Treinverkeer Beernem

In december 2016 keurt de NMBS een nieuw vervoersplan goed. Dat zal als basis dienen om te beslissen hoe de dienstverlening er in 2017 zal uitzien. In februari 2017 legt de NMBS de dienstverlening voor de piekuurtreinen vast.

Alles lijkt erop te wijzen dat de NMBS ervoor zal opteren om de treinen steeds sneller, regelmatiger te laten rijden tussen de grote stations Brugge en Gent ten koste van de kleinere stations op de lijn Brugge- Gent, en dus o.a. ten koste van Beernem.
Ook viel de beslissing om geen nieuw station meer te bouwen in Beernem. En dit nadat de dienstverlening er al volledig werd afgebouwd (het sluiten van het loket).

Het is hoog tijd dat de treingebruikers van de tussenstations op de lijn Brugge-Gent ook hun eisen kenbaar maken.

Wij hebben volgende eisen aan NMBS/Infrabel:

- Opnieuw 3 of 4 rechtstreekse piekuurtreinen van en naar Brussel (zowel ’s morgens als ’s avonds) tussen de gewone stoptreinen in.

- Een bijkomende stop in Beernem van de trein die elk uur van Knokke naar Brussel/Genk rijdt en terug.

- Indien er geen nieuw station komt in Beernem, meerdere winddichte schuilhuisjes op beide perrons.

- Toiletten, een ruime parking, gebruiksvriendelijke en tegen de weersomstandigheden beschermde inplanting van ticketautomaten op beide perrons.

Deze ingrepen moeten ervoor zorgen dat de meeste reizigers van de 6 omliggende gemeenten van Beernem en van Beernem zelf de voorkeur blijven geven aan de trein als vervoermiddel en zo blijven bijdragen aan de vermindering van het fileprobleem en de vermindering van de CO2-uitstoot (een engagement dat Beernem is aangegaan in het kader van het Burgemeestersconvenant).
Onderteken daarom massaal onze petitie en steun onze actie voor een betere dienstverlening!