NEEN tegen Sharia4Tempus

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie NEEN tegen Sharia4Tempus.

Souly
Gast

#1

2014-03-27 17:17

Het geeft een slecht imago van mensen die geloven in de godsdienst.

Het affiche zendt tevens een subliminaal berichtje dat andere mensen kan aanzetten tot vooroordelen, haat en racisme.

 

 


Gast

#2

2014-03-27 19:05

we zyn voor respect tegenover alle studenten ongeacht hun afkomst, godsdienst etc.
Een TD van deze onderwerp is heel kwetsend en moet niey doorgaan.


Gast

#3

2014-03-27 23:07

Geen respect !! Niet iedereen heeft de kans gehad om een goede opvoeding te ktijgen !!!_niet tolereerbaar!!_

Gast

#4

2014-03-27 23:09

Respectloos tegenover de islam en dus de andere studenten.

Gast

#5

2014-03-27 23:32

Ik vint sharia4tempus een goed initiatief na de sigarettenban zal nu eindelijk een eint worden gemaakt aan de alcohol en de sex in dat vuile café

Gast

#6

2014-03-27 23:32

De makers van de petitie maken een capitale denkfout, namelijk dat dit een feestje is dat spot met de Islam/de Moslimgemeenschap terwijl het een vingerwijzing is naar extremisme... De sharia is in strijd met de seculiere staat en de democratie, de nikab is een kledingstuk dat verboden is in België en sharia 4 belgium is een veroordeelde en verboden extremistische groepering. Het is uitermate jammer dat we de gematigde moslim niet moord en brand horen schreeuwen wanneer Jeroen Bontinck in naam van zijn geloof gaat moorden in Syrië of wanneer Khalid K poseert met een afgehakt hoofd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Brengen zij de Islam niet meer schade toe dan een feestje waar men met dergelijk radicaal gedrag spot?

Gast

#7

2014-03-28 00:37

De affiche is al provocerend genoeg, laat staan dat ze met de gedachte rondlopen om een moskee na te bouwen op de TD. Dit gaat erover!!! En verwonderlijk dat het komt van de geneeskunde kring. UZ Brussel heeft immers een fertiliteitscentrum in Abu Dhabi waar ze zonder enige vooroordeel vrouwen met niqaab behandelen. En dat nu de ''toekomstige'' dokters een dergelijke TD organiseren is uiterst dom en naïef. De vrouwen met een niqaab zullen later jullie pree (loon) uitbetalen. Dus klein beetje respect tegenover jullie toekomstige werkgevers ;) En nog een belangrijk detail voor de tegenstanders van de Islaam. Jullie weten toch dat het Westen enkel stand houdt doordat de Arabische Islamitische landen (Saudi Arabie, Abu Dhabi...) miljarden dollars van hun surplus current account pompen in de Westerse economie. Volg een les Monetaire economie en aanschouw hoe dat de wereld draait! Het is niet voor niets dat er recent een uitgebreide handelsmissie naar Saudi Arabië en Oman was geleid door prinses Astrid. Dus nummer 6 gelieve niet hypocriet te zijn want eenmaal je geld zal zien zal je beginnen springen als een opgefokt konijn.

Gast

#8

2014-03-28 00:39

Leuke manier om onze stem te laten horen. Superfijn initiatief
Esse Mate Tempusbestuur GK

#9 Re:

2014-03-28 01:10

#7: Een beetje bij de haren gegrepen als je bedenkt dat het om een feestje gaat met (waarschijnlijk amper) 70 tot 80 aanwezigen die overigens zelf kunnen uitmaken of iets al dan niet satirisch bedoeld is. Een les economie is hier echt niet nodig.


Gast

#10 Re: Re:

2014-03-28 01:19

#9: Esse Mate Tempusbestuur GK - Re:

Het gaat om het principe maar dat zie je dan weer allemaal in de les Filosofie. Kwestie om van alle markten thuis te zijn ;)


Gast

#11 Re: Re: Re:

2014-03-28 01:21

#10: - Re: Re:

Welk principe? Alleszins niet dat van het vrij onderzoek lijkt me, hoewel dat de pijler is waarop onze universiteit gebouwd werd...

Gast

#12

2014-03-28 03:22

Wat heeft de Islam jullie ooit misdaan? Je ziet toch geen moslims spotten met geloofsovertuigingen van anderen ? Ik vind dit maar zeer zielig, een kind van 5 jaar weet beter dan de uitvinders van dit.

