Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte.

wijk 27 kees
zoetermeer

#151 Re:

2011-10-09 12:24

#1: -

beste mensen van Zoetermeer en omstreken,

we moeten ook nog met zijn alle naar de site van de gemeente gaan.

hier de link

http://www.zoetermeernieuws.nl/search/label/Poll%20Moskee

 


Gast

#152 Re: Re:

2011-10-09 13:13

#151: wijk 27 kees - Re:  

 

Dat is GEEN gemeentesite. Dat is een nieuwsBlog!

Gast

#153

2011-10-09 13:17

Naast alle argumenten over groenbehoud en parkeergelegenheid, leeft er bij mij vooral één ding. Ik probeer mijn leven zoveel mogelijk in verdraagzaamheid, openheid en respect voor iedereen te leven. Wanneer ik dagelijks langs een gebouw zal lopen dat symbool staat voor een geloof dat vrouwen wegzet als tweederangsburgers, waar kinderen wordt geleerd om andersdenkenden met minachting te bekijken en welke religie je aanhangt blijkbaar het enige is wat je tot een waardevol of waardeloos mens maakt, zal me dat iedere keer pijn doen. Ik respecteer dat zij vanuit hun cultuur anders in het leven staan, maar het druist volledig in tegen alles waar ik voor sta. En ik heb ervoor gekozen op een plek te wonen waar ik daarmee niet direct geconfronteerd wordt. Ik steek mijn kop niet in het zand, ik maak gewoon een keuze. En als het gebedshuis er komt, zal ik de keuze maken te verhuizen.

Jan Paul

#154

2011-10-09 13:21

Ik vind dat iedereen het recht heeft om zijn/haar eigen godsdienst uit te oefenen, zolang dit voor anderen geen overlast met zich meebrengt. Een moskee op die plek is een te grote belasting voor de toegang van de wijk en de beschikbare parkeercapaciteit. De aanrijroutes naar die plek zijn volstrekt onvoldoende om zo een sterke toestroom van mensen ook maar enigszins in goede banen te leiden. Er moet in Zoetermeer een plek te vinden zijn waar dit met aanmerkelijk minder overlast mogelijk is.
Jan Paul

#155 Re: Moskee in Seghwaert

2011-10-09 13:47

#40: De Buurman van de overkant - Moskee in Seghwaert

Ik vind dat deze buurman gelijk heeft met zijn gewaardeerde multiculturele samenleving en de mogelijkheden die een vredelievende en geïntegreerde islamitische samenleving in Zoetermeer zou moeten hebben maar dat hij uitermate kortzichtig is wat betreft de aard van de islamitische organisatie in kwestie en de verkeerschaos die de moskee met zich mee gaat brengen.

.daar wonen er heel veel

#156 vergeet oosterheem niet bij de willem dreeslaan ongeving daar wonen veel .

2011-10-09 14:11


Gast

#157

2011-10-09 14:59

Geen moskee in de woonwijken. Er is zat bedrijven terrein
Bezorgde Zoetermeerder

#158

2011-10-09 15:00

Als je de brief zo leest die bewoners hebben gekregen vorige week, schijnt alles al in kannen en kruiken te zijn. Als je de protesten hebt gevolgd tegen de horecagelegenheid aan het Noord Aa, snap je dat het allemaal geen zin heeft. Onvoorstelbaar, hoe komt de gemeente hiermee weg. Ik hoop echt dat er donderdag veel, heel veel mensen richting gemeentehuis gaan. Al was het maar om de media-aandacht die aan dit maatschappelijk probleem gewijd zal worden.
M

#159

2011-10-09 15:13

Ik ben helemaal voor. Alleen al vanwege de kansloze reacties hier. Iedereen schijnt hier al te weten dat er minaretten komen en 5x per dag herrie, etc, etc.
Als er al "opgeroepen wordt tot gebed" zal dit hooguit op vrijdagmiddag zijn (ik heb meer problemen met die Katholieken die dat graag op zondagochtend doen), maar ik denk dat ze net zo veel geluid maken als die Jehova's.. Niets dus.
En in al die tijd dat ik in de Schilderswijk tussen de Moslims woonde, had ik nooit las van hun moskeeën, maar wel van die anderhalve Katholiek die me op zondag uit m'n bed beierde met hun klokken.

En de locatie: ik neem aan dat het grasveldje naast de Jehova's bedoeld wordt, de Spruitkoolakker. Een plek waar niets is (behalve gras). Verder zullen de Moslims en Jehova's praktisch nooit gelijktijdig gebruik maken van hun ruimtes en dus zal de parkeerdruk ook wel meevallen.

Verder: het feit dat andere landen geen christelijke kerk o.i.d. toestaan: blijkbaar is verlagen tot die landen beter dan te laten zien hoe het wel hoort. Overigens staan er bv in Turkije wel degelijk kerken.

De kosten: v.z.i.w. worden die niet gedragen door Zoetermeer, maar wordt dit door de stichting zelf betaald.

