VervangTurteltaksdoorwegenbelasting

"Oppositiepartij Groen becijferde hoeveel de heffing intussen aan de Vlaming heeft gekost. "Tot op vandaag heeft de Turteltaks 310 miljoen euro gekost aan kmo's en gezinnen", zegt Groen-fractieleider Björn Rzoska. Op kruissnelheid, vanaf 2017, zal de taks jaarlijks 480 miljoen euro opleveren."

"Volgens de Europese Commissie moedigt het fiscaal gunstige systeem van bedrijfswagens en tankkaarten files en autogebruik aan. In 2013 gebeurde 78,5 procent van het vervoer in België met de eigen wagen. In Vlaanderen gebruikt 75 procent van de pendelaars nog steeds de eigen wagen.

De Commissie wijst erop dat er nog heel wat marge zit op de Belgische inkomsten uit milieubelastingen, die 'tot de laagste in de EU behoren'. Die analyse is niet nieuw, ze wordt al twee jaar onder de neus van de Belgische regering gehouden. Het is wel de eerste keer dat een milieurapport ook zo diep op het probleem ingaat.

Het EU-rapport bekijkt ook de maatregelen op die op gewestelijk en federaal niveau genomen zijn of in de pijplijn zitten. De Belgische milieubelastingen bedroegen 2,05 procent van het bbp in 2014, tegenover 2,46 procent over heel de EU. Cijfers uit 2016 tonen aan dat er 'heel wat potentieel is voor een verschuiving van belastingen op arbeid naar milieubelastingen'. Deze belastingen kunnen tegen 2018 3,45 miljard euro extra genereren en oplopen tot 6,96 miljard euro tegen 2030, leert een vergelijking met andere lidstaten."

Hoeveel wooneenheden zijn er in Vlaanderen? Minder dan 3 miljoen neem ik aan. Voor sommige huizen in mijn buurt zie ik 2 of 3 vervuilende en o.a. kankerverwekkende en files veroorzakende wagens staan. Die mogen gerust wat meer betalen, of hun en de collectieve gezondheid bevorderen door minstens één ervan weg te doen. Als een 4-tal miljoen - het zouden er zelfs meer kunnen zijn - auto's van burgers, bedrijven en instellingen en overheden elk 120 euro per jaar extra betalen aan wegentaks, of gemiddeld en afhankelijk van hun prijs en/of uitstoot, is dit probleem opgelost. Arme gezinnen hebben vaak geen wagen, en zullen zo iets minder arm zijn. Zo hoeven ze ze wat minder te besparen op gezonde voeding, doktersbezoek, ... en boeten zij jaren later in mindere mate door een betere fysieke en mentale conditie en wij allen moeten minder meebetalen voor de factuur daarvan. Alle beetjes helpen. Maar voor sommigen is 100 euro het verschil tussen nog maar een onbetaalde rekening of nipt het einde van de maand halen, en dan is dit "beetje" een "veeltje".

Toch maar even opzoeken. En jawel ... Goed gegokt (op basis van artikels met bepaalde getallen die ik maanden geleden gelezen heb) en dat maakt me "blijgezind".

"In 2013 overschreed het totale voertuigenpark in Vlaanderen voor het eerst de kaap van 4 miljoen voertuigen. In 2015 steeg het totale park opnieuw met 1,8 %, de teller staat ondertussen op 4 134 528 stuks. Dit is ruim een vierde meer dan in 2000.
Het aantal personenwagens bleef verder stijgen. De jaarlijkse groei lag tussen 1 % en 2 % in de periode 2000-2015. In 2010, het jaar na de crisis, steeg het aantal wagens uitzonderlijk met 3 %. In 2015 telde Vlaanderen ruim 20 % meer auto’s dan in 2000."

Nu de crisis wat over lijkt te gaan, en o.a. het aantal werklozen afneemt, zal het aantal waarschijnlijk nog meer stijgen. Ondertussen ruim 4 200 000 stuks?

Door te ondertekenen, machtig ik Dirk Van Landen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

We zullen deze petitie adverteren bij 3000 mensen.

Leer meer...