Zorg ervoor dat 'voedingsdeskundige' een beschermde titel wordt!

Hoi!

Bedankt dat je de moeite neemt om dit korte verhaaltje te lezen en hopelijk ook tekent!

Wie zijn wij?
Brenda Narinx en ik (Nathalie Wilmsen) zijn beide student aan de Wageningen University en volgen de opleiding Nutrition & Health. Brenda is tweedejaars (bachelor)student en ik vierdejaars (master)student.

petitie20.jpg

Nathalie (links) en Brenda (rechts)

Na minimaal 5 jaar ronden wij onze studie af en zijn we officieel MSc voedingsdeskundige. In die 5 jaar tijd hebben wij geleerd om voedingsadvies te geven dat wetenschappelijk onderbouwd is, maar vooral om bijvoorbeeld zelf onderzoek te doen naar de effecten van voeding op de gezondheid. Deze kennis staat aan de basis van alle voedingsadviezen die door dietisten, voedingscoaches etc. wordt gegeven. Maar wacht even, voedingsdeskundige? Die term komt je vast (iets te) bekend voor.

Onze missie
En dit is ook precies ons probleem! Voedingsdeskundige is geen beschermde titel. Dit heeft zich geuit in veel discussie, onduidelijkheid en ongeloof wat betreft voeding, omdat zich er inmiddels ontelbaar veel 'voedingsdeskundigen' gemeld hebben. Je bent er vast mee bekend: De ene week mag je geen yoghurt meer eten van 'voedingsdeskundige' x en de andere week moeten we minimaal 3 schaaltjes yoghurt per dag eten voor stevige botten van 'voedingsdeskundige' y. Hier worden jullie, maar ook wijzelf, niet vrolijk van en hier moet een einde aan komen. Hoe weet je wie je kunt geloven en wie genoeg expertise heeft en daardoor recht van spreken? Door van voedingsdeskundige een beschermde titel te maken is het voor de consument duidelijk welke achtergrond diegene heeft en waarvoor zij ingeschakeld kunnen worden. Dit is van belang aangezien de vele verschillende opleidingen en cursussen die bestaan wat betreft voeding zeker niet vergelijkbaar zijn wat betreft inhoud en opleidingsniveau. Het verschil tussen de (HBO en) WO opleiding en de overige opleidingen is dat de adviezen die gegeven worden door (wetenschappelijke) voedingsdeskundigen gedaan worden op basis van wetenschappelijk onderzoek en het zijn dus niet enkel meningen! Uiteindelijk leiden de verschillende opleidingen ook tot een andere functie in de maatschappij. Door een scheiding te maken tussen voedingsdeskundingen en, zoals wij voorstellen, voedingscoaches of -adviseurs (die dus geen HBO of WO opleiding gevolgd hebben), zal de verwarring worden weggenomen en tevens een hoop discussie. In Engeland is er al een petitie opgericht, en in Nederland nemen wij graag dit initiatief.

Zoals Daniëlle Pape, een van de mensen die de petitie heeft ondertekend, het perfect omschrijft: "Ik vind dat je een beroep waarvoor mensen heel hard studeren om hun master te halen niet "vervuild" moet worden met ongetwijfeld heel slimme, goedbedoelende en integere mensen die nochtans niet de theoretische kennis hebben om echt concrete en goede adviezen te geven."

Waarom leidt het tot verwarring wanneer iedereen de titel 'voedingsdeskundige' kan gebruiken ongeacht de afgeronde opleiding?
Wij vergelijken dit voor het gemak met verzorger en een dokter. Wanneer de dokter jou aanraadt om twee pillen te nemen om je bloeddruk te verlagen, maar de verzorger je vervolgens toch aanraadt om er drie te nemen, dan vertrouw je waarschijnlijk eerder op het advies van de dokter. En dat is ook logisch, gezien het verschil in opleidingsniveau en ervaring. Dit is gemakkelijk af te leiden uit de titel en je zult dan ook niet twijfelen aan het advies van de dokter. Conclusie: geen verwarring, je vertrouwt op de expertise van de dokter. In onze situatie ontbreekt deze duidelijkheid, aangezien iedereen dezelfde titel kan gebruiken ongeacht de genoten opleiding. Het is niet meer dan logisch dat je op den duur gaat twijfelen aan de geloofwaardigheid van al deze voedingsdeskundigen, ondanks dat de één een hoger opleidingsniveau heeft dan de ander. Om meer duidelijkheid en betrouwbaarheid te scheppen, is het belangrijk dat deze titel enkel gebruikt kan worden door hoogopgeleide voedingsdeskundigen.

Wat heb jij hieraan?
Natuurlijk zijn we jou eeuwig dankbaar als je de moeite wilt nemen om te tekenen! Maar ook voor jou zal dit meer duidelijkheid geven wanneer je informatie wilt inwinnen over voeding. Aan de hand van de titel weet je meteen met wie je te maken hebt. Duidelijkheid en transparantie, daar houden we van!

Wanneer kun jij ons helpen?
Je kan de petitie tekenen als je 18+ bent en de Nederlandse nationaliteit hebt.

We hopen dat we je inmiddels overtuigd hebben van het belang deze petitie te tekenen en zien graag je handtekening tegemoet!

LET OP: Na het invullen van het formulier moet je nog even de link in de bevestigingsmail aanklikken om je handtekening definitief te maken!

Brenda Narinx & Nathalie Wilmsen
Ondersteund door Jelle de Jong