Zo geen Trambaanfietsroute door het Heuvelland!

trambaanfietsroutenee1.jpg

Stop de aanleg van de Trambaanfietsroute door het Limburgse Heuvelland, teken deze petitie!

De aanleg van deze fietsbaan, met als startpunt de stad Maastricht, volgt de weg van de voormalige trambaan door het Heuvelland. Dit tracé gaat door en/of achter verschillende dorpen langs, zoals Cadier en Keer, Honthem, Margraten, Termaar, Reijmerstok, Euverem, Gulpen, Nijswiller, Mamelis, Lemiers en Vaals.  Het eindpunt is de stad Aken.

De aanleg van deze fietsbaan klinkt als een sympathiek plan, maar is dit niet. Om dit tracé te realiseren moet namelijk 9 km verharde weg (van op veel plaatsen 4 meter (!) breed) worden aangelegd, ten koste van prachtige wandelpaden en natuurgebieden in de diverse dorpen. Bovendien worden er volgens dit plan per dag minstens 500 fietsers door het Heuvelland geleid, wat ons Heuvelland tot één groot pretpark maakt.

Het zal de rust in de dorpen dusdanig verstoren, terwijl deze dorpen momenteel al soms dichtslibben vanwege het grote aantal wielrenners.  Nog niet gesproken over alle rommel die deze fietsers achter zullen laten in de natuur en het gebruik van ditzelfde fietsbad door scooters, wat tot nog meer overlast en vervuiling zal zorgen.

De route zoals deze nu voorgesteld is, leidt tot onveilige verkeerssituaties. Vooral in Cadier, Margraten en Oud-Lemiers gaan zich zeer gevaarlijke situaties voordoen. De verschillende soorten verkeersdeelnemers (rustige wandelaar, snelle fietser en gemotoriseerd verkeer) verdragen elkaar niet. Dat zal vroeg of laat onvermijdelijk tot ongelukken gaan leiden.

De kosten voor deze trambaanfietsroute zullen hoog op gaan lopen, en het is maar de vraag of de kosten de baten daadwerkelijk gaan dekken. De provincie Limburg en de vier gemeenten (Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Vaals en Maastricht) zijn vooral gericht op de voordelen voor de Euregio en de toerismesector. De gevolgen voor flora en fauna, en de inwoners van de dorpen waardoor het tracé loopt zijn erg groot. Hier wordt door de gemeenten en provincie geen rekening mee gehouden!

Wilt u de aanleg van de trambaanfietsroute een halt toe roepen? Teken dan deze petitie!!!

kaart_trambaanfietsroute1.jpg

Uw e-mailadres zal niet op onze site worden gepubliceerd. De auteur van de petitie zal echter alle informatie te zien krijgen die u op dit formulier noteert.

Je ontvangt een e-mail met een link om je ondertekening te bevestigen. Controleer alstublieft uw mailbox (en spambox).