Het zou iedereen sieren als ze hun vooringenomenheid aan de kant zou schuiven. Maargoed, dat zal wel niet..
gast

#160

2011-10-09 15:23

Van geen enkel geloof is er iets goeds gekomen. en zeker niet van het moslim geloof. Ik wil gewoon geen moskee in mijn woonwijk. Dus lekker een plaats vinden buiten zoetermeer. langs de A12 ergens dicht bij Arnhem lijkt me een goede plaats

Gast

#161 Re: Moskee in Seghwaert

2011-10-09 15:24

#40: De Buurman van de overkant - Moskee in Seghwaert 

 Nee niet bekrompen en intolerant, maar nadenkent over de gevolgen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kinderen in deze buurt, en vooral de bijgelegen straat. Die kunnen nu nog veilig op straat spelen maar als er zo een toestroom aan auto's komt dan kunnen de kinderen ook wel binnen blijven.


Gast

#162

2011-10-09 15:38

Opmerkelijk, de wethouder verwijst in zijn brief voor vragen naar de projectleider, een uitvoerder nota bene. Terwijl toch sprake is van een beleidsvoornemen, een nogal gevoelig politiek besluit. Het lijkt erop dat de wethouder zijn verantwoordelijkheid ontloopt.

Gast

#163 Bedankt !

2011-10-09 15:49

Ene Matsoe Matsoe zei ooit: "Zoetermeer is een stad voor Hagenezen die tussen Hagenezen willen wonen". Misschien niet al te serieus programma maar er zit zeker een kern van waarheid in. Veel Zoetermeerders zijn Den Haag ontvlucht om deze bevolkingsgroep te ontlopen. Het bouwen van een moskee op deze plek tussen de wijken waar veel van deze voormalige Hagenezen woonachtig zijn lijkt mij meer een provocatie dan een noodzakelijkheid. De uitdrukking "witte vlucht" is bij iedereen inmiddels wel bekend. Zoetermeer was jarenlang een goed vestigingsalternatief voor Den Haag. Maar waar kan je nu nog naar toe "vluchten" als de expontenten van het multiculturele faalbeleid zelfs aan woonwijken met (nu nog) overwegend autochtone bewoners wordt opgedrongen?

Waarom moet dat juist hier? Waarom mag je er niet voor kiezen om daar niets mee te maken te willen hebben en hier niet dagelijks mee geconfronteerd te willen worden ? Veel mensen hebben Den Haag toch niet zomaar verlaten ! Die multiculti-onzin is een leuk fabeltje van politici maar de praktijk heeft toch wel geleerd dat je mensen niet kan dwingen om samen te wonen en te leven! De mensen die het geld hebben zullen wel verhuizen en degene die eerder in dezelfde ellende in Den Haag zaten en met veel moeite daar zijn vertrokken zullen zich weer jaren moeten ergeren! Ook nu mogelijk gemaakt in Zoetermeer!


Gast

#164

2011-10-09 16:05

als ik een kerk mag bouwen in iran
mag van mij deze moskee hier komen...
Nee tegen de Moskee

#165 Re: vergeet oosterheem niet bij de willem dreeslaan ongeving daar wonen veel .

2011-10-09 16:32

#156: .daar wonen er heel veel - vergeet oosterheem niet bij de willem dreeslaan ongeving daar wonen veel . 

 In de Willem Dreeslaan in oosterheem is er geweigerd om een moskee te plaatsen, dit omdat het niet overeenkwam met wat de gemeente ermee in gedachte heeft.


Gast

#166

2011-10-09 17:31

Ik vind het onzinnig om een moskee te bouwen in deze buurt het verpest heel het straat beeld en ze hebben gebeds ruimte zat

Gast

#167

2011-10-09 17:46

Ik wil geen moskee in de wijk.
Ook een andere gebedsruimte is niet gewenst vanwege de redenen genoemd in de petitie.
Er zijn andere lokaties welke beter geschikt zijn hiervoor.
B There!

#168 aanwezig zijn is ook iets zeggen!

2011-10-09 17:52

Ook als u niets wilt zeggen...uw aanwezigheid zegt al genoeg! Massaal naar het Stadhuis (Frankrijklaan 6) op donderdag 13-10-2011, aanvangstijd 19.30u.
BELIEVER

#169 Re:

2011-10-09 18:06

#26: - SAMENLEVING OKE, HIER MOSKEE......... NEE !!!!!!!!!!!!

 


Gast

#170 Bedankt !

2011-10-09 18:22

#163: - Bedankt !

Expontenen = exponenten


Gast

#171

2011-10-09 18:36

Het extremistische karakter van deze groep moeten we niet willen accepteren
Strookje-man

#172 Oorzaak en oplossing?!

2011-10-09 19:50

Er is op dit moment te veel onbegrip tussen de Moslimgemeenschap en de andere Nederlandse staatsburgers.
Onze beleidsmakers zouden keuzes moeten maken om dit probleem te verkleinen.
De wijk Seghweart in Zoetermeer is een multiculturele wijk waar ook alle geloven samenleven met enig begrip voor elkaar.

