Ik doe aangifte tegen Geert Wilders


Gast

/ #75

2014-03-20 19:11

Beste Saliha,

De beste manier om te communiceren vinden is niet eenvoudig. Zeker niet over zo'n polariserend onderwerp.

Een ogenschijnlijk onbelangrijk voorbeeld: jij schrijft over een Marokkaans-Nederlands perspectief. Denk over deze zin even mee vanuit Nederlands-Nederlands perspectief: Marokko is dus 1 en Nederland 2... dan kun je mij kwijtraken als Nederlandse Nederlander. Je plaatst namelijk Marokko op 1 en Nederland op 2. Het is geen wedstrijd natuurlijk, maar zo gevoelig ligt het wel.

Ik heb, als Nederlander met tot eeuwen teruggaande Nederlandse voorouders vanuit mijn hart, dat uitgaat naar mijn Nederlandse (met ook een Marokkaans paspoort) leerlingen, gereageerd (moet ergens op jouw site te vinden zijn). Ik heb een post geplaatst voor mijn mentorleerling Romaissa, een mooi mens en een succesvolle leerling. Zij staat symbool voor veel meer prachtige leerlingen met een 'dubbel paspoort'.

Ik bagatelliseer niet. Vooral Nederlands-Marokkaanse jongens maken een duidelijk grotere kans dan Nederlandse jongens, om in de criminaliteit te belanden. Oorzaken? Ouders, die niet begrijpen dat leven met een gezin in Nederland een andere opvoeding vraagt dan ze van hùn ouders geleerd hebben (wat mij betreft de kern); minder kans op de arbeidsmarkt (begint al bij het vinden van een stageplek voor mijn leerlingen... dan moet je vooral geen Mohamed of Ibrahim heten).