIM-tellingen een onvolledig beeld geven. CIM is begin 2016 overigens gestopt met het registreren van het gebruik van Teletekst onder meer omdat men dit niet kan registreren bij gezinnen die via de settopbox van de operator digitaal kijken. -De afgenomen belangstelling is ook het gevolg van de jarenlange verwaarlozing van dit medium door de VRT. Zo werd het nieuwsaanbod de voorbije jaren gevoelig teruggeschroefd. In landen als Nederland waar hierin wel geïnvesteerd werd worden de teletekstpagina’s van de NOS dagelijks nog steeds bezocht door liefst 3,5 miljoen mensen.. -Teletekst kostte de VRT nauwelijks iets vermits het nieuws aangeleverd werd door de journalisten die ook voor deredactie.be en sporza.be werken. Zij dienden de teksten die ze voor de website schreven enkel wat in te korten wat voor een ervaren journalist een fluitje van een cent is.  -Met deze beslissing wil de VRT naar eigen zeggen meer middelen vrijmaken voor de verdere uitbouw van websites en sociale media. De VRT laat hierbij echter de 7 procent Vlamingen die nog niet online zijn in de kou staan wanneer deze op momenten buiten de nieuwsuitzendingen op radio en tv willen weten wat er gaande is in de wereld.   Actiecomité ‘Teletekst moet blijven!’

Actiecomite 'Teletekst moet blijven'    Neem contact op met de schrijver van de petitie