Minder water, waarom dan meer betalen? Verlaag de waterfactuur!

Problemen met waterleidingen, minder waterdruk, lang wachten op warm water. Dendermonde en haar deelgemeenten hebben het nu al genoeg meegemaakt. Voor inwoners van de stad is dat allesbehalve aangenaam. De Partij van de Arbeid wil dat de inwoners een schadevergoeding krijgen in de vorm van een lagere waterfactuur: de gemeentelijke saneringsbijdrage moet opnieuw omlaag.

De gemeentelijke saneringsbijdrage werd in het leven geroepen om investeringen te doen in het waternet. Iedereen betaalt hetzelfde bedrag per kubieke meter water, ongeacht of je een hoog of laag inkomen hebt. De ervaring in Dendermonde, zoals recent in Oudegem, Mespelare, Schoonaarde en Appels, toont spijtig genoeg aan dat er van die investeringen niet veel komt.

De Dendermondse politici dragen een grote verantwoordelijkheid in het dossier. Deze legislatuur stemde de gemeenteraad al verschillende malen over de gemeentelijke saneringsbijdrage. Elke partij in de gemeenteraad stemde al minstens één keer voor het maximumtarief, en meestal meer dan een keer. De laatste stemming dateert van december 2016. Toen stemden de CD&V, sp.a, N-VA en Open VLD opnieuw voor het maximumtarief.

Terwijl inwoners van Dendermonde steeds minder water verbruiken en de problemen met het waternet zich blijven opstapelen, stijgt de factuur. Het zou dan ook niet meer dan normaal zijn om een schadevergoeding te voorzien, dit door middel van een verlaging van de gemeentelijke saneringsbijdrage.

De investeringen in het waternet kunnen worden betaald door Farys, de intercommunale die verantwoordelijk is voor de watervoorziening en waarin ook Dendermondse politici zetelen. In 2013 maakte Farys nog 30,1 miljoen euro winst. In 2015 was dat al 41,7 miljoen euro. Door de investeringen met de winst te financieren, moet er niet opnieuw geld gezocht worden bij de inwoners van Dendermonde.

--------------------------------------------

Blijf op de hoogte: volg PVDA regio Dendermonde op Facebook en Twitter