JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#76

2014-02-10 13:39

Het zijn rijke mensen die veel met de auto rijden en dit dus kunnen betalen. Het zijn echter ook de mondigere!
nirvanna

#77 Re:

2014-02-10 13:41

#76: -

maar het zullen de rijkere zijn die minder zullen betalen daar de armere zich laten ringeloren door deze onzin goed te keuren, wat de rijkeren zullen uitzonderingen krijgen .... en de armeren ?

Bert

#78 Re:

2014-02-10 13:47

#33: -  

 "en berusten vaak op de bewuste verkeerde voorstelling van feiten. Een slimme kilometerheffing moet deel uitmaken van een totaalpakket aan ingrepen, goede bereikbaarheid, beschikbaarheid openbaar vervoer." dit zinnetje hoor ik al 30 jaar en er is nog niets van terecht gekomen. Dus heb ik er inderdaad geen vertrouwen in........

Laat ons dus eerst die alternatieven creëren. Stel tevens ook eens de vraag of u in privacy arme maatschappij terecht wilt komen?


Gast

#79

2014-02-10 13:50

Ik steun deze petitie volledig er ligt genoeg beton in mijn achtertuin en een verbreding van de ring zal ook geen soelaas brengen. We moeten durven gaan voor echte oplossingen zoals rekeningrijden, trouwens is gebleken in andere steden waar het is ingevoerd dat het werkt.

Gast

#80

2014-02-10 13:50

Zolang ze de wegentax dan correct terugschroeven.

Gast

#81 Re:

2014-02-10 13:51

#40: -  

 ik geloof nooit dat andere belastingen op het bezit van een wagen omlaag zullen gaan na het invoeren van deze heffing......en al nagedacht over de prijsstijgingen dat dit dan gaat meebrengen voor uw brood en andere dagdagelijkse producten?

 


Gast

#82 Re:

2014-02-10 13:53

#34: -

Wat zo ongelooflijk idioot is, is dat iedereen de CO2 uitstoot als milieuvervuilend ziet. Beste mensen, de CO2 is het minste probleem van de vervuiling die een auto veroorzaakt.


Gast

#83

2014-02-10 13:54

Ik denk dat het principe van de vervuiler betaald ook hier op zijn plaats is. Zeker voor de zeer vervuilende dieselwagens.
ikke

#84 rekeningrijden

2014-02-10 13:54

Al ben ik er niet helemaal tegen maar waarom met een dacia evenveel betalen als een bentley.
Dat ze de accijnzen verhogen op de bandstof, als deze duurder wordt zullen mensen ook meer nadenken over het gebruik van hun auto en wie dan een kleine zuinige auto koopt betaalt ook minder per kilometer.
nirvanna

#85 Re:

2014-02-10 13:55

#79: -

Ik zou met je kunnen akkoord gaan als de alternatieven er zouden zijn maar deze zijn er niet of onvoldoende daar ons vadertje staat niet al te goed is omgesprongen met onze centjes .... moeten wij echt zoveel ministers hebben voor dat kleine stipje op de wereldbol. moet er echt een zo grootte "untouchable" politieke gulzeige klasse zijn ?

waar zijn de "verkozene" wanneer men ze nodig heeft.

Als ik "kan" laat ik de wagen staan .... maar dikwijls is dit onmogelijk. Bij hoeveel bussen werkt het electronisch systeem voor gehandicapten ? en is men ondertussen niet daar het teveel kost de gratis abonnementen aan het afschaffen .... toch een beetje tegenstrijdig om nu met dit af t komen ....


Gast

#86

2014-02-10 13:57

Rekeningrijden is de evidentie zelve. De gebruiker betaalt dan proportioneel voor het gebruik van de wegeninfrastructuur. Vooral kilometervreters moeten op deze manier aangespoord worden om over hun verplaatsingsgedrag na te denken. Een veralgemeende kilometerheffing is echter slechts wenselijk wanneer het openbaar vervoer een behoorlijk alternatief vormt. Zowel NMBS als De Lijn/TEC/MIVB dwingen nu mensen om gebruik te maken van de auto. De frequentie van het OV is vaak te laag, en stopt ook veel te vroeg op de avond / begint 's ochtends te laat - ook in Brussel. (Hoofd)stedelijk OV zou de klok rond moeten rijden, volgens aangepaste frequenties uiteraard.

