Neen aan Jachtopeningsbesluit 2013-2018 betreffende (zwerf)katten

Tinneke De Keersmaecker
Gast

/ #990 zwerfdieren vs. huisdieren

2013-11-10 11:28

Persoonlijk vind ik dat wanneer je jezelf een dier toekent en dus een "huis"dier aanschaft, je er voor moet zorgen dat deze op jouw domein blijft, zo ook bij een kat. Zorg voor de juiste omheining of hou de kat binnenshuis. Een kat kan probleemloos volledig binnen leven ovd dat je je huis een klein beetje wil herinrichten.
Indien je dit niet wil, breng dan ook geen kat in jouw thuis.
Ik teken deze petitie, omdat er soms wel eens een ongelukje kan gebeuren: een raam dat open stond, schade aan de omheining, ...
Een ontsnapte kat zou dan niet zonder meer afgemaakt mogen worden!
Een gevangen "huis"kat die x-aantal uur in een vangkooi heeft gezeten, zal zich allesbehalve tam gedragen.
Het durft 2 tot 3 dagen duren vooraleer sommige katten in een nieuwe omgeving opnieuw hun normale gedrag vertonen, bij sommigen durft dit zelfs een week of langer duren.
Verder vind ik dat de overheid maar eens werk moet maken van een meer voorwaardelijke of zelfs tijdelijke afgifte van een erkenningsnummer aan allerlei kwekers.
Dieren kunnen eveneens probleemloos al op zeer jonge leeftijd worden gesteriliseerd/gecastreerd.
Kwekers zouden niet-steriele dieren nooit zomaar mogen kunnen verkopen!
Ten minste de verkochte niet-steriele dieren zouden in een database moeten worden bijgehouden, maar beter nog alle verhandelde dieren.
Op die manier kan op termijn de grote hoeveelheid zogezegde "huis"dieren beter in kaart worden gebracht in deze regio van Europa en kan bestudeerd worden hoeveel ervan uiteindelijk "zwerfdieren" worden.