Vereenvoudig het Europese Rijtijdenbesluit!

Het huidige rijtijdenbesluit is gedateerd.

Veel chauffeurs zijn het met het huidige rijtijdenbesluit EU561-2006 oneens. Aan de ene kant worden vrachtwagens steeds comfortabeler, met automaat, adaptive cruise control e.d., waardoor lang rijden niet meer zo vermoeiend is als jaren geleden, aan de andere kant gaat de druk om beschikbare uren te benutten zodanig omhoog, dat een beroepschauffeur zijn bioritme compleet ontregelt om maar aan de wet te voldoen, met als enige doel 'boetes ontlopen'. Daarnaast is het vaak oneerlijk.

- Een rust van 11 uur of langer telt niet als 'normale rust' als de werkdag langer is geweest dan 13 diensturen. Het wordt dan een verkorte rust en deze mogen we maar driemaal per week maken.
- Een week veel rijden resulteert een week later in een beperking van rijuren/werktijd, want maximaal 90 rijuren per 2 weken is toegestaan.
- Een rit van meer dan 9 rijuren moet met een nachtrust gereden worden. Als deze als verkorte rust wordt genomen begint de volgende dag de werkdag uren eerder. Het dag/nachtritme wordt zo compleet verstoord.

Wij pleiten voor:
- Een minimale onafgebroken rust van 9 uur per 24 uur.
- Na maximaal 6 werkdagen een weekendrust van 45 uur. Verkorting tot minimaal 24 uur weekendrust is éénmalig toegestaan mits deze wordt gevolgd door 45 uur weekendrust, zonder compensatie.
- 45 minuten rust na 4,5 rijuren. Deze mag worden gesplitst in 15 en 30 minuten.
- Het vrijgeven van het aantal rijuren per dag, week en twee weken. Het aantal rijuren wordt automatisch begrensd door de nacht/weekendrust, pauzes en laad/losactiviteiten
- Controle op de registratiemiddelen (tachograaf) terugbrengen van 28 dagen naar 8 dagen.

Wij hebben dinsdag 26 j.l. de unieke mogelijkheid gehad om de uitkomsten van deze petitie tot in de hoogste bestuurslagen van het land te laten doordringen. Hiervoor hebben we al veel handtekeningen in weten te zamelen. Echter hebben we nog meer hulp nodig van alle beroepschauffeurs van het land om dit Brussel te laten doordringen! Én, ook als je het er niet mee eens bent, en dus niet wil tekenen, horen wij graag waarom niet, om zo ook tegengeluiden te kunnen melden. Maar wij zeggen:

Teken deze petitie en promoot hem onder jouw collega's!

Ons doel is op z'n minst 10.000 handtekeningen dus zeg het voort dat deze petitie bestaat.....

Uw e-mailadres zal niet op onze site worden gepubliceerd. De auteur van de petitie zal echter alle informatie te zien krijgen die u op dit formulier noteert.

Je ontvangt een e-mail met een link om je ondertekening te bevestigen. Controleer alstublieft uw mailbox (en spambox).