De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Quoted post


Gast

#1436

2013-09-07 14:12

Wij willen graag blijven werken als ZZPer, en ook onze belasting blijven betalen, maar het moet niet gekker worden.
Al bijna 15 jaar draag ik mijn steentje bij voor het algemeen belang, maar met onvrede tav de BTW-afdracht. Als pianostemmer heb je nu eenmaal zeer weinig inkoop: bijna eenderde betalen wij zonder dat we dat terug kunnen boeken. Daar bovenop sparen wij voor Arbeidsongeschiktheid, Ziektegeld en Pensioen. Daar mag toch wel iets tegenover staan?! De vorm van Zelfstandigen/Ondernemers-aftrek en, voor het nieuwe aanbod op de arbeidsmarkt mede als gevolg van alle ontslagen de Starters-aftrek is voor ons van groot belang. Alternatief kan zijn: verlaging van de BTW naar 6% voor bedrijven die de BTW niet of nauwelijks kunnen verrekenen!

Reacties

fiscus

#1442 Re:

2013-09-07 14:53:37

#1436: -

Beste pianostemmer,

Ik ben ook ondernemer en ook tegen afschaffing van de zelfstandigenaftrek, maar als belastingadviseur moet ik toch echt even reageren op de opmerkingen over de BTW:

Uw onvrede over de BTW afdracht is gebaseerd op een denkfout. U ontvangt BTW van uw klanten en draagt dit vervolgens af aan de fiscus. Dat zit dus in uw uurtarief.

Dat de vooraftrek laag is, komt omdat u, zoals u zelf al zegt, weinig uitgeeft.

BTW naar 6 % brengen zou voor u betekenen dat uw ontvangsten van uw klanten lager wordt, daarna dus minder BTW afdragen is logisch, maar blijft dus lood om oud ijzer.