Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten


Gast

#1051

2013-11-13 07:55

Belachelijk: waarom is humaniteit niet iets wat voorop staat in zo'n besluit?, waarom niet zorgen dat er geen kittens meer bijkomen (en er dus uiteindelijk steeds minder zwerfkatten zijn) en uitzetten in op plekken waar ze geen overlast veroorzaken en een vrijwilligers organisatie de zorg overneemt (zijn er beide genoeg in NL)? Als wij als Nederland voor huisdieren zijn dan moeten we ook de keerzijde accepteren EN er humaan mee omgaan.

Gast

#1052

2013-11-13 10:14

IK vind het schandalig dat ze ook katten blijven afschieten*een jager vind het leuk om weerloze dieren te doden *ze moesten zelf maar de pijnen voelen***

Gast

#1053

2013-11-13 10:25

Ronduit schandalig. Elk dier is bijzonder, maar het zal je eigen kat maar zijn...
#vec50 @vec50 twitter - fb @lollipop

#1054 #vec50 - @vec50 - kb = katten mogen niet geschoten worden /st hubertus spreekt misleidend van doden

2013-11-13 11:19

#1052: -

De jacht op verwilderde katten bestond al. Vroeger kon dat met het geweer. We hebben dat gewijzigd: katten mogen alleen nog met een kastval gevangen worden. Ze mogen, in tegenstelling tot de vroegere regeling, dus niet meer geschoten worden.
Katten die in een kastval terechtkomen, worden gecontroleerd op 2 criteria (de kastvallen moeten dagelijks worden gecontroleerd):
Vertoont de kat verwilderd gedrag? Verwilderde katten zijn gemakkelijk te herkennen (hun gedrag, hun bouw,…). Het onderscheid met tamme huiskatten is dus vrij makkelijk. Katten die mensen gewoon zijn, zullen zich niet meteen ‘verwilderd’ gedragen.
Heeft de kat een merkteken dat wijst op domesticatie? Draagt de kat een halsband of een ander merkteken, is dat zeker een bewijs dat het geen verwilderde kat is.
Niet-verwilderde katten worden onmiddellijk vrijgelaten. Ze worden niet geëuthanaseerd. Met deze maatregel kan verzekerd worden dat een huiskat of een niet-verwilderde zwerfkat niet wordt geëuthanaseerd.
Om de naleving van de federale wet op het dierenwelzijn te garanderen zal de jager de gevangen verwilderde kat (zonder kenteken dat wijst op domesticatie) naar het asiel brengen of aan asiel melden om de kat op te halen. Het asiel beslist over castratie, respectievelijk euthanasie.

sint hubertus geeft een misleidende clausule nml
Wijziging artikel 17:Verwilderde katten kunnen uitsluitend bejaagd worden met kastvallen met een maximum volume van 1000 dm³ en waarin de dieren zich vrij kunnen bewegen. In de zijwand zit op maaiveldhoogte een opening waarin een cirkel kan getrokken worden van 6,5 cm. De bovenzijde bestaat uit ondoorzichtig materiaal. 
Bij het vangen van verwilderde katten dient u één van volgende handelwijze te volgen: 
>>>Indien de kat geen halsband of een ander visueel merkteken draagt dat aangeeft dat ze een eigenaar hebben:• Doden toegestaan <<< waardoor velen zullen concluderen dat men ze mag afschieten of doden, dit is niet zo!!!!!
Indien de kat wel een halsband of een ander visueel merkteken draagt dat aangeeft dat ze een eigenaar hebben:• Onmiddellijk in vrijheid stellen;• Overbrengen naar een dierenarts voor castratie of sterilisatie, en vervolgens terug vrij laten;• Overbrengen naar een asiel.

 


Gast

#1055

2013-11-13 11:56

ik heb al veel katten privé laten steriliseren, en nu zouden ze zo worden vermoord. er zijn zo veel mensen die meehelpen om juist deze arme katten zonder thuis te laten steriliseren en nadien op bepaalde plaatsen eten te geven. Mensen hebben geen gevoel meer !!!!

Gast

#1056

2013-11-13 14:40

En wat als de kat het bandje kwijt geraakt? Chippen, maar dat zie je niet. En doe je dat ook met binnenkatten?

Gast

#1057

2013-11-13 15:01

Ik ben eens benieuwd hoeveel brave huiskatten niet wild worden na een dag in een val. Vervolgens er misschien hardhandig uit gehaald worden door een vreemde. Zelfs mijn brave kattin word een furie in die situatie.

Gast

#1058 Re: #vec50 - @vec50 - kb = katten mogen niet geschoten worden /st hubertus spreekt misleidend van do

2013-11-13 15:24

#1054: #vec50 @vec50 twitter - fb @lollipop - #vec50 - @vec50 - kb = katten mogen niet geschoten worden /st hubertus spreekt misleidend van doden

HAHAHA! " een verwilderde kat herken je aan de bouw " HAHAHA! dommer heb ik nog niet gehoord, u denkt dat er hier nog lynxen rondlopen... doe al jarenlang sterilisatie/castratie van katten voor gemeentelijk zwerfkattenproject, U ziet NIET welke een schuwe zwerfkat is en welke een huiskat, en ik heb er honderden gedaan; een kat is in een val is zo onder stress dat ze zich onvoorspelbaar gedraagt. En dan nog... wat dacht u, heb zelf in 2011 dus tijdens verbod, een illegale vangbak weggehaald in de buurt van samenkomstplaats van jagers. Meestal doen ze zelfs niet de "moeite" om een val te plaatsen, gewoon neerknallen die kat in dat veld. Ik weet waar ik over spreek, hier zijn jagers. En trouwens, met grote inspanning van vrijwilligers en steun van gemeente zijn hier intussen honderden zwerfkatten steriel gemaakt; er is maar één oorzaak: het soort mensen dat zijn huiskat dumpt, met of zonder jongen, en daar tot hiertoe makkelijk mee wegkomt. VERPLICHTE STERILISATIE/CASTRATIE VAN ALLE HUISKATTEN!!! Daar hebben de "natuurliefhebbende" jagers met hun domme kop nog niet aan gedacht zeker? Zo ver denken ze niet, liever nog een nieuwe soort erbij waarop ze mogen knallen. Groot ego, kleine ...

