VOOR DE EENHEID VAN EEN VERNIEUWD BELGIË

Dit manifest is niet-partijgebonden en gaat uit van bezorgde Belgen

Het gaat bijzonder slecht met de eenheid van België. De staat wordt voortdurend “hervormd” en het resultaat is dat er steeds minder en minder van België overblijft. In het verleden werden er al belangrijke bevoegdheden gesplitst, zoals Openbare Werken, Landbouw, Onderwijs, Transport, Milieu, Toerisme, Cultuur en Media. De nieuwe staatshervorming gaat verder op dat pad en voorziet in een splitsing van nog méér Belgische bevoegdheden, zoals de arbeidsmarkt, de kinderbijslagen, het ziekenhuisbeleid en verkeersveiligheid...

1. België heeft drie officiële talen en is daarom aleen al een culturele verrijking. Het is een divers en multicultureel land waar de bevolking al eeuwen vreedzaam met elkaar samenleeft. Het is ook één van de meest welvarende staten ter wereld.
  2. Splitsingen op taalbasis zijn gewoon onlogisch: de grote problemen van de huidige samenleving stoppen niet aan taalgrenzen,  zelfs niet aan landsgrenzen.
  3. Iedereen verdient het om gelijk behandeld te worden, ongeacht zijn of haar taal. Het is niet omdat je in Aarlen of Oostende woont dat er andere wetten moeten gelden al naar gelang je woonplaats.
  4. Op een moment dat de Europese Unie het moeilijk heeft, bekleed België méér dan ooit een belangrijke signaalfunctie. Hoe kan een Europese Unie met 23 erkende talen (en drie alfabetten) werken, wanneer we nog niet eens in België kunnen samenleven.
  5. De (gehele of gedeeltelijke) splitsing van België is geen wens van de bevolking, maar wel van de politici die nochtans geacht worden alle Belgen te vertegenwoordigen.
  6. Het is niet zo dat een pleidooi voor de eenheid van België “conservatief” is. Integendeel, mensen die pleiten voor eenheid in verscheidenheid zijn net zeer vooruitstrevend. Als pleiten voor de splitsing van ons land conservatief zou zijn, dan is het Vlaams Belang de meest progressieve partij die er bestaat. Wat niet zo is.
  7. Elk land kent problemen en verschillen. Maar in elk land worden die samen opgelost. Gelukkig maar dat mensen van elkaar verschillen, stel je voor dat we allemaal hetzelfde zouden zijn of op dezelfde manier zouden denken.
  8. Het systeem dat België kent – liefst negen ( ! ) regeringen en parlementen – is aan een fikse vereenvoudiging toe. Mag het ook wat simpeler? Bijvoorbeeld door (net als in Nederland, Frankrijk of Luxemburg) met één regering en parlement te werken?
  9. De manier waarop sommige Vlaamse politici over “de Walen” spreken of, vice versa, sommige Waalse politici over “de Vlamingen” spreken is karikaturaal en zou niet aanvaard worden op Europees niveau. Stel je voor dat de Duitse politici de Fransen voortdurend voor profiteurs zouden uitschelden of dat de Poolse politici de Oostenrijkers doorlopend fascisten zouden noemen... Of stel je voor dat onze politici zouden zeggen dat alle Marokkanen, Turken, kleurlingen bandieten, uitzuigers en dieven zijn. Dat zou als racisme beschouwd worden. Maar racisme onder landgenoten, dat mag dan wel?
  10. Een splitsing van België is in het nadeel van alle gewesten. Eendracht maakt macht, tweedracht leidt tot niets. Er is niets zo frustrerend als een klein land nog kleiner te zien worden.

Vaak hoor je zeggen dat “de mensen” hier toch niets aan kunnen doen. Dat is niet waar. Door een eenvoudige handtekening onder deze petitie te zetten, bevestig je dat je van België houdt en dat je in geen geval een splitsing van ons land in geen geval ziet zitten en je geeft ermee een krachtig signaal aan de politici dat ze moeten stoppen met België verder op te splitsen, de Belgen tegen elkaar uit te spelen en ons land eindelijk weer een moeten maken.