Veenendaal ondergronds in 2017!

Bewoners, woonachtig in Veenendaal binnen een straal van 80 meter van de hoogspanningskabels, maken zich zorgen over de risico's en gezondheidsaspecten van de straling van deze kabels.

Ondanks de claim van Stedin dat door toepassing van 'fasendraaiing' de magnetische veldsterkte is afgenomen, bestaat er geen bewijs dat dit ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Sterker nog, de klachten van buurtbewoners lijken alleen nog maar te zijn toegenomen.

Wetenschappelijk onderzoek van California Health Dept EMF Report wijst uit dat blootstelling aan magnetische velden van hoogspanningskabels het risico op o.a. kinderleukemie, hersenkanker, ALS, miskramen en depressies vergroot.

Ook al is Veenendaal al meer dan 12 jaar bezig om de hoogspanningskabels ondergronds te krijgen en heeft Veenendaal als eerste gemeente een plan van aanpak en offerte opgevraagd, toch is het nog steeds onduidelijk wanneer Veenendaal nou echt aan de beurt komt. De rol van de lokale politieke partijen is cruciaal in dit proces en zal de 'uitvoeringssnelheid' bepalen. Met de verkiezingen in aantocht is het nu tijd om de partijen in onze gemeente aan te sporen om de juiste maatregelen te treffen!

Kortom, bewoners roepen de lokale politieke partijen op om:

1) In hun partijprogramma voor de komende raadsperiode op te nemen, dat de hoogspanningskabels in Veenendaal ondergronds worden gelegd;

2) Te zorgen dat er in 2014 een raadsbesluit wordt genomen over het ondergronds brengen van de hoogspanningskabels en dat de raad ook besluit om de bijdrage van 25% (ca 4 mio euro) te financieren;

3) Zich in te spannen om de financiële bijdrage op tijd te organiseren, zodat Veenendaal de éérste gemeente van Nederland wordt, die in 2017 kan starten met het ondergronds brengen van de kabels.

Steunt u ons bewoners-initiatief?

Zet dan uw handtekening!

Dit initiatief wordt ook gesteund door Platform Hoogspan.