Yelo App voor Android NU!

Teken de petitie ONDERAAN.

Op 17 december 2010 lanceerde Telenet met veel poeha Yelo vanaf middernacht kon je toen via je iPad of iPhone tv kijken. Er werd toen ook gezegd dat Yelo in de eerste helft van 2011 beschikbaar zou komen voor andere smartphones en computers. (persconferentie)

Dat het niet zo heel moeilijk is om de bestaande app van iOS naar Android over te zetten blijkt niet zo moeilijk te zijn en werd door een zekere Stef op 19 april 2011 wereldkundig gemaakt. Hij werd echter onder dreiging van gerechtelijke stappen door Telenet teruggefloten op 20 april 2011.

Op 21 april 2011 meld Telenet dan dat de Android versie vertraagd is omwille van dat er problemen zouden zijn met rechtenhouders. Meteen kondigen ze ook aan dat ze Yelo eerst op de toen reeds beschikbare platformen verder wou uitbouwen. Hierdoor werd de Android versie meteen ook voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ze geven dan wel nog een heel ondermaats alternatief voor gebruikers van Android smartphones. Dit alternatief is het gebruik van de webbrowser van het toestel en belangrijk is dat Flash ondersteunt moet worden.

Op 15 november 2011 verklaarde de firma Gartner, één van de leidende IT research en advies bedrijven in de wereld, dat wereldwijd Android toestellen een marktaandeel hebben van 52,5% en dat iOS slechts een marktaandeel heeft van 15%. Met deze cijfers in gedachten moet men haast gaan concluderen dat Telenet een ander motief heeft om de Yelo App voor Android te laten vertragen. Heeft Telenet een deal met Apple gesloten? In hoevere zou zo een deal wel wettelijk zijn? Wilt de leiding van Telenet hun firma schade berokkenen? Hoeveel klanten wil het verliezen aan hun concurrentie? Wie zal het zeggen?

We zijn ondertussen 10 januari 2012 en een Android versie van Yelo is in de verste verte nog niet te bespeuren. Een Telenet medewerker verklaarde op 3 januari 2012 om 15u40 nog het volgende "we zijn nog in gesprek met onze content partners om Yelo beschikbaar te maken via een Android-app". Als het Telenet op één jaar tijd niet lukt om tot een akkoord te komen met hun content partners dan betwijfel ik sterk dat de Telenet onderhanderlaars wel kapabel zijn om hun job uit te voeren. Zeker als je weet dat concurrenten Belgacom met TV Overal en Mobistar met Mobile TV en Digital TV wel reeds een gelijkaardige app voor Android op de markt hebben kunnen brengen.

Het is meer als overduidelijk dat Telenet niet altijd het snelste is, ook al beweren ze dat altijd. In het geval van het Android verhaal is Telenet zelfs de traagste en slechtste leerling in de telecom wereld.

Met het ondertekenen van deze petitie wil ik druk uitoefenen op Telenet om nu eindelijk de Android versie van de Yelo App op de markt te brengen. Iets dat reeds door vele van hun klanten gevraagd werd het afgelopen jaar.

Ondergetekende,