Gast

#87

2014-02-10 14:00

Rekeningrijden is voor de regering één van de enige maatregelen waarmee ze zichzelf niet verder het faillissement in jagen. Als men er in zou slagen om het gebruik van personenwagens drastisch terug te schroeven (bv. door een betrouwbaar en efficiënt openbaar vervoer), zou men onvermijdelijk een enorme bron van inkomsten verliezen.

Met deze maatregel straft men zoals gebruikelijk de werkende mens die vaak geen andere keuze heeft dan de wagen te gebruiken. Het openbaar vervoer is immers in veel gevallen een trage en onbetrouwbare oplossing. Diegenen die wel een vlotte woon-werk verbinding hebben met het openbaar vervoer, zullen deze in veel gevallen toch al gebruiken.

Het zou enorm helpen moest men het openbaar vervoer enorm kunnen verbeteren. Als men dan toch geld wil vragen voor het gebruik van wegen kan men dit beter via tolwegen (zoals in Frankrijk) aanpakken, hetgeen ook zou toelaten om een degelijke wegeninfrastructuur aan te bieden voor diegenen die ervoor betalen.

Gast

#88

2014-02-10 14:05

Ikzelf doe al m'n woon- werkverkeer met de fiets, bijna 5000 Km's per jaar daarbuiten rij ik nog eens 15 à 20.000 km's met m'n wagen voor vrije tijd, reizen en familiebezoek daar bijna al m'n familie in het buitenland woont.Vindt niets uit wat al bestaat een vignet voor iedereen en rekeningrijden in de centrumsteden (zie Londen) zodat deze leefbaarder worden maar spijtig genoeg is onze infrastruktuur en ons openbaar vervoer hier helemaal niet op voorzien.

Gast

#89

2014-02-10 14:05

Allemaal goed en wel die pro's en contra's maar voor heel veel mensen moet dit ook wel eens REALISTISCH bekeken worden. Bijv. Je hebt kinderen naar school te brengen ergens of op verschillende plaatsen op weg naar je werk...in deze gevallen is openbaar vervoer totaal geen optie en krijg je de volle lading te betalen want ook op een moment vertrekken dat het 'goedkoper' zou zijn is geen optie want scholen starten en eindigen nu eenmaal op die momenten wanneer de spits in het verkeer zich voordoet...en ik denk dat er tal van mensen ook nog in soortgelijke situaties zitten. Voor mijn gezin zou dit jaarlijks alweer een extra aderlating betekenen van meer dan 3000 euro... waar moet een mens dat allemaal blijven halen?! Dan verschieten ze ervan dat de middenklasse in België als maar armer wordt... Ik denk dat er betere pistes moeten mogelijk zijn die niet zo zwaar vallen op de individu die zulke extra financiële druk nu wel best kan missen.

Gast

#90

2014-02-10 14:07

maar het mag geen verdoken belastingverhoging zijn....

Gast

#91

2014-02-10 14:10

Begin eerst met die duizende "vreemde" nummerplaten die in België verblijven van de baan te halen en stop met al die voordelen voor bedrijfswagens, 1/3 dat naar Brussel of Antwerpen pendeldt heeft een bedrijswagen onder z'n kont. Dit zou de filles al deftig inkorten.

Gast

#92

2014-02-10 14:14

Er is geen openbaar vervoer tot aan wijn werk, ik ben dus verplicht om de auto te nemen, ik krijg geen kilometervergoeding, en dan nog eens extra kosten boven de al zo dure benzine/diesel. Laat de vrachtwagens tol betalen, zoals in andere landen, daar zijn de autowegen degelijk om op te rijden. België moet een voorbeeld nemen aan die landen.

Gast

#93

2014-02-10 14:15

Het is levensnoodzakelijk - letterlijk ook - om de fijnstofwaarden te doen dalen. Zoveel meer kinderen met luchtwegenaandoeningen, allergieen,...Men brengt nooit die kost aan levenskwaliteit in rekening.Hoogtijd dus dat er maatregelen genomen worden, en dat de vervuiler betaalt!

nirvanna

#94 Re:

2014-02-10 14:17

#93: -

volkomen mee akkoord. maar heb je al eens beelden van de spits gezien ? hoeveel vrachwagens staan daar tussen en hoeveel van deze vrachtwagens zijn buitenlands ?

 


Gast

#95 Re: Re:

2014-02-10 14:18

#65: nirvanna - Re:

Heeft u een handicap of een ernstig gezondheidsprobleem?  Want dat is minder dan 10 km, dus voor ieder normaal en gezond persoon perfect te doen met de fiets.

