Treinen voor Zwalm!

Beste mede-treinreiziger,

Sinds de nieuwe dienstregeling van de NMBS in werking trad, blijven de treinreizigers die vanuit de Zwalmse stations (Sint-Denijs-Boekel en Munkzwalm) van en naar Brussel en Kortrijk reizen nogal dikwijls in de kou staan ... letterlijk.

Met deze petitie willen wij daarom het volgende vragen van de NMBS:

1.   's avonds opnieuw minstens 1 rechtstreekse trein Brussel-Zwalm, die pas achter Zottegem als stoptrein rijdt en er bijgevolg ongeveer 1 uur over doet. Vertrek in Brussel-Noord, rond 17u, bijvoorbeeld de P 8954;

2.      's avonds de aansluiting in Zottegem garanderen (trein 2339 naar trein 2287 / trein 8902 naar trein 8953 / trein 2340 naar trein 2288/ trein 8903 naar trein 8955).

Waarom:

• In de nieuwe dienstregeling mag de aansluiting in Zottegem maar 3 minuten wachten.
  • Door de aanhoudende vertraging van de treinen vanuit Brussel, is 3 minuten veel te weinig waardoor de aansluiting bijna altijd weg is. De betrokkenen moeten dan ongeveer een half uur wachten op de volgende trein. Hierdoor komt de totale reistijd Brussel-Zwalm, op bijna 2 uur (incl standaard-vertragingen).
  • Het resultaat is dat reizigers naar de Zwalmse stations de treinen 2287, 8953, 2288 en 8955 nemen, vanuit Brussel. Hierdoor zitten ze minstens 20 minuten langer op de trein dan in de oude dienstregeling + zitten deze treinen ook voller dan zou moeten.

3.      ’s morgens minstens 1 (liefst 2) trein, Zwalm-Brussel, rond 7u en rond 8u die na Zottegem quasi rechtstreeks naar Brussel rijdt en er dus ongeveer 1 uur over doet.

4.    's ochtends en 's avonds een betere dienstverlening naar en van Kortrijk en Oudenaarde.

Verder nog een algemene grief: de dienstregeling werd aangepast zodat alle treinen er "volgens het boekje" langer over doen om op hun bestemming te geraken. Het argument was dat ze dan op tijd gingen kunnen rijden. Helaas, er komt bovenop deze ingecalculeerde vertraging per rit meestal toch nog 10 á 15 minuten extra reistijd bij. Kan dit dus dringend herbekeken worden?

Onderteken deze petitie voor eind januari 2015 en stuur de link gerust door naar anderen. Hopelijk haalt het iets uit.

Bedankt.