Woedendeverpleegkundigen

Verpleegkundigen, omdat het tijd is dat de bevoegde instanties eindelijk de bijzonderheden van het beroep erkennen en jullie efficiënte bijdrage aan ons gezondheidszorgsysteem naar waarde gaan schatten!

Verpleegkundigen uit alle sectoren, of het nu uit de privé- of openbare sector is, aan het werk in een ziekenhuis of in de thuiszorg, in rusthuizen of elders: laat jullie stem horen!

Verspreid daarom de petitie, die online zal zijn tot 15 april 2014, via de sociale media en laat ze tekenen door jullie collega’s.

We weten dat we altijd en overal op jullie kunnen rekenen!

A Madame Onkelinx, Ministre de la Santé,

Aan de Heer Annemans, Voorzitter van vlaams belang,
Aan de Heer Beke, Voorzitter van de CD&V,
A Madame Hoyos, Co-Présidented’Ecolo,
A Monsieur Deleuze, Co-Présidentd’Ecolo,
Aan de Heer De Wever, Voorzitter van de N-VA,
A Monsieur Lutgen, Président du CDh,
A Monsieur Magnette, Président du PS,
A Monsieur Mangain, Président du FDF,
Aan de Heer mertens, Voorzitter van de PVDA-PTB,
A Monsieur Michel, Président du MR,
Aan Mevrouw Rutten, Voorzitster van de Open VLD,
Aan de Heer Tobback, Voorzitter van de SP-A,
Aan de Heer Van Besien, Voorzitter van Groen.

Geachte Mevrouw,

Geachte Heer,

Ik wil van deze periode voor de verkiezingen gebruik maken om uw aandacht te vestigen op de werkomstandigheden van het verpleegkundig personeel, evenals op de loonvoorwaarden, ongeacht de werkomgeving.

Al sinds te lange tijd horen we spreken over een tekort aan verpleegkundigen en u weet net als ik waarom!

De arbeidsomstandigheden van het beroep, gebaseerd op een roeping, gaan er sterk op achteruit en nooit of te nimmer stelt u zich de juiste vragen naar de redenen die de professionals er toe aanzetten om het beroep te verlaten en van richting te veranderen, te weten:

• Ondermaatse personeelsnormen in verhouding tot de werklast.
  • Te lage lonen in verhouding tot de werkomstandigheden maar ook in verhouding tot de verantwoordelijkheden die de verpleegkundigen op zich nemen.
  • De zwaarte van het werk verbonden aan de fysieke belasting (tillen van zware lasten, ergonomische belastingen,…), aan vijandige omgevingsfactoren (blootstelling aan ioniserende stralingen, gevaarlijke producten, koude en warmte, …), aan een steeds wisselend werkritme (nachtwerk, opeenvolgende shiften, werken op verplaatsing,…), aan de  psychische belasting (risico op agressie, psychosociale risico’s,…) enz.
  • De buitensporige flexibiliteit die gevraagd wordt van het personeel om het hoofd te bieden dagelijks wisselende werklast.
  • De interpersoonlijke en interprofessionele communicatie die van verpleegkundigen gevraagd wordt om het dysfunctioneren van het zorgsysteem  naar de patiënten toe op vangen en enigszins te verzachten.
  • Deze lijst is verre van volledig!

Het verpleegkundig personeel moet snel werken en zich vaak tot het essentiële beperken binnen een te krap tijdsbestek, hetgeen de gezondheidswerkers op min of meer lange termijn verzwakt.

Ik vraag u daarom om u snel te bekommeren over de echte redenen van het tekort aan verpleegkundigen, zijnde,

• de omkaderingsnormen voor het verpleegkundig personeel
  • de lonen.

In afwachting van een positief antwoord van uwentwege, teken ik, geachte Mevrouw, geachte Heer,