Bijkomende Financiering Kunstendecreet


Gast

/ #10

2016-07-19 05:41

Waarom zijn we eigenlijk bezig om van een sterk land zoals België was, ik spreek hier duidelijk over België, een ontwikkelingsland te maken? Blijf verder besparen op cultuur en onderwijs, blijf voetbal en wielrennerij promoten.... kortom maak je gemeenschap dom en dom tevreden..? We waren groots in knowhow, in intelligentie, in kunst.. open-minded. Hoe we nu bezig zijn is een braindrain te creëeren onder het mom van belastingsvermindering. doe zo verder.... goe bezig, zielige en afgestompte idiotie noem ik het. Conservatisme komt voort uit angst, conservatisme is 'insluitend' denken en kijken, insluitend denken en kijken is verengen, verkleinen, maken dat je niet buiten een bepaalde marge ontwikkeld, synoniem voor gekozen domheid dus. Ik geloof in de menselijke cultuur die ons steeds verder ontwikkeld, zoekt naar steeds beter, ik geloof niet in de gekozen natuurwet waarin een bende angstige chimpansees zich afsluit van nieuwe invloeden, andere blikvelden, zich opsluit binnen een klein en kleiner wordend territorium. Kunst en de vernieuwing ervan is één der belangrijkste dingen, kunst en die vernieuwing heeft kracht en wordt door conservatieve krachten als 'gevaarlijk' beschouwt. Het is die angst voor dit gevaar die maakt dat dingen wel degelijk aan banden worden gelegd, controleerbaar worden gehouden..... onder het mom van belastingsdrukvermindering.
Geloof je dit niet? Lees dan je geschiedenisboeken. Heeft er iemand enig idee, hoeveel kunstenaars en hoe lang je kan laten werken voor de prijs van één helikopter? Heeft er iemand enig idee, hoelang je een kunsthuis van klein doch belangrijk kaliber kan voortwerken met de gage van één rode duivel die de kampioenschappen verliest? Laat ons lekker voort lopen met rood-geel-zwart geverfde chimpanseekoppen met hoorntjes op. Ik kijk van op afstand toe en denk er het mijne van. Laat ons als 'verlichte geesten' die we zouden moeten zijn sinds een dikke tweehonderd jaar niet afglijden naar het holbewoner-stadium, we zien genoeg voorbeelden van wat er dan gebeurt.

J.Van der Borght (W.O.K, NCNP, NGIP, BruthausGallery en croxhapox)