Roep de afbraak van het onderwijs Frans een halt toe!


Gast

#1

2015-04-20 12:47

omdat het een terechte petitie is

Gast

#2

2015-04-20 14:08

Ik steun deze petitie omdat die in het belang is van de internationaal georiënteerde Nederlandse economie en cultuur èn in het belang van de leerlingen en studenten die voor deze taal willen kiezen.

Gast

#3

2015-04-20 17:54

Omdat het vak Frans behouden moet blijven!

Gast

#4

2015-04-20 18:52

Als docente Frans draag ik de taal uiteraard een warm hart toe en ik zie in de praktijk hoe weinig Nederlanders de franse taal nog beheersen. Het is van groot belang dat het Frans onderwezen blijft worden op de middelbare scholen in Nederland!

Gast

#5

2015-04-20 19:47

Ik ben het helemaal mee eens dat Frans een belangrijke taal is en aangeboden moet worden op VO en MBO. Nederland komt er niet alleen met Engels als vreemde taal (zie artikel Volkskrant vorige week).

Gast

#6

2015-04-20 20:00

-Omdat ik in Frankrijk heb gewoond
- omdat ik docente Frans ben geworden

- omdat het leren van een vreemde taal gebaseerd op Latijn veel goed doet voor de ontwikkeling van het brein van jonge mensen

- omdat het goed is voor de algemene ontwikkeling
- omdat het meer kansen biedt op de arbeidsmarkt (handel, toerisme, economie)
- omdat we nieuwsgierig moeten blijven naar andere talen, culturen en mensen
- omdat communicatie ons onderscheidt van dier en plant....


Gast

#7

2015-04-20 20:11

Prachtige taal. Alleen al, om al die mooie chançons te kunnen volgen. Je wil toch begrijpen waar ze over zingen. Tenminste globaal.

Gast

#8

2015-04-20 20:18

Niet alleen omdat het bedrijfsleven om een goede beheersing van het Frans staat te springen maar vooral omdat we ons moeten blijven verdiepen in de achtergronden van ons belangrijkste buurland voor wat betreft literatuur geschiedenis en zeker taal!

Gast

#9

2015-04-20 21:42

Ik heb de petitie ondertekend, omdat ik het heel erg belangrijk vind dat de Franse taal behouden moet blijven in het middelbaar onderwijs. Het is daarnaast ook algemene ontwikkeling. Het is goed voor mensen om in meerdere talen te kunnen communiceren, zeker in landen waar het Engels niet de overhand heeft.

Gast

#10

2015-04-20 23:35

Frans is een prachtige taal. Ons land is al meer dan genoeg cultureel vervlakt en verarmd. Laat het Frans blijven en dit niet alleen: laat zoveel mogelijk mensen goed Frans leren. Daartoe heb ik op facebook een groep opgericht: 'ik hou van de Franse taal'. Elke dag komen er nieuwe leden bij en dit doet me goed, want veel mensen willen goed Frans leren. Hopelijk zien de besluitvormers dit in en worden er weer veel goede leraren of correspondenten Frans opgeleid.

Gast

#11

2015-04-21 05:39

Omdat ik zelf docente Frans ben. Leerlingen hebben het recht om deze prