Damrubriek Ton Sijbrands mag niet uit de Volkskrant verdwijnen


Gast

/ #130

2013-12-13 15:26

Toen Ton Sijbrands op het punt stond 60 jaar te gaan worden, vond ik dat een mooie aanleiding om hem daar van harte mee te feliciteren, maar meer nog om hem eens in het zonnetje te zetten vanwege zijn(dam)kwaliteiten. Beter dan toen kan ik het niet verwoorden.Daarom stuur ik de tekst van die felicitatiekaart als bijlage bij deze reactie mee. Het zal duidelijk zijn: de damrubriek van Ton Sijbrands in de Volkskrant moet blijven.
Beste Ton,


Van harte gefeliciteerd met uw zestigste verjaardag.
Wars als ik ben van persoonsverheerlijking grijp ik deze gelegenheid wel aan om u als dammer eens te complimenteren omdat daar reden toe is. Vanaf uw opkomst en de radicale keus voor het dammen tot het geheel terugtrekken uit de wedstrijdsport (het einde van een tijdsgewricht van 50 jaar) heb ik genoten van uw partijen (vous jouez un damier pur), de diepgravende analyses en uw weldadige schrijfstijl. Neem daarbij uw fabelachtige geheugen, uw blindpartijen, de opgevatte taak als chroniqueur, het pal staan voor het partijspel van oudsher en het menselijke aspect dat u niet vergeet (bijvoorbeeld de ontmoeting met de vrouw van Andries Andreiko, bijgewoonde begrafenissen van (top)dammers, vaak als een van de weinige aanwezige dammers, warme vriendschappen voor het leven (Henk Smit) en het ontzag voor u als dammer dient zich vanzelf aan.
U hebt een grote bijdrage geleverd aan de verdere ontsluiting van de geheimen van ons boeiende spel en ik zie reikhalzend uit naar uw damtechnische autobiografie.
Een fijne dag toegewenst, een goede gezondheid en nog vele jaren, samen met wie u dierbaar zijn.


Met hartelijke groet,


Albert Eggink