Veurne moet bewonerskaarten invoeren!

De inwoners van centrum Veurne met een voertuig weten hoe moeilijk het kan zijn om parkeerplaats te vinden.

Enkele veel voorkomene problemen:

- Inkopen van de auto naar binnen dragen gebeurt vaak met 4 pinkers aan midden op de straat

- Soms is er alleen nog plaats in de blauwe zone maar dan moet je om de 2u terug naar buiten om verplicht de wagen te verplaatsen.

- 30€ boete als je vergeet om je wagen te verplaatsen, mensen die net een nacht dienst gedaan hebben en geen plaats vonden buiten de blauwe zone zijn dus regelmatig 30€ armer.

- mensen met een baby of klein kindje kunnen gewoon geen inkopen doen als de partner niet thuis is, je kan de baby niet tegelijk met de aankopen dragen en je kan moeilijk je kind thuis afzetten en dan paar straten verder gaan parkeren om dan de aankopen naar binnen te dragen.

- als er een evenement op de markt is staan alle straten van het centrum in een mum van tijd vol en mogen de inwoners aan de rand van de stad gaan parkeren. (Tof voor diegene die net gedaan hebben met werken)

Een reden die het gemeentebestuur gaf om geen bewonerskaarten in te voeren is het volgende: Toeristen die door Veurne rijden en een winkeltje zien of ergens iets willen eten moeten de mogelijkheid hebben om voor korte duur ergens te parkeren. Ook werd gezegd dat het toerisme in Veurne moet bloeien en dat dit de stad doet groeien.

Maar wou Veurne geen jonge mensen lokken? Hebben de meeste jonge koppels geen wagen die ze graag voor de deur of toch in hun eigen straat willen parkeren? Gaan de inwoners van het centrum naar een andere stad voor hun inkopen misschien? Gaan de inwoners niet iets gaan eten of drinken op de markt? Een inwoner brengt ook veel op! En betaalt nog eens belastingen ook.

Waar vroeger de winkel profi stond kon stad Veurne een parkeerplaats voor toeristen maken maar er komen appartementsgebouwen. Ook bij het station is nog plaats genoeg om extra parkeerplaatsen te creëren. Waar het station van Koksijde staat is ook nog plaats. En zo zijn er nog tal van mogelijke oplossingen om de toeristen een aangename parkeerplaats aan te bieden.

Als Veurne aantrekkelijk genoeg is voor toeristen zullen de mensen zelfs bereid zijn te betalen voor parking of toch zeker bereid zijn om even te stappen. Kijk bijvoorbeeld de parkeerplaats onder 't zand in Brugge.. Niet gratis en niet in het centrum toch houdt het niemand tegen om de stad te bezoeken.

Bewonerskaarten zijn een goede oplossing om de bewoners tevreden te stellen en hen zekerheid van een parkeerplaats te bieden. Als Veurne een toeristische trekpleister is zal dit de toeristen niet tegenhouden om te blijven komen.