€200 en nog veel meer: GEEN STIJL


Gast

/ #447

2011-10-24 02:06

Deze ontwikkelingen zijn inderdaad in en in triest. Vormen "papieren bezuinigingen" op korte termijn, maar zullen, naast al het leiden van betrokkenen en hun omgeving, binnen enkele jaren leiden tot aanzienlijk meer kosten, leiden, verdriet en slachtoffers, van betrokkenen, familie, vrienden en (maatschappelijke) omgeving. En deze bijdrage maatregelen komen dan nog weer eens bovenop de gewijzigde wettekst t.a.v. de (on)mogelijkheid voor kinderen met een psychiatrische stoornis, om gebruik te kunnen maken van een logeervoorziening voor een weekend in de maand, doordat ze veelal géén "VERBLIJFSINDICATIE" meer krijgen van Buro Jeugdzorg, als BJZ zich letterlijk aan de wettekst houdt. Terwijl juist deze logeermogelijkheid er voor zorgt dat veel van deze kinderen toch thuis in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen en niet hoeven worden opgenomen, terwijl deze logeerweekenden ook zeer ten goede komen aan hun gezin, dat ook een weekend de accu weer kan opladen. Aangezien ik zowel als groepsbegeleider op meerdere logeerhuizen werkzaam ben, naast als sociotherapeut binnen de Forensische Psychiatrie, voorzie ik dat er meer kinderen vroegtijdig ontsporen en we op nog jongere leeftijd nog meer criminaliteit en overlast van deze jongeren kunnen verwachten de komende jaren. Met als verwacht gevolg dat ik een hernieuwde kennismaking met hen zal hebben binnen de Forensische Psychiatrie, zodra ze de 18 jarige leeftijd bereikt zullen hebben. En dan ben ik toch bang dat de minister zich dit "prijs-, overlast-, maatschappelijke onrust- en slachtoffer verschil" niet heeft laten voorrekenen. En dan heb ik het alleen nog maar over deze kinderen en nog niet eens over de meest schrijnende gevallen, die uit een multi problem gezin komen. Waar moet dit heen?
Ben Groeneveld; sociotherapeut Forensische Psychiatrie, Crisistelefoon Helpdesk For ACT Team en AFPN & Groepsbegeleider Logeerhuizen