ALS U NIETS VAN KATTEN KENT ZWIJG DAN.

kato

#1059 Re:

2013-11-13 15:45

#1027: -

VOLLEDIG AKKOORD! Als coördinator van gemeentelijk zwerfkattenproject sta ik hier 200% achter.


Gast

#1060

2013-11-13 15:53

Katten afknallen, da's zooo middeleeuws!

Gast

#1061

2013-11-13 17:47

Dit kan gewoon weg niet door gaan.

Gast

#1062

2013-11-13 19:33

Schandalig gewoon. Ze moesten die onnozele politiekers neerschieten.

Gast

#1063

2013-11-13 20:10

Onze katten dragen geen halsbandje omdat ze zich openkrabben om het te kunnen verwijderen.

Deze petitie steun ik dan ook ten volste.

Gast

#1064

2013-11-14 06:13

men weet niet welke huiskatten zijn of niet een jager heeft ooit een kat van mij neergeschoten 100% nee tegen dit het is schandalig!! maak ze steriel en dan komen er geen kleine bengels bij... er wordt al genoeg gejaagd op ander dieren waar dat ik ook tegen ben tsss

Gast

#1065

2013-11-14 09:03

het is toch erg dat hier sowieso een petitie voor gemaakt moet worden?? mijn god hey verschrikkelijk gewoon !

Gast

#1066

2013-11-14 09:10

deze onzin moet gewoon gestopt worden !

ze moeten maar een jacht openen op jagers die dit doen ik zou daar prima mee mee akkoord gaan :)

Gast

#1067

2013-11-14 09:11

Stop deze waanzin!

Gast

#1068

2013-11-14 09:44

een kat gevangen in een vangkooi gedraagt zich altijd wild,moet ze daarom afgeslacht worden.En als een kat alleen maar geshipt is,is er geen visueel teken,trouwens alle dieren hebben recht op leven maar zijn door toedoen sommige mensen altijd slachtoffer en de zwakste partij.Proficiat met deze petitie

Gast

#1069

2013-11-14 09:58

En wat als mijn kat over straat loopt. Is mijn eigendom maar hoe zie je dit? Daar kan toch geen onderscheid gemaakt worden dus alles maar afknallen???? Waar gaat dit naartoe??
Kattenbelletje

#1070 Re:

2013-11-14 11:33

#1062: -

Bloed en spelen maar dan politici! Ik kom supporteren!!!


Anonymous

#1071 even ter update

2013-11-14 21:30

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2013/11/kat_doodschieten_mag_niet_meer.html

En dat is voor Nederland.
In Vlaanderen mag dit al sinds 2010 niet meer.


Gast

#1072

2013-11-14 23:45

dierenmishandeling moet stoppen! DIT IS MOORD!
Niet alle katten willen een halsband dragen.
Mijn kat heeft een chip, omdat ze weigert een halsband te dragen. Maar dat maakt haar geen wilde straat kat! Hierdoor zullen er katten vermoord worden die eigenlijk wel een thuis hebben. Denk toch eens na politiekers! hebben jullie dan niets geleerd van de eerste en tweede wereld oorlog? Geweld, vermoorden lost niets op!! Verplicht de mensen hun dieren te laten stereliseren of castreren en te laten chippen! ja dat heeft wat meer tijd nodig! maar geduld hebben jullie niet hé. er lopen al genoeg zotten rond met wapens. Sebiet schieten ze een mens dood, en dan is het van ooo, was op de kat bedoeld!! komaan hé zeg! Gebruik jullie gezond boeren verstand eens!


Gast

#1073

2013-11-15 09:07

Zeer prijzenswaardig initiatief!

Gast

#1074 Dieronvriendelijk België

2013-11-15 10:00

Schande!! Mijn katten hebben een speciaal bandje met veiligheidsslotje aan zodat dit zou openspringen als ze vast hangen aan een tak of dergelijke. Vanaf we dit zien krijgen ze zo snel mogelijk een nieuwe band. Omdat dit vrij frequent gebeurd hebben ze ook een chip zodat ze ten allen tijde identificeerbaar zijn. Chippen wij hiervoor onze katten?? Vraag me af of ik nu een spuitbus fluo-verf moet gaan kopen om de staartpunt van men kat te spuiten?Dat ze nu maar alle gemeentes eens laten mee doen aan het sterilisatie/castratie-project?

België doet net of ze zo goed en diervriendelijk zijn maar integendeel. En dat gaat het hem niet enkel over dit topic!

Gast

#1075

2013-11-15 11:43

Ongelooflijk dat zoiets zelf maar voorgesteld zou kunnen worden. Als vrijwilliger in een dierenasiel stellen wij alles in staat om dieren te helpen en dan te horen dat alle inspanningen zo teniet worden gedaan.