Gast

#13

2014-03-28 08:53

Ik heb enorm veel respect voor de Islam. De ECHTE islam. De islam die gelooft
in het verzorgen van de medemens, goed te doen voor anderen, vredevol. Dit is het beeld dat oo tv moet komen, jongeren moeten leren kennen. Niet de enkelen die de islam een slechte naam bezorgen.
gast

#14

2014-03-28 09:01

zelf Moslim, van Jette afgestudeerd en werk nu in het UZ. Mijn mening waarom dit niet kan:
- allereerst omdat het jullie medestudenten kwetst!!! even jullie menselijkheid weer boven halen en er even bij stilstaan dat sommige van jullie vrienden die met jullie in de les zitten, samen eten etc hierdoor gekwetst zijn!
- Ons geloof heeft voor ons een heilige plaats. Ik zou (persoonlijk!) liever hebben dat jullie er een "Arabische tempus" ofzo van maken dan daar islam aan te mengen
- alcohol en feesten zoals het hoort in de tempus is in strijd met onze islamitische waarden. En deze twee bij elkaar nemen (tempus + islam) maakt ons heel boos en dit is vooral wat ons stoort aan jullie thema!
- en aub stop met te zeggen dat wij moslims van alles een probleem maken: de dag dat de islam minder aangevallen zal worden zullen jullie ons minder horen klagen!

En nog een kleine verduidelijking: wij zijn tegen Sharia4Belgium, wij ervaren ons geloof hoe we willen zonder daar een probleem van te maken: 100% sharia voor de ene, 80% voor de andere enzo. Maar we vragen aan niemand om zich te mengen, het is persoonlijk. Dus wnr iemand zegt "De sharia is in strijd met de seculiere staat en de democratie" is het eerste wat er in mij opkomt: "heeft u papa u dat verteld?" Serieus mensen hou jullie bezig met wat jullie ding is : ttz geneeskunde, farmacie en onderzoek. En laat die uitspraken over aan mensen die er iets van kennen!

Gast

#15

2014-03-28 09:05

Is jullie reactie niet een beetje te vlot?
Verdraagzaamheid is een mooie deugd.
A.A

#16

2014-03-28 10:23

Persoonlijk verbaast het me hoe vaak ik via de media (en via mijn studieplaats) getuige moet zijn van spots over de islam, terwijl ik nauwelijks (eigenlijk tot nu toe nooit) een moslim zie die even voor zijn plezier of uit een of ander creativiteit met andere godsdiensten spot... Ik heb me altijd welkom gevoeld aan de VUB. De profs zijn openminded en ik heb nooit problemen ondervonden door het dragen van een hoofddoek. Jammer dat een groep studenten nu de sfeer zwaar wilt verknallen:(

Gast

#17

2014-03-28 11:29

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. Ja het zou kwetsend kunnen overkomen, maar als je een beetje dieper zou kijken, zie je dat het helemaal geen aanval op de Islam is. Het is een satirische, en misschien ook een beetje cynische, vingerwijzing naar het extremisme binnen de Islam. En voor dat er een reactie komt die zegt dat iedereen het extremisme vereenzelvigd met het geloof zelf, wil ik wel even vermelden dat er ook binnen andere geloofsovertuigingen extremisme bestaat. Spijtig genoeg maken extremisten meestal het nieuws, maar wat is dan de betere reactie. Doen alsof ze er niet zijn? Of er de draak mee steken, goed wetende dat het maar een kleine groep is binnen een geheel aan Moslims en Moslimas die het extremisme evenveel verwerpen als wij dat doen.
Ik denk dat een beetje zelfspot af en toe geen kwaad kan. En als je van jezelf weet dat je een rechtschapen Moslim/Moslima bent, waarom neem je hier dan aanstoot aan? Het gaat hoe je het ook draait of keert enkel over zij die het geloof misbruiken om er hun eigen voordeel uit te halen, of om andere mensen kwaad te berokkenen.

Om af te sluiten nog dit, als er gekozen was geweest voor een thema rond pedofilie in de kerk, en er zou een torenspits op de Tempus gestaan hebben, hoeveel van jullie zouden dan even fel gereageerd hebben als nu?
Gast

#18 Re:

2014-03-28 11:57

#17: -

Zelfspot? Wie heeft er de affiche gemaakt?


Gast

#19 Re:

2014-03-28 12:23

#17: -

Mijn antwoord gaat misschien helemaal buiten het concept van de petitie tegen de TD, dus sorry daarvoor. Bedankt dat jij wel onderscheid kan maken tussen "extreme moslims" en de islam. Maar ik ben er niet zeker van dat veel niet-moslims inderrdaad het onderscheid kunnen maken tussen het "extreme-islam" en gewoon de islam. Hoe vaak moeten we als moslims de daden van extremisten verantwoorden en uitleggen? Hoe vaak moeten we zeggen dat wij niet weten waarom we dat doen en dat dat niet de islam is? We krijgen die vragen keer op keer... Is zoiets zo moeilijk te begrijpen of zo?  Voor het grootste gedeelte van de niet-moslim bevolking in belgie is "moslims zijn rare wezens die er van genieten om anderen dood te maken" een feit. Er bestaan politieke groepen die dat zonder enige schaamte roepen. En ja, geloof het of niet, ze hebben een aardig aantal aanhangers! We zijn het zat om ons te verantwoorden. Negeer het inderdaad! Laat ons gewoon ons normaal leven leiden, zonder elke keer een wagelijke slogan of spot te zien. Dit bevestigt enkel de stereotype die er bestaat.

