Stop de demonisering van Eritrese-Nederlanders

Petititie: Stop de demonisering van Eritrese-Nederlanders!

1. De Eritrese gemeenschap wordt institutioneel gecriminaliseerd. Er is een bewuste campagne bezig om alle vreedzame activiteiten de bemoeilijken.

2. De instituten die achter deze criminalisering zitten hebben duidelijke politieke belangen en ze duiken dan ook steeds op in dezelfde media om over de Eritrese gemeenschap te praten in plaats van met de Eritrese gemeenschap.

3. De Media: Volkskrant, NRC Handelsblad, NOS, OneWorld: Journalisten hebben nooit de moeite genomen om de Eritrese gemeenschap te bezoeken waar ze duizenden Eritreeërs zouden kunnen interviewen. Evenementen zijn voor jong en oud altijd open geweest.

4. Eritrea Expertise: prof. Mirjam van Reisen van EEPA wordt als expert van Eritrea gezien, maar heeft geen diepgaand kennis van het land of de Eritrese gemeenschap in Nederland.

5. Politiek: Azmani(VVD), Voortman(GroenLinks), Kuiken(PVDA), Karabulut(SP): Het lijkt mij verstandig dat politici niet afgaan alleen maar op berichtgevingen in de media, omdat deze gekleurd is en alleen mensen met ongenuanceerd mening worden aangehaald. Dit is te eenzijdig en misleidend.

Ik teken deze petitie omdat het beeld wat er is ontstaan over de Eritrese gemeenschap in Nederland niet klopt en niet op betrouwbare bronnen berust. De enige manier om erachter te komen wat er zich binnen de Eritrese gemeenschap afspeelt is, door de dialoog aan te gaan met elkaar. Maar op de achterscherm via zogenaamde "experts meetings" allerlei besluiten nemen over de Eritrese gemeenschap is schadelijk voor zowel Eritrese-Nederlanders die geen zeggenschap hebben over hun eigen gemeenschap als de Nederlandse gemeenschap in zijn algemeen. Wij zijn Nederlandse staatsburgers en wij dienen niet als tweederangsburgers behandeld te worden. Het is onacceptabel dat de politiek al zo vaak vragen heeft gesteld maar nooit de moeite heeft genomen om in contact te komen met de Eritrese gemeenschap die duizenden leden telt. Gelukkig lijkt hier een einde aan te komen.

De media lijkt alleen bezig om te zorgen dat er Kamervragen komen over de Eritrese gemeenschap in Nederland door een negatief beeld te schetsen van de Eritrese gemeenschap. Als zo vaak is gebleken dat signalen van de zogenaamde experts niet kloppen, waarom worden zij dan niet kritisch aan de tand gevoeld? Waarom worden deze personen die keer op keer hetzelfde beweren niet onderzocht? Zijn hun motieven bekend bij politici en media?

De belangrijkste bron voor de media en de politiek in Nederland is professor Mirjam Van Reisen. Bij deze geef ik aan Mirjam van Reisen niet te kennen, nooit binnen de Eritrese gemeenschap heb gezien. Maar constant blijft prof. Van Reisen beweringen maken die niet kloppen over de Eritrese gemeenschap. Wij roepen op dat mevrouw Mirjam van Reisen niet meer als adviseur van de Nederlandse staat kan dienen betreft Eritrea. Ten eerste: hiervoor is ze niet deskundig genoeg op het gebied van Eritrea en de Eritrese gemeenschap, omdat ze de gemeenschap niet kent en ook geen moeite heeft genomen om zich te verdiepen naar de gemeenschap in Nederland of elders. Betreft Eritrea heeft ze nooit onderzoek gedaan in Eritrea en naar Eritrea. Hoe kan dan zo iemand als deskundig bekend staan? Ten tweede: Mevrouw van Reisen is niet objectief genoeg, omdat ze zelf actief betrokken is bij het organiseren voor de Eritrese oppositie in het buitenland waaronder in Nederland. Hierdoor kan ze geen objectief oordeel vellen en is ze vooral bezig met het verbreken van banden met Eritrea. De belangenverstrengelingen zijn overduidelijk aan te wijzen, mevrouw Van Reisen is professor aan de Universiteit van Tilburg en heeft verschillende projecten over Eritrea lopen. Ook heeft ze recentelijk de Expertise Centrum Eritrea opgezet met Eritrese-Nederlanders die openlijk politieke motieven hebben zoals het criminaliseren van de Eritrese verenigingen in Nederland en De Tewahdo Kerk in Rotterdam en Amstelveen. Ze is bestuurslid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV); het instituut dat de regering en de Staten-Generaaladviseert over het buitenlandse beleid. Mirjam van Reisen is lid van de Raad van Toezicht van het TransNational Institute en van de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie SNV. Ze is actief lid van International Commission on Eritrean Refugees (ICER). Oprichter en voorzitter van de Europe External Policy Advisors (EEPA) en auteur van www.oneworld.nl. Via EEPA voert mevrouw Van Reisen actief lobby voor "regime change" in Eritrea, dit doet ze samen met de Eritrese oppositie in het buitenland. Hiervan zijn duidelijke foto's en rapporten aanwezig. Het idee is om de huidige regering te vervangen met de mensen die georganiseerd worden door Mevrouw van Reisen. Tijdens haar algemene adviezen aan de Nederlandse overheid blijkt duidelijk dat ze een lobby voert om de banden met Eritrea te verbreken. Natuurlijk is mevrouw Van Reisen vrij om te lobbyen voor waar zij in gelooft, echter dient zij als voorzitter van de commissie Ontwikkelingssamenwerking van de AIV onafhankelijk en objectief te adviseren aan de Nederlandse oveheid. Dat is nu niet het geval. Een gedegen advies aan de overheid komt in het geding door zowel politieke belangen van mevrouw Van Reisen en de onkunde op het gebied van de Eritrea en Eritrese gemeenschap. De bovengenoemde media adviseer ik om een inclusief verslag te doen over de Eritrese gemeenschap in Nederland, zodat de bovengenoemde politieke vertegenwoordigers van het volk niet verkeerd worden geïnformeerd.

De politieke vertegenwoordigers roep ik op om zelf meer in contact te komen met de Eritrese gemeenschap aangezien zij zich zorgen maken over de berichtgevingen in de media. Ook ik maak me daar zorgen over en wil zo snel mogelijk helderheid. Daarom ben ik, als Eritrese-Nederlander, dan ook ten alle tijden bereid om met jullie te praten.

Hiermee hoop ik dat er een einde komt aan de onterechte demonisering van de Eritrese gemeenschap in Nederland.