Aanlijn- en muilkorfplicht en fokverbod gevaarlijke honden.

Quoted post

Nada

#121 hondencursus verplicht niet mee eens

2013-08-12 16:56

Een hondencursus kan ook averechts werken.
Voor de ene hond(vaak ook ras) is een andere aanpak nodig dan voor de andere hond.
Daar wordt op de cursus van mijn hond helemaal geen rekening gehouden en als ik dan niks meer te vertellen heb over mijn hond wordt doodleuk een gentle leader aangeraden!
Resultaat; een keer gevallen,dat ding schijnt ook nog door het hondengetrek naar achteren(heel slim,als je baas zorgt dat je niet harder kunt kan je wel langzamer en dan bepaal je als hond lekker toch het tempo)losser te kunnen gaan zitten en verder een en al geworstel.
Gestopt en deze week gewoon een nylon aantrekband en consequent zijn en rechtvaardig streng en zie daar, een blije hond(staart omhoog en blije ogen) en een blije baas.De rust is wedergekeerd.

Dus sorry,maar een cursus verplicht stellen heeft mijns inziens alleen zin als je weet dat de baas bijvoorbeeld zijn rotweiler los laat lopen,hond misdraagt zich(heb het nu over recentelijk gebeurt incident)en baas zegt doodleuk dat het normaal is dat zijn rotweiler tot twee keer toe mijn pup pakt(tweede keer lag ze notabene tussen mijn benen) want dat is opvoeden.
en er zal dan zeker toezicht gehouden moeten worden door een onafdhankelijke derde partij wat betreft de inhoud van de cursus.

Reacties


Gast

#122 Re: hondencursus verplicht niet mee eens

2013-08-13 08:33:42

#121: Nada - hondencursus verplicht niet mee eens

Het is ook afhankelijk van de cursusleider of een hondencursus succesvol is of niet.

Zelf heb ik bij goede scholen en bij slechte scholen met mijn honden de cursus gevolgd.

Bij de twee laatste scholen zaten onbekwame medewerkers die geen of weinig verstand van honden hadden of geen interesse in honden.

Bij de eerste school kwam ik met mijn jonge hond en werd gelijk door de cursusleider gezegd, dat het beest ontzettend dominant was en (ook) maar een gentle leader gebruikt moest worden.

Het beest was ontzettend speels en wou in hoofdzaak met de andere honden spelen en verder naar het terrein waar de behendigheidscursus werd gegeven. Al die dingen vond hij prachtig, behalve de gewone cursus.

Keer op keer werd mijn hond door de cursusleider gecorrigeerd vanwege de vermeende dominantie en zag het beest met de week ongelukkiger worden. Ook buiten de cursus waar hij de gentle leader droeg, liep hij als een oud mannetje.

Toen ik eenmaal het ding had verwijderd, zag ik dat hij ineens opleefde, eenvoudig omdat hij het ding als straf zag.

Heb overplaatsing aangevraagd naar een andere groep en leider en vanaf dat moment ging alles fantastisch.

Dominant? Het beest zei nog dank je wel als hij een knauw van een andere hond kreeg!

Mijn tweede slechte ervaring was bij een school, die de naam droeg van een bekend voormalige tv persoonlijkheid. De cursusleidster was meer geinteresseerd in paarden dan in honden, hetgeen zijzelf ook ruiterlijk toegaf. Na 3 lessen ben ik overgestapt naar een andere school, waar de opleiding wel in orde was.

Zeker, scholen kunnen ook een negatieve invloed op baas en hond hebben en zouden ook aan strengere eisen moeten voldoen.