Dat de gebruiker betaald is niet meer dan normaal.

En kijk ook eens naar Stockholm: http/::www.ademloos.be/nieuws/ochtendspits-stockholm-helft-verminderd-door-rekeningrijden-de-voordelen-van-rekeningrijden

In het begin was de meerderheid tegen, enkele maanden na de invoering was er een ruime meerderheid voor omdat men de ontzettend grote voordelen inzag. De twee belangrijkste manieren om het fileprobleem te beperken is het afschaffen van het fiscaal voordeel van bedrijfswagen en de invoering van een intelligent systeem van rekeningrijden.

yowie

#96 De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

2014-02-10 14:20

Groen heeft goed praten... er zijn onvoldoende betaalbare, alternatieve manieren om te pendelen naar het werk.   DE essentie, het hoofdprobleem zit hem eigenlijk helemaal elders, waar geen politicus iets over rept: ik heet het de "arbeidsmobiliteit", maar niet in de letterlijke zin van de terminologie.
Wonen is heel duur. Een woning kopen is ook een erg dure aangelegenheid, waar Vadertje staat al te graag een graantje wil meepikken. Veel mensen hebben geen vaste arbeidsbetrekking maar veranderen regelmatig van job. Iedereen wil graag dichtbij zijn job wonen om zo te voet of met de fiets naar z'n werk te kunnen gaan. Maar telkens je van job verandert, zal je dan moeten verhuizen. Verander 5 keer van werk, en Vadertje staat heeft je letterlijk gepluimd in een velerlei van kosten: Notaris, vergunningen, EPC, schrijfkosten, etc etc. Om dan nog te zwijgen van de kostprijs van het wonen zelf.

De OESO vond het enkele weken geleden nog heel vreemd, waarom zoveel Vlamingen massaal zo ver pendelen naar hun werk, met de auto, met de trein... Daar ligt hem feitelijk, dé essentie van de ganse mobiliteitsproblematiek.

Ik heb het grote geluk gehad dichtbij m'n job te wonen. Dus zou ik uit milieu overweging voor rekeningrijden kunnen kiezen. Maar uit solidariteit (en economische redenen) en omdat ik weet dat ooit (door de sector waar ik in werk), ik ook zal genoodzaakt te zijn te moeten pendelen, ver weg van de zee, kan ik niet voor dit systeem kiezen zolang de dieper gaande problematiek hierin niet werd aangepakt.


Gast

#97 Re: Re: Re: Re:

2014-02-10 14:22

#72: - Re: Re: Re:

Ook het combineren van verschillende vervoersmiddelen levert vaak heel wat tijdswinst op. Waarom moet alles met de auto of alles met de fiets of alles met met het OV gebeuren.  Koop een vouwfiets en combineer die met het OV. Of rijd met de wagen naar een station of halteplaats en neem dan verder het OV.

Natuurlijk zijn er mensen die geen alternatief hebben, maar als veel mensen op zo'n een manier eerlijk naar hun alternatieven zouden kijken, dan zou al snel blijken dat veel van de mensen die beweren geen alternatief te hebben, in werkelijkheid wel een goed alternatief hebben.

nirvanna

#98 Re: Re: Re:

2014-02-10 14:23

#95: - Re: Re:

zoals ik reeds gezegd heb, kan ik hiermee akkoord gaan als aan de andere kant de nodige maatregelen genomen worden. MAAR op dit moment gebeurd dit niet !!!

in tegendeel alle alternatieven worden verminderd ....

afschaffing kosteloze bus/tramabonnementen

niet lukratieve lijnen worden afgeschaft

treinen rijden leeg door belgie want passagiers meenemen kost teveel .....

 

mijn conclusie is en dit geld ook voor de sigaret. laten we de burger zachtjes bloeden hij zal betalen .....

 

Ik ben van mening : DOE JE IETS DAN DOE JE HET GOED !!!

dit is een verdokenmannier om extra inkomsten te vergaren om lekker verder geld door de ramen te gooien


Gast

#99

2014-02-10 14:27

Eindelijk een verstandige maatregel, die zowel een positief ecologisch als economisch effect zal hebben. Hopelijk slaagt men er ook in om de meest vervuilende wagens meer te belasten.

Gast

#100 Re: Re:

2014-02-10 14:31

#81: - Re:

M.a.w. het rekeningrijden zal de lokale economie steunen, en dat is een prima zaak.