Vrijstelling ER-rekentoets en rekentoets uit slaag-/zakregeling


Gast

#176

2015-08-12 16:10

Als je een echt rekenprobleem hebt wil dit niet zeggen dat je de rest niet kan. Je kan juist een topper zijn in de andere vakken. De vernieuwingen in de rekenmethodes op de lagere school heeft het probleem eigenlijk nog vergroot laten ze daar eerst eens naar kijken.

Gast

#177

2015-08-12 16:19

Omdat ik weet hoeveel moeite het veel intellectuele kinderen kost om ondanks hun handicap toch als volwaardig mens in de maatschappij mee te draaien.

Gast

#178

2015-08-12 16:26

Het instellen van een rekentoets die alles beslissend is voor het behalen van een diploma, doet groot onrecht aan alle andere prestaties van de leerling. Met begrip voor de inspanningen om de rekenvaardigheid van leerlingen te vergroten, is het middel slechter dan de kwaal. De verplichte toets zal bijdrage tot het vergroten van de groep mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt.

Gast

#179

2015-08-12 18:45

Omdat ik zelf dyscalculie heb en met hetzelfde probleem worstel. Mensen die gewoon kunnen rekenen kun je dit heel moeilijk aan het verstand brengen!

Gast

#180

2015-08-12 18:48

Omdat ik mijn dochter al jaren zie worstelen met dit probleem, dit probleem beheerst een groot deel van haar leven. En voor een moeder is het heel pijnlijk om hierbij toe te kijken, en er niks aan kunnen veranderen.

Gast

#181

2015-08-12 18:49

Op deze manier, ontzeg je jonge aankomende vakmensen een goede praktische ontwikkeling van de vaardigheden in het door hen gekozen, vaak ambachtelijk vak.

Gast

#182

2015-08-12 18:51

Omdat mijn dochter dyscalculie heeft, en het haar bloed, zweet en tranen heeft gekost.

Gast

#183

2015-08-12 18:54

Dat bijvoorbeeld een goede begeleider van verstandelijke gehandicapten niet mag werken op de groep omdat ze niet geslaagd is voor haar rekentoets....

Gast

#184

2015-08-12 19:53

Rekenen is heel belangrijk, maar het mag niet zo zijn dat mensen die 1 vaardigheid niet op het gewenste niveau kunnen krijgen maar wel andere kwaliteiten en goede vaatdigheden hebben helemaal geen diploma kunnen halen. Dat is uitsluiten van een hele groep mensen!

Gast

#185 Re:

2015-08-12 20:34

#1: -  

 Ik heb hetzelfde probleem ik heb discalcullie en dankzij de rekentoers kon ik niet over , heel apart allemaal.


Gast

#186

2015-08-12 20:52

Ik heb ook een dochter met dyscalculie
Stam

#187 "passend onderwijs"

2015-08-12 21:10

Eerst moeten we "passend onderwijs" invoeren en ernaar handelen, daarna komen ze met zo'n idioot idee als de rekentoets. En dat daar ook nog eens alles van afhangt...  Erg krom in mijn ogen.


Gast

#188

2015-08-12 21:21

Omdat mijn zoon zijn mbo niveau met prima resultaten kan behalen, maar waarschijnlijk gaat zakken vanwege de rekentoets omdat hij dyscalculie heeft. Wat ik van belang vind is dat hij tools in handen krijgt om zijn vak te kunnen uitoefenen in de horeca; hij redt zich prima in de praktijk bv met een rekenmachine.

Gast

#189

2015-08-13 06:46

Omdat ik vind dat nooit 1 onderdeel bepalend kan zijn voor een diploma... Een diploma zegt meer dan alleen rekenvaardigheid

Gast

#190

2015-08-13 07:18

Omdat het onbegrijpelijk is dat kinderen met dyscalculie aan deze toets moeten meedoen!

Gast

#191

2015-08-13 08:57

Heb een dochter met discalculi

Gast

#192

2015-08-13 10:25

Ik zit in het onderwijs en maak dagelijks de talenten van leerlingen mee en het rekenen is het struikelblok. Dat mag geen belet zijn om een toekomst op het spel te zetten en dat gaat gebeuren als het rekenen een slaag/zak zwaarte krijgt. Met name natuurlijk voor de leerlingen met discalculie.
Certificaat zou een mogelijkheid zijn.

Gast

#193

2015-08-13 11:22

Voor de kinderen die hier echte problemen mee hebben, (ik ken er met discalcullie) teken ik deze petitie!!

Gast

#194

2015-08-13 14:35

Leerlingen in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs leren en zijn gepassioneerd bezig met toepassen en het ontwikkelen van kennis in hun vakbekwaamheid .
De vakman /vrouw vd toekomst
dat kan en mag toch niet gehinderd worden door deze oplegde regel / ER toets ,gemaakt door bestuurders achter een bureau.

Gast

#195

2015-08-13 14:43

Mijn dochter van 16 heeft dyscalculie en is in het "gelukkige" bezit van een erkende dyscalculie-verklaring. Zij weigert zich echter door deze handicap uit het veld te laten slaan. Ze heeft haar sterkten en zwakten prima op een rijtje en volgt met veel plezier HAVO met profiel C&M zonder wiskunde. Dit profiel sluit naadloos aan bij haar capaciteiten. De kans dat zij in mei cum laude gaat slagen voor haar HAVO-examen is groot.

Haar studievervolg heeft ze ook zelf al uitgestippeld: eerst HBO Communicatie en daarna Politicologie op universitair niveau. 

Maar.....dat gaat allemaal niet door als de Tweede Kamer besluit de storm van kritiek naast zich neer te leggen en dit politieke gedrocht gewoon door te laten gaan.

Afgelopen jaar haalde mijn dochter voor de aangepaste toets een 3. Ondanks jarenlange wekelijkse privé gefinancierde bijlessen, de onzeker-makende klassikale reken-bijlessen op school en vele uren van oefenen. 

Beste Tweede Kamer-leden, respecteer dat iedereen eigen talenten heeft. Roep niet alleen dat we in Nederland adaptief onderwijs bieden, maar handel er ook in de praktijk naar! Waar ook de onrechtvaardige verschillen in benadering tussen dyscalculie en dyslexie een bewijs van zijn.

Dus verspil geen talent en geef jongeren met dyscalculie vrijstelling van de rekentoets!

 

 


Gast

#196

2015-08-13 15:13

Mijn voortzetting van de opleiding tot verpleegkundige hangt van deze toets af. Medisch rekenen een 10 Nederlandse examens een tien toetsen over vak kennis gemiddeld een 8,5. Alleen maar positieve evaluaties en feedback vanuit de praktijk. Maar helaas geen reken talent... echt zuur en een enorme stress factor. September laatste kans...

Gast

#197

2015-08-13 17:07

Omdat ik dyscalculect en dyslect ben. Met rekenen heb ik dagelijks moeite ik zie niet wat er staat lees cijfers verkeerd op en kan geen berekeningen maken

Gast

#198

2015-08-13 20:37

Anders had ik nu nog op school gezeten....

Gast

#199

2015-08-13 21:07

Een goede schilder niet in de weg staan met rekentoets!

Gast

#200

2015-08-14 05:11

Ik vind dat uiteindelijk dat leerlingen zonder dyscalculie met een bepaald reken niveau van school moeten komen. Maar het onderwijs om dit goed te kunnen schiet te kort. Ik plijt eerst op inzetten van goed onderwijs zodat het ook realistisch is om hier op te toetsen. Dyscalculie is een rekenhandicap... Dus absurd dat je deze leerlingen wel gaat toetsen.