Door de plotselinge confrontatie met de bouw van een Moskee midden in de wijk is er een enorme ophef gekomen bij alle bewoners.
Deze ophef gaat te vaak over de negatieve veranderingen die de bouw van deze moskee met zich meebrengen, bijvoorbeeld:
Het wijkbeeld
Het leefgenot
Parkeerproblemen
Groenbescherming
Criminaliteit
De huizenprijzen

Deze irritaties worden meer en meer gericht op de moslimgemeenschap maar zijn zij de schuldigen?

Doordat deze situatie ongewild wordt opgedrongen is de kans groot dat dit (onnodig) zal gaan escaleren. Door deze twee groepen zo dicht op elkaars lip te zetten creëer je een steeds groter wordende kloof i.p.v. meer begrip voor elkaar.
De manier waarop dit project gepland is zorgt voor veel te veel confrontatie en daardoor zal onbegrip zich in angst en/of haat kunnen ontwikkelen.
Dat is toch het laatste wat we willen?

De grootste angst bij de bewoners en ik neem aan ook bij de Moslimgemeenschap is dat deze moskee een bron van agressie en haat zal worden.
Hierdoor zal het leefgenot, saamhorigheid en de huizenmarkt in deze wijk enorm onder druk komen te staan.

Door deze ontwikkeling is er een vergrote kans dat extreme tegenstanders en extreme bezoekers hun agressie tegen elkaar gaan uiten (de ervaring van de moskee in de wijk Meerzicht leert ons dit).
Waarom zou de Zoetermeerse politiek deze beslissing willen nemen?

Dit probleem ligt ook politiek gevoelig maar kan ons, als er goede keuzes voor alle partijen
gemaakt worden, als samenleving een stap vooruit helpen.
We hebben genoeg slechte voorbeelden waar groeperingen gedwongen dicht bij elkaar worden gezet en er daardoor juist meer onbegrip ontstaat (dichtbij-meerzicht en verweg-Israel/Palestijnen)
Daar kunnen we toch iets van leren?

Een oplossing zou in mijn ogen kunnen zijn: samen met de Moslim gemeenschap een locatie kiezen buiten de woonwijken, op een meer open locatie de moskee te bouwen (misschien wel mooier ook).
Hierdoor kan de Moslim-gemeenschap hun geloof in rust uitoefenen zonder al te veel tegenreacties van omwonenden.
Dan kunnen de niet-moslimgelovigen er zelf voor kiezen om een keer een Moskee te bezoeken en te bewonderen.

Gast

#173

2011-10-09 19:54

Het kan gewoon niet !! . punt
ik woon er zelf en ik ben het er niet mee eens ...
geen 1 kerk of het nou katholiek moslims of wattan ook is het kan gewoon niet !
Ik heb geen zin in die mensen of wat voor muziek of geluiden er komen !
er is overal genoeg ruimte iets buiten de stad zelf dus waarom niet daar en waarom WEL middenin een woonwijk ?
mav

#174 Re: Moskee in Seghwaert

2011-10-09 19:58

#40: De Buurman van de overkant - Moskee in Seghwaert

Je draait het om. Mensen zijn niet gelijk bekrompen en intolerant als zij tegen een geloofsovertuiging zijn die intolerant is tegen andersgelovigen en hun vrijheden wil inperken. Je kunt veel tolereren maar sommige dingen moet je juist niet tolereren.

Dit is ook een van de redenen waarom een multiculturele samenleving met te veel culturen niet werkt. Sommige culturen gaan gewoon niet samen en zijn gedoemd om met elkaar te botsen. We leven al in een overbevolkt land op een overbevolkte planeet. Zelfs zonder verschillende culturen bij elkaar botsen mensen al constant met elkaar. Laten wij vooral niet extra manieren gaan nastreven om ruzie met elkaar te gaan maken. Wij kunnen gewoon beter op een andere plek op aarde gaan leven.

En dat stukje groen is natuurlijk geen belangrijk argument, maar wel gewoon een extra argument om het niet te doen. Ik zie liever een extra stukje groen dan een extra gebouw. En met de randstadrail is er genoeg extra bebouwing. Maar ik ben het met met reactie nummer 4 eens dat wij moeten niet hypocriet gaan doen en dat het niks te maken heeft met moslims. Welke naast drukte overlast natuurlijk de belangrijkste tegen argumenten zijn.

Wat ik trouwens niet snap is waarom dit in een wijk moet waar het grootste deel van de doelgroep niet woont. Je zou eerder iets van een locatie in Palenstein verwachten. Ook lijkt de locatie naast een andere gebedsruimte niet bepaald slim. Dit zal zeker een keer gaan botsen sinds beide groepen een patent op de waarheid hebben. Gewoon een erg vreemde keuze voor deze locatie.


Gast

#175

2011-10-09 20:20

Ik geloof niet dat er zoveel behoefte en geld beschikbaar is voor een dergelijk doel op een klein stukje groen in de wijk