Constructiesnelheid brommers aanpassen

Bromfietsliefhebber

/ #14 Huidige constructiesnelheid is kortzichtig

2016-06-27 16:12

Ik rijd zelf vanuit financieel oogpunt op een 50cc schakelbrommer van 2016 met de nieuwste ontwikkelingen voor carburateurmotoren. Deze levert 3,2kW met 5 versnellingen en haalt met gemak 80km/u met alleen een onbegrensde cdi in plaats van de heel sterk beperkte standaard 45 km/u-cdi. Omdat ik genoeg snelheid/vermogen heb, rijd ik door het buitengebied met zo'n 65-70 km/u met (ruim de helft) gas over en een verbruik van rond de 1:35-40. Op mijn vorige scooter haalde ik met wind mee, bult af net 55-60 km/u en reed ik altijd volgas. Je kunt mij niet wijsmaken dat de manier waarop ik nu van huis naar werk en terug rijd slechter of onveiliger is dan dat ik dat voorheen deed, of milieu onvriendelijker. Immers wordt de motor niet gesmoord, en ik kan bij stevige tegenwind toch nog een acceptabele snelheid rijden (op de 60 km-weg in het buitengebied haal ik dan ook nog zo'n 60-65 op de teller), waar dit bij mijn scooter soms terugzakte naar 45, 40, soms nog iets minder.

In de stad gedraag ik me netjes en rijd zo rond de 50 met de auto's mee. Het zou wat mij betreft dan ook eerlijker zijn om de toegestane snelheid voor bromfietsen naar 60 te brengen, zodat die in het buitengebied niet ingehaald (hoeven te) worden door personenauto's en ze in de stad met een lasergun, mobiele controle of flitskast gecontroleerd kunnen worden op snelheid en op dezelfde manier een bekeuring thuisgestuurd kunnen krijgen (al dan niet iets zwaarder belast vanwege het verschil in gevaarzetting tussen auto's op 4 wielen met kreukelzone en bromfietsen/scooters op 2 wielen zonder kreukelzone).

Snorfietsen vind ik sowieso een belachelijk fenomeen, vanwege de gemotoriseerde aandrijving zal er bij een aanrijding (al dan niet met overstekend klein wild) of schuifpartij altijd meer persoonlijk leed worden veroorzaakt dan bij een fiets. Daar stop je met trappen, heb je grotere en dus stabielere wielen en sta je zo goed als stil na het remmen, buiten het feit dat je aardig door moet fietsen om 25+ km/u te halen. En ik realiseer me dat ik veel mensen beledig als ik zeg dat ze snorfietsen zouden moeten verbieden, maar het is eenvoudigweg zeer gevaarlijk om zonder helm zo hard te rijden. Ook omdat veel snorfietsrijders als eerste na aanschaf een bromfiets-cdi installeren, de varioring verwijderen en dus zonder helm gewoon 45-60 km/u rijden. De ellende is niet te overzien als er iets gebeurt en dat hoef je niet eens zelf te veroorzaken. Denk aan automobilisten die je over het hoofd zien bij afslaan of uit een parkeervak komen waar ze je niet gezien hebben, maar ook een kat, konijn of hond die ineens oversteekt. Een kind tussen de auto's vandaan, of een bal die de straat op rolt.

Mijn wens dan ook: Snorfietsen verbieden, bromfietsen naar 60 km/u en controle's uitvoeren door middel van gangbare radar- of lasercontrole.