Oproep aan kardinaal De Kesel ivm de desastreuze toestand van de Katholieke Kerk

Aan Jozef Kardinaal de Kesel

Eminentie,

Na de stortvloed aan grote misbruikschandalen in Chili, Amerika, Duitsland en nu ook weer Nederland, bevindt de katholieke Kerk zich in een ongeziene crisis. Die crisis is nog groter geworden door de onthullingen van aartsbisschop Vigano, de voormalige nuntius in de Verenigde Staten. Amerikaanse kardinalen en bisschoppen bleken reeds jarenlang op de hoogte te zijn geweest van het misbruik gepleegd door voormalig kardinaal Mc Carrick maar hebben nooit iets ondernomen. Daar komt nog bij dat paus Franciscus ook van het misbruik af wist maar Mc Carrick zelfs tot adviseur aanstelde na zijn verkiezing tot paus. Mc Carrick was trouwens een intieme vriend van paus Franciscus en heeft veel invloed gehad bij het kiezen van nieuwe kardinalen in de VS. Pas nadat de Amerikaanse media het misbruik van Mc Carrick naar buiten brachten en hij niet anders kon liet de paus dit seksueel roofdier vallen. Maar de paus heeft nog meer gedaan om seksuele predatoren te beschermen. Denken we maar aan de zaak Barros in Chili waar hij de slachtoffers zelfs van het vertellen van leugens beschuldigde en hij deze bisschop tot in het absurde bleef verdedigen. Volgens de paus heeft hij in Argentinië, toen hij aartsbisschop van Buenos Aires was, nooit een geval van misbruik gehad. Na onderzoek bleek ook dit gelogen en werden de vele slachtoffers gewoonweg genegeerd tot op de dag van vandaag. Ook in de zaak Grassi speelde aartsbisschop Bergoglio (nu paus Franciscus) een zeer dubieuze rol. Zo heeft aartsbisschop Bergoglio druk uitgeoefend op magistraten om Grassi onschuldig te laten verklaren hoewel het bewijs onweerlegbaar was. Hij bestelde een studie waarin Grassi als volkomen onschuldig werd voorgesteld. Geconfronteerd met deze studie door een journaliste ontkende paus Franciscus dat hij de studie besteld had. De auteur van de studie, Marcelo Sancinetti, zegt nochthans uitdrukkelijk dat de studie door kardinaal Jorge Maria Bergoglio besteld werd. Grassi werd uiteindelijk tot 15 jaar cel veroordeeld wegens seksueel misbruik van kinderen. Paus Franciscus omringt zich met allerlei dubieuze figuren die veroordeeld zijn wegens misbruik of nalatigheid mbt datzelfde misbruik. Hoe moeten we anders interpreteren dat de kardinalen Danneels, Mc Carrick, Maradiaga enz tot zijn intieme vriendenkring behoren en zelfs gelobbied hebben om hem tot paus verkozen te krijgen?? Wat moeten we denken van recente uitspraken van paus Franciscus waarin hij klokkenluider Vigano als dader probeert voor te stellen en bisschoppen als slachtoffer van de duivel?? Weeral probeert Franciscus hier de daders als slachtoffers voor te stellen. Nog erger is dat hij, geconfronteerd met de getuigenis van Vigano, de seculiere media vraagt om hun eigen conclusie te trekken. Dit is gewoonweg onaanvaardbaar. Gelovigen verwachten antwoorden, opheldering en duidelijkheid van de paus en niet van de media!  Wij, de gewone katholieken, zijn het werkelijk kotsbeu en we zijn gewoon beschaamd, beschaamd om ons katholiek te noemen. Wij kunnen de Kerk, zoals ze nu is in deze toestand, niet meer verdedigen. Terwijl ze zou moeten opkomen voor de zwaksten heeft ze de zwaksten juist op een gruwelijke manier misbruikt. Ons vertrouwen in de Kerk én haar leiders, inclusief de paus, is bijna onherstelbaar beschadigd. Wij, de gewone gelovigen, ZIJN het Lichaam van de Kerk en wij eisen dan ook VOLLEDIGE transparantie en openheid dmv grootschalige onafhankelijke onderzoeken tot op het hoogste niveau. Ook moet de Kerk ZELF instanties in het leven roepen om slachtoffers van misbruik te erkennen én te begeleiden. Slachtoffers moeten centraal staan en niet de reputatie van de Kerk en Haar Clerus. Genoeg is genoeg !   Met beleefde groeten..  De woedende katholieken