Wat met de Zeeschelde Gentbrugge-Melle?


Gast

/ #3 Een beetje meer realisme is een evenwicht tussen mens en natuur

2014-03-11 09:29

De bouw van de sluis die geeft een meerwaarde om net de slibtoename tegen te gaan .

Het is totaal geen prestige project maar een meerwaarde voor waterbeheersing .

Een uitbaggering is noodzakelijk om debiet te garanderen voor waterbeheersing in het ophouden of afvloeien van het water .
giftige stoffen vrij ?? niks is bewezen want eenmaal men water opnieuw laat stromen verzadigd dat in het geheel en lost dat zijn eigen op . De giftigheid is er alleen als er geen stromend water is in het geheel, en dus te stoffen ter plaatse blijven hangen.

Er is totaal geen sprake om pompen te plaatsen dit is klare nonsens . De buizen zullen nooit onder water komen de meeste hebben ook terugslagkleppen die er voor zorgen dat als er hoogwater is het water niet in de buizen komt. Door een juiste diepgang te garanderen zorg je er ook voor dat water altijd kan afvloeien

Bewoners langs dit deel van de Schelde klagen over de aanwezigheid van kleine muggen (knijten) die het leven op sommige dagen ondraaglijk maken. Een nieuwe sluis zou voor een betere doorstroming zorgen en deze broedplaats in toom kunnen houden tot een beter evenwicht .

Er is totaal geen sprake van stilstaand water gezien een sluis ook over stuwen beschikt en bij iedere schutting van pleziervaart er waterverplaatsing wordt gecreëerd .
Van het verwijderen van het riet is totaal geen spraken er kan aan beide kanten een breedte van 2 m rietkraag behoud worden om zowel de golfslag te breken alsook de watervogels de kans te geven om er te broeden.

Het verhogen van de dijken is totaal overbodig dat heeft nergens nut voor en is totaal een verkeerde visie . Als slib toeneemt kan je zo blijven uw dijken verhogen en dan kijk je op den duur tegen een muur op . Gewoonweg Belachelijk .
Diepgang behouden zoals dat moet .

De kritiek op de pleziervaart is sterk overdreven .
ze zorgen al lang niet meer voor hevige geurhinder laat staan lawaai. De meeste motoren zijn in de machine kamer goed geïsoleerd en bij buitenboordmotors is dat niet zo van die aard dat dit voor grote verstoring zorgt . alleen bij heel zware speedboten met een V8 maar die zie je zelden varen

Vooraleer men de pleziervaart veroordeelt moet je misschien eens meer in die omgeving actief zijn vooraleer men zo een uitspraak maakt

De kostprijs is altijd buiten proportie maar als men de kanalen niet onderhoudt kosten ze op termijn nog meer.