Masterstudent geneeskunde dupe van het nieuwe leenstelsel


Gast

/ #848

2015-10-26 11:25

Ik heb zelf coschappen gelopen. Ziekenhuizen maken WINST op coassistenten! Zij beweren echter dat coassistenten 'geen productie draaien'. Dat hangt erg af van het coschap, maar bij de chirurgie en kindergeneeskunde deed ik opnames, bij de chirurgie assisteerde ik ook op de OK bij eenvoudige ingrepen (als ik er niet was, zou er een 2e operatieassistent of arts-assistent ingezet moeten worden). Om maar niet te spreken van je semi-arts stage aan het eind, waarin je volledig zelfstandig patienten ziet. Coassistenten nemen daarnaast veel afdelingswerk uit handen: bellen over uitslagen, schrijven van statussen en overdrachten. Ze assisteren ook in de diensten. Als die er niet zouden zijn, zou dat werk op het bord van de arts-assistenten komen. Ziekenhuizen krijgen zelfs een vergoeding van de universiteit voor het plaatsen van coassistenten, maar de coassistent ziet hier zelf niks van terug. Ik pleit ervoor dat coassistenten hetzelfde worden behandeld als verpleegkundigen io: met een stagevergoeding uit het stagefonds. Die is vorig jaar zelfs verhoogd voor verpleegkunde studenten, terwijl coassistenten nog steeds nul ontvangen. En OOK verpleegkunde studenten lopen in het begin er alleen maar bij en dragen later pas echt bij in de productie. Dat is met coassistenten niet anders. Om maar niet te spreken over de uren die de co's draaien (vergeleken met de veel gunstigere diensttijden van verpleegkundigen io). Ik ben altijd ontzettend blij als een co mij komt indersteunen op de afdeling. Het kost mij ook tijd en energie om ze iets te leren, maar als IK het goed doe, krijg ik dat weer terug in ondersteuning. Ziekenhuizen zouden moeten beseffen hoeveel co's doen!