wilt u ook tandheelkunde in de basisverzekering

Gezond begint bij de mond en dat staat wetenschappelijk vast.

Het is niet alleen dat u ermee kauwt, het is uw uiterlijk, belangrijk voor uw levenskwaliteit, ondersteuning van uw lippen en goed kunnen praten.

Helaas doen problemen aan gebit vaak in het begin geen pijn zoals tandvlees ontsteking en wortelpunt ontsteking, maar de gevolgen als ze niet op tijd geconstateerd worden kunnen desastreus zijn.

Niet alleen pijn kan uiteindelijk het gevolg zijn, maar ook verlies van uw gebit. En wederom zijn ontstekingen  een aanslag op uw immuunsysteem.

• En wist u dat het kauwvermogen van een volledig kunstgebit, maar 30% is van uw volledig blijvend gebit.
  • Een geheel of gedeeltelijk kunstgebit moet u regelmatig uit de mond nemen. Er kunnen voedselresten onder gaan zitten die problemen geven. Kortom een gebitsprothese dragen, is behoorlijk wennen:
  • Een gebitsprothese vergt dagelijks onderhoud.
  • Er kan zich irritatie van de mond voordoen, of kleine zweertjes. Die worden vaak veroorzaakt door een slechte mondhygiëne of het niet verwijderen van uw gebitsprothese om uw mond rust te gunnen.
  • Het is normaal dat de vorm van uw mond verandert tijdens het dragen van een gebitsprothese. Ook al gaat uw gebitsprothese normaliter vijf tot tien jaar mee, het is mogelijk dat het moet worden aangepast of vervangen om een betere pasvorm te bereiken alvorens het versleten is.
  • U bent minder goed in staat tot kauwen dan u gewend was met uw eigen tanden. Het kan ook enige oefening vereisen om te spreken met een nieuw gebitsprothese.
  • In het geval van een volledig bovengebit wordt het gehemelte van uw mond bedekt, wat de smaakbeleving tijdens het eten kan verminderen.

Kortom: Ontstekingen in uw mond kunnen hartproblemen tot gevolg hebben. Bij het hebben van een pacemaker of een kunstheup is het enorm van belang, daar bacteriën in de mond ook daarop kunnen neerslaan als ze door een bloedige ingreep in de bloedbaan komen.

Samengevat is het dus belangrijk om uw gebit in een goede conditie te houden, want een gezond gebit is van belang voor een gezond lichaam.

Het gebit wordt door de politiek, verzekeraars, KNMT ( koninklijke nederlandse maatschappij ter bevoordering van de tandheelkunde ) en ANT ( associatie nederlandse tandartsen ) niet belangrijk gemaakt. Als mensen wel naar de tandarts willen gaan is er vaak ook nog een financieele drempel. Dit laatste zou er niet moeten zijn en als u er ook zo over denkt kunt u deze petitie tekenen. Ik zou op zijn minst willen bereiken dat er voor iedere Nederlander boven de 18 jaar 250 euro is verzekerd en dan voor 100% . Kronen en implantaten zou je tot luxe kunnen rekenen en de volledige prothese zou uit het basispakket moeten worden gehaald.