En ja mocht er zo een pedofilie thema zijn, zou ik er tegen protesteren!

 

we want RESPECT FROM GK

#20

2014-03-28 13:27

http://www.youtube.com/watch?v=TDC_8gUnbdY

Vinden jullie dat een niqab dragen iets te maken heeft met extremisme. Het is een heel kleine procent van de islamitische bevolking die het doet, ieder heeft haar eigen reden...

En op de petitie staat er niet dat jullie niet mogen spoten met de Islam, maar wel:

"Op deze manier het geloof van een aanzienlijke groep van de studentenpopulatie aan de VUB (de Islam) te gaan linken aan terrorisme (KNAL-feest), en daarbij nog een verwijzing naar de radicale moslimgroepering Sharia4Belgium vinden wij uitermate ongepast, onrespectvol, beledigend en kwetsend.

Dit soort van desinformatie zou potentieel kunnen leiden tot extra vijandigheid tegenover de Islam, en bijgevolg discriminatie tegenover de moslimgemeenschap. Een polarisatie van de studentenpopulatie aan de VUB lijkt ons allerminst de bedoeling van een TD.

Wij vragen dan ook om rekening te houden met ons standpunt en de TD een ander thema en naam te bezorgen zodat er gefeest kan worden zonder mensen te beledigen en kwetsen."

Met andere woorden, indien jullie het ArabicExtresmise4Tempus ofzo hadden genoemd dan zou niemand iets gezegd hebben.


Gast

#21 Re:

2014-03-28 13:43

#6: -

Dit is wél een belediging naar de islam toe! Er bestaat geen radicale of gematigde islam, de islam is de islam en alles wat daarbuiten valt is geen islam te noemen. De gezichtssluier maakt niet deel uit van extremisme, het is eigen aan de islam. De sharia is de wetgeving van de islam, en dus ook geen extremisme. Dus ja, alle mensen die de islam beleiden worden wel degelijk geviseerd en belachelijk gemaakt met dit initiatief!!


Gast

#22

2014-03-28 14:12

"Een polarisatie van de studentenpopulatie aan de VUB lijkt ons allerminst de bedoeling van een TD."
Het stoort me enorm dat een bepaalde groep van deze studentenpopulatie zich aangesproken voelt en hier aanstoot aan neemt. Er wordt niet gelachen met de Islam maar met een belachelijke beweging, zijnde Sharia4Belgium.* Zolang u niet rondloopt met de blauwdrukken van het Vaticaan, 16kg explosief materiaal en een aansteker in uw rugzak en zolang u masturberende vrouwen geen stenen naar het hoofd slingert, valt u voor ons wel degelijk buiten de categorieën 'extremist' en/of 'terrorist'. Ja, wij kunnen echt wel dat onderscheid maken, haal uw hoofd uit uw reet en besef het alstublieft.
Verder wens ik even mee te geven dat ik een hoopje studenten die met hun kont in de lucht in de bib op de grond liggen, veel meer polariserend vind dan een ander hoopje studenten die wat komen lachen op een themafeestje met een vereniging debielen die in hun vochtige kelders met legoblokjes spelen (ze zullen lang zijn bezig geweest aan de WTC-torens) en strategieën uitdenken over hoe ze de wereld gaan bekeren.

* Ik vermoed dat u de afbeelding van de gesluierde vrouw bedoelt wanneer u spreekt over het linken van de Islam aan terrorisme. Sta me toe even toe te lichten dat het dragen van een nikab in België verboden is en deze dus helemaal niet voorkomt in ons straatbeeld, waardoor hier de associatie met de gemiddelde Islam zelf toch niet zo voor de hand ligt. Met Sharia4Belgium echter wél: http://www.standaard.be/cnt/dmf20120602_004 om maar 1 artikel uit de waslijst te plukken. (Zoekterm 'nikab' en filter 'Binnenland', een aanzienlijk deel van de hits levert Sharia4Belgium of Fouad Belkacem op.) Toch even benadrukken dat ik niet beweer dat alle extremisten/terroristen een nikab dragen of dat iedereen die een nikab draagt, een terrorist/extremist is. Ik zeg alleen dat de nikab op de affiche niet doelt op de Islam, maar dat er wel een mogelijke associatie is met Sharia4Belgium omwille van een voorval dat heel veel aandacht van media gekregen heeft.

