Red zij-instroom leraren #10000leraren


Gast

/ #30

2016-05-26 09:19

Omdat ik zelf een zij-instromer ben. Ik denk dat het goed is dat mensen met een werkervaring buiten het onderwijs en met enorm veel motivatie om in het onderwijs te stappen een SLO kunnen volgen die ze flexibel kunnen inplannen en combineren met werk, gezin, ... In de lerarenopleidingen van hogescholen en universiteiten kon ik niet terecht, wegens niet flexibel (verplichte aanwezigheid in lessen die enkel overdag gegeven worden bv.). Bovendien is het CVO waar ik voor koos de enige die een optie volwassenenonderwijs aanbiedt. Volwassenenonderwijs wordt in het kader van levenslang leren steeds belangrijker, dus is het ook goed dat mensen daar specifiek voor worden opgeleid. Als we meer leerkrachten willen, moeten we eerst en vooral weten wat we willen van leerkrachten en hun werkomstandigheden beter maken. Meer steun voor starters en vooral een grotere maatschappelijke waardering van de job. Beginnende leerkrachten leven jaren in onzekerheid, van de ene tijdelijke job naar de andere, vaak onzeker of ze wel voldoende uren zullen hebben in één school, meerdere scholen betekent dubbele vergaderingen, telkens een ander administratief systeem, enz. Talloze vergaderingen, oudercontacten, evaluaties, opendeurdagen, uitstappen voorbereiden, administratie bovenop de lesvoorbereidingen. De meeste leerkachten doen dit met een enorme gedrevenheid, maar het wordt vaak niet gezien, laat staan geapprecieerd (gelukkig wel door andere collega's). Maar zelfs de meest gemotiveerde mens heeft steun en appreciatie nodig om iets jaren vol te houden. Het enige wat door de maatschappij gezien wordt is dat leerkrachten "maar 20 uur werken" (= effectief les geven) en "veel verlof hebben", niet dat voor de meesten werkweken van 60 uur en meer geen uitzondering zijn. (Als je dat in de privé zou doen, zou je ook heel veel verlof aan overuren kunnen opnemen, zonder dat iemand er naar kraait...). Onzekerheid, lager loon (anciënniteit telt nog niet voor zij-instromers...) zorgt ervoor dat alleen moedige en overtuigde mensen de stap zetten om na een andere werkervaring naar het onderwijs te gaan. Wie zich vandaag nog steeds afvraagt waarom zoveel starters afhaken heeft zelf recent niet in het onderwijs gestaan.