Graag Windmolens in Millen

Laat je stem horen! Via deze petitie wilt de Limburgse energiecoöperatie Bronsgroen de vele voorstanders van de windmolens in Millen de kans geven om hun stem te uiten, zodat beleidsmakers in Riemst en in het provinciehuis weten dat wij als burgers ons volledig achter dit project scharen. Positieve geluiden voor een positieve toekomst. Daarom doen we een warme oproep om samen met ons je stem te laten horen!

Vaarwel oude wereld van verspilling en vervuiling!   Bronsgroen is een Limburgse coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk. Bronsgroen is er voor alle Limburgers die de transitie naar een ecologische verantwoorde en democratische energiemarkt willen ondersteunen.

Het is hoog tijd om klimaatverandering een halt toe te roepen, daarom is Bronsgroen continu op zoek naar manieren om te investeren in projecten van hernieuwbare energie of energiebesparing.
We willen deze projecten graag zoveel mogelijk financieren met eigen middelen. Daarvoor willen we een beroep doen op het spaargeld van zoveel mogelijk Limburgers, omdat het vaak over grote bedragen gaat die we willen investeren.

Samen met Eneco wilt Bronsgroen een project van 3 windmolens realiseren in Elst, vlakbij Millen. Dit initiatief houdt vanzelfsprekend rekening met alle huidige normen inzake milieu-reglementering en inplanting. Naast het feit dat dit aan alle normen en regels voldoet, biedt het ook heel wat voordelen voor de gemeenschap van Millen. Daarom staat Bronsgroen achter dit project.

Voordelen voor de gemeenschap van Millen: Als Limburgse energiecoöperatie willen wij graag even de vele voordelen van die windmolens in Millen op een rijtje zetten.

Inwoners van Riemst en omstreken zullen via energiecoöperatie Bronsgroen kunnen participeren in deze windmolens. Zij zullen in ruil volgende voordelen bekomen uit hun investering:

• Een mooi dividend op hun kapitaal: tussen 2 en 3 % (de Alg. Vergadering beslist hierover)
  • Ondersteuning door Bronsgroen bij het energiezuinig maken van hun eigen woning: zowel advies als ook voorfinanciering (waarbij je woning dus energiezuinig kan worden zonder dat je zelf het kapitaal daarvoor op tafel moet leggen)
  • Inwoners van Riemst zullen een forfaitaire korting krijgen op hun factuur voor elektriciteit, als ze klant worden (of al zijn) bij Eneco.

Gebouwen met een publieke functie (eerst in Millen, daarna in andere dorpen in Riemst) wil Bronsgroen energiezuinig maken, door er de nodige investeringen in te doen. Bronsgroen heeft namelijk een sociaal oogmerk.

Bijvoorbeeld volgende gebouwen zullen na de investering door Bronsgroen een serieus lagere energiefactuur krijgen, en kunnen dus de uitgespaarde euro's steken in andere zinvolle projecten:

• Dorpsschool: elke euro die de school minder uitgeeft aan energie, kan ze spenderen aan de kinderen. Schoolreizen zullen minder geld gaan kosten voor de ouders, schoolmateriaal zal goedkoper worden, ...
  • Parochiezaal: elke euro die de parochieraad minder uitgeeft aan energie, zal kunnen dienen voor de hele gemeenschap. Dit zal leiden tot lagere kosten voor de gebruikers van de infrastructuur, waar alle verenigingen en gebruikers baat bij zullen hebben.

Andere voordelen voor Riemst

1. De Belgische kerncentrales worden een veiligheidsrisico. De federale regering heeft beslist om de kerncentrales langer open te houden, met alle mogelijke veiligheidsrisico’s die dat met zich meebrengt. De centrales zijn niet meer gemoderniseerd en danig verouderd.
    We moeten zo snel mogelijk alternatieven kunnen aanbieden om deze kerncentrales te sluiten. We zijn overigens niet alleen: ook de beleidsmakers in Nederlands Limburg en regio Aken vragen al jaren om die scheurtjescentrale dicht te doen, hun inwoners zijn terecht bang; bij een incident zal Riemst in de zwaarste klappen delen.

2. Kernenergie produceert tonnen uiterst gevaarlijk afval, waar we als samenleving geen weg mee weten. Dus stoppen we het maar diep in de grond, goed wetende dat ook daar grote risico's aan verbonden zijn voor de generaties na ons.

3. Iedereen wilt af van vervuilende steenkoolcentrales, daar twijfelt niemand nog aan. De aarde is aan een verschrikkelijk tempo aan het opwarmen. We moeten NU actie ondernemen, nu het nog kan.

Willen wij onze kinderen blijven opzadelen met die gevaarlijke en vervuilende technologie? Nee, natuurlijk niet! Dus moet er dringend vervangcapaciteit komen in de vorm van veilige, hernieuwbare en propere energie, om de sluiting van de kerncentrales en steenkoolcentrales op te vangen.

Als wij onze verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van onze kinderen en kleinkinderen, dan moeten wij VANDAAG maximaal inzetten op een duurzame planeet. Dit kan alleen via hernieuwbare energie. Laat daarom je stem horen!

Bronsgroen: Samen investeren in onze duurzame samenleving
Hoe kan je dit dan concreet doen? Bronsgroen wil de energietransitie zelf in de hand nemen. Geen loze praatjes, maar concrete realisaties. Projecten waar we samen beter van worden. Bronsgroen doet dit door te investeren in duurzame energieprojecten waarbij ze een deel van het rendement uitkeert als dividend aan haar coöperanten en een deel opzijzet om te investeren in projecten met een sociaal oogmerk.
Wil je vandaag wezenlijk bijdragen aan een duurzamer samenleving? Een directe participatie in de creatie van energiebronnen van morgen? Een kleine bijdrage, een mooi rendement, een maatschappelijke return en een veilige toekomst voor onze kinderen. Wat wil je nog meer?

Word vandaag nog coöperant bij Bronsgroen en geniet mee van alle voordelen! Meer info: www.bronsgroen.be

JA, IK WIL GRAAG DAT DEZE DRIE WINDMOLENS IN MILLEN GEBOUWD WORDEN.

Grijp deze kans om een positieve boodschap te geven. Je kinderen en kleinkinderen zullen dankbaar zijn om het klimaat te vrijwaren! Bedankt alvast!
Vragen of opmerkingen? Mail naar riemst@bronsgroen.be

Verantwoordelijke uitgever: Bronsgroen cvba-so, Geraetsstraat 25, 3500 Hasselt