Standbeeld/Estatua/ Basilio Munoz Mora Madrid bailarin d.e.p


Gast

#1

2015-08-12 09:47

Deze man heeft de flamenco en Spaanse cultuur naar Nederland gehaald. Is van enorme betekenis geweest hiervoor. Wat flamenco nu in Nederland is, heeft hij voor gezorgd!

Gast

#2

2015-08-12 16:21

De eerste en enige, door de spaanse koning onderscheiden, spaanse danser, die zijn cultuur met groot succes, 40 jaar in Nederland proffesioneel onderwezen heeft. Een innemende persoonlijkheid, die bij een ieder, die hem heeft leren kennen of mogen ontmoeten een groot gevoel van vriendschap en liefde achter laat.
Heleen

#3 waarom?

2015-08-12 22:23

Danzas de España in Nederland

In Nederland waar hij sinds 1974 woont, gaf hij voorstellingen in de voornaamste theaters zoals de Kon.Schouwburg Den Haag, de Doelen in Rotterdam, en de Stad Schouwburg in Utrecht en Amsterdam. Ook trad hij op voor de Nederlandse Kon.familie op kasteel Wassenaar.

Hij vestigde zich in de stad Utrecht. Daar heeft hij een studio geopend, waarin hij de vier facetten van de Spaanse dans onderwijst: Flamenco, Spaanse dans, Regionale dans en Escuela Bolera, aan profesionelen en amateurs. Gedurende 5 jaar gaf hij les aan de "Casa de España" (Instituto Cervantes) te Utrecht aan ongeveer 80 leerlingen, (kinderen van spaanse werknemers), onder auspiciën van de Spaanse Ambasade.

Hij werd als leraar aangezocht door het Brabants Conservatoriuum te Tilburg, om les te geven aan toekomstige dansers en danseressen van he Nat. Ballet en aan de pedagogen opleiding. Als enige in Nederland werd hem het diploma "eerste graads dansleraar Spaanse dans" toegekend, erkend door het Min.van Onderwijs


Gast

#4

2015-08-13 11:43

Basilio was een geweldige flamenco bailaor, -bailarin en -docent die heel veel, op professionele wijze en bezieling, heeft gedaan voor flamenco in Nederland!

Gast

#5

2015-08-13 14:01

Omdat Basilio 1 van de eerste in Nederland was, die ons de liefde voor de Spaanse dans heeft bijgebracht, Daarnaast was het een prachtige man, zowel van binnen als van buiten. In mijn ogen heeft niemand hem meer kunnen evenaren.

Gast

#6

2015-08-15 16:11

Basilio heeft de Famenco, naar NEDERLAND gebracht. Hij heeft veel Nederlanders geinspireerd om te gaan dansen en om les te gaan geven.

Gast

#7

2015-08-15 17:34

Ik tekende deze petitie omdat Basilio mij en velen anderen wist te inspireren tijdens de opleiding tot Docent Klassieke Dans aan het Brabants Conservatorium. Basilio weet de Spaanse cultuur over te brengen op zijn leerlingen, met zoveel geduld, met evenveel liefde. Elke dag weer. Basilio is in mijn ogen de enige die dit wist te bereiken bij zovelen. Hij bracht de liefde voor de dans over op zijn leerlingen. Iets mooiers kan er denk ik niet zijn! Basilio is een ware legende.
Chiwie

#8 Re: waarom?

2015-08-15 17:36

#3: Heleen - waarom? 

 Deze foto heeft geen uitleg meer nodig! Zo is hij! Met hart en ziel. 


Gast

#9

2015-08-15 22:04

Porque los grandes artistas merecen ser reconocidos y recordados siempre por su gran esfuerzo y trabajo. Basilio ha dejado una gran huella y merece esto y mas.

Gast

#10

2015-08-22 16:23

Ik heb zelf les van hem gehad en weet dat hij in Nederland baanbrekend werk heeft verricht voor de Spaanse dans in het algemeen,maar ook de hele cultuur daarom heen. Hij was voor mij een drijfveer,en vooral een zeer geliefd luisterend oor. Ik mis hem.


Gast

#11

2015-08-28 06:04

Basilio Muñoz Mora heeft de deuren geopend voor alle culturen in Nederland. Hij heeft voor iedereen zijn best gedaan. Dit kan niet zomaar vergeten worden. Dit dient beloont te worden! 

Ik ben vanaf 1974 leerling van Basilio geweest en heb daar de vruchten van geplukt. Hij heeft mij ( en met mij vele andere) veel van de cultuur en dans geleerd. Basilio betekent veel in de Spaanse gemeenschap. 

Ik hoop dat wij gehoord worden. 

Met vriendelijke groet, 

Carmen Campos Rueda

Esther Abolafio

#12

2015-09-04 21:15

Basilio amaba Holanda y su gente. Trabajó intensamente en este país para difundir el baile español. Merece un reconocimiento a su arte y su labor docente en Holanda..

Heleen

#13 21 Februari 2016 Onthulling plaquette Basilio Munoz Mora

2016-01-09 23:17

Adres: eLe Tapas, Oudegracht 211, 3511NH, Utrecht

Tijdstip 16.00 uur.

Graag een rode anjer meenemen, dank je wel.


Gast

#14

2016-10-11 23:12

Ik draag Basilio een warm hart toe. Ik heb 10 jaar les van hem gehad in Utrecht en weet daarom dat hij een heel goede leraar was en ook een heel goede danser. Ik zou het geweldig vinden als hij postuum een standbeeld krijgt. Ik heb hem overigens altijd al op een voetstuk gezet omdat hij een meester was op gebied van flamencodansen. Daarom zou ik het fantastisch vinden als hij in Utrecht een standbeeld zou krijgen. Ik vind dat hij daar thuishoort.