Liefkenshoektolvrij

Jinroh

/ #21

2014-02-16 13:52

Wat ook 'raar' is, is dat enige jaren geleden een studie uitwees dat het tolvrij maken van de LHT, het fileprobleem op de Antwerpse Ring voor de helft zou oplossen; onlangs kwam Minister van (Im?)mobiliteit H. Crevits af met een studie die concludeerde dat de files slechts met 10% zouden verminderen, indien de LHT tolvrij zou gemaakt worden : toch heel bizar dat 2 studies tot totaal verschillende conclusies komen ...
Behalve natuurlijk als je (en je mede-regeringsleden) het BAM-tracé van de Oosterweelverbinding ten allen prijze erdoor wilt krijgen en er alles om doet om niks aan de bestaande files te doen, maar juist integendeel alles aan doet om ze te verergeren zoals met snelheidsbeperkingen aan de Kennedytunnel bv. die de klok rond het verkeer vertragen (en dit onder het mom van de verkeersveiligheid): wanneer je een maximumsnelheid van 70km/u oplegt op één bepaald punt van de autoweg (en dan zeker in de 'verkeerstrechter' die de Kennedytunnel is [bedrijfs-, kantoor- en industriezones alom + belangrijke internationale verkeersader voor het transitverkeer]), creëer je sowieso files omdat je de verkeersstroom die aan 90à120km/u komt aangereden op korte afstand doet afremmen met 20à50km/u; wanneer de verkeersstroom stijgt, heb je automatisch files en heb je bovendien door de toegenomen verkeersdrukte en het invoegend verkeer (op- en afritten op korte afstanden van elkaar en langs beide zijden van de autoweg !!!) een verhoogde kans op (ketting-)botsingen (ten gevolge van plots afremmende voorliggnrs, waarbij invoegende voertuigen de remafstand van achterliggers drastisch inkorten) : je moet geen verkeersexpert zijn om zo'n situaties te voorspellen; eerder een verkeers'on'deskundige om dit NIET te zien !!!
Dit terzijde gezegd, hoewel deze 2 problematieken met elkaar verbonden zijn ...
Ik zou hierbij idd denken dat een aanzienlijk deel van het doorgaand verkeer de files op de Antwerpse Ring zou proberen te vermijden en de - dan tolvrije - LHT zou gebruiken in geval van (zware) vertragingen; ik zou dit in elk geval doen, rekening houdend met de 2 factoren (soms onbeduidende) meerafstand en (onnoemelijke) tijdverlies ...
Bovendien is elke keer dat er problemen zijn op de Ring dat heel de binnenstad hopeloos geblokkeerd is en dit in alle richtingen (zowel N-Z als O-W (of omgekeerd), en zowel in- als uitwaarts) ...
Dat de politiekers dat niet willen inzien, is onbegrijpelijk ...