Mvg

FlowJo 7.6

#23

2014-03-28 14:28

Ik denk dat we als we de situatie beter willen begrijpen moeten even een analyse doen vanuit de twee perspectieven:


1) Standpunt van de moslims:

De Islam is een religie dat staat voor respect, vrede en middenweg. Het leert de mensen om elke handeling die ze doen te baseren op respect en vrede voor elkaar en als ultieme doel samen te leven in totale harmonie (cfr. middenweg). Hieruit kan men afleiden dat deze religie eigenlijk als het ware en complete vorm van levenstijl is en elke seconde van het leven kan het gepractiseerd worden. In die opzicht kan je je wel voorstellen dat moslims hun religie enorm waarderen en ervan houden en trots zijn dat ze op die manier zijn opgevoed. Heden ten dage word de Islam in de westerse wereld zwart gemaakt door manipulatie van verschillende factoren zoals de media. Wetende dat de Islam zeer nauw aan het hart ligt van de moslim en dat hij al die negatieve opmerkingen die hij krijgt moet dragen en slikken, zal de minste spot over zijn religie hem ergeren. Stel nu voor dat men met je moeder spot en men een TD organiseert over ‘je moeder de prostituee’ dan zou je het heel erg vinden. En als ze zeggen ‘nenee het gaat niet over alle moeders, alleen die van jouw’ dan is dat geen waardig argument.

2) Standpunt van de GK-organisator:

‘Chill out, het leven is te kort om droog al die regels op te volgen, let’s have some fun and drink till you get AIDS!!! waarom al die heisa, it's a free country, we zouden met alles moeten lachen'


Gast

#24 Re: Re:

2014-03-28 14:33

#21: - Re: "De sharia is de wetgeving van de islam"

 

 

Letterlijk vertaald is sharia inderdaad 'islamitische wet' (danku Wikipedia), maar ik denk dat we hier wel overeen kunnen komen dat de groepering Sharia4Belgium NIET de verpersoonlijking van de islamitische wet is? Wanneer men een kleine groep geradicaliseerde individuen als representatieve figuren moet aanschouwen voor een van de belangrijkste en meest gevolgde religies die het heft in eigen handen nemen en de hele wereld hun eigen interpretatie willen opdringen, zijn we naar mijn mening niet goed bezig.


Gast

#25

2014-03-28 15:13

Ik vind dit weer zo een typisch voorbeeld dat er toe leidt dat er bij mij irritatie komt ten aanzien van de Islam. Laat het even duidelijk zijn dat ik een atheïst ben en dat in mijn ogen elk geloof achterlijk is en enkel de modale mens misschien wat gelukzaliger zal laten voelen omdat er daarboven toch nog iets groter is.
Het feit dat men zo op hun paard zit voor zulk onnozel evenementje doet in mijn ogen blijken dat de islam belijdende mensen hier onder ons direct de link leggen tussen het evenement en het islamgeloof. De bedoeling van zulke studentenkring is om een gewoon een leuk themafeestje te hebben en waarom niet eens lachen met shariaforbelgium. Deze achterlijke organisatie verspreidt ideeën die totaal belachelijk zijn en ingaan tegen onze huidige democratisch waarden en normen waar lang voor gestreden is (want laat ons duidelijk zijn dat we pas enkele decennia geleden het juk van het katholieke geloof hebben kunnen verlossen).
Als er morgen een themafeestje is, de vlaams belang td genaamd, waar eens gelachen wordt met de flaminganten. Ga ik dan ook moord en brand schreeuwen omdat op deze manier elke persoon die wat vlaams nationalistisch ideeën heeft over dezelfde kam wordt geschoren met een bende achterlijke racisten. Ik denk het niet. U kan mijn vergelijking misschien belachelijk vinden, maar het punt dat ik wil maken is dat wel eens gelachen mag worden met alles (vrijheid van meningsuiting, weet u wel). En vanaf het moment dat dit niet meer kan spreken we van censuur en dat lijkt mij allesbehalve de weg die we willen inslaan.
Dus laat die dolle bende toch gewoon doen en een leuke avond hebben in plaats van zo zuur te wezen.

Tot slot is naar mijn weten de VUB nog steeds een VRIJE universiteit. Dat betekent dat er geen ideologie gevolgd wordt en als ik me het goed herinner waren die van de VUB steeds de mensen die de draak hielden met het katholieke geloof (zie naar de petten die één al symboliek zijn voor het atheïstisch kantje van de VUB).
Ik hoop echt dat deze TD kan doorgaan en men zeker niet de naam verandert want als men toegeeft waar zal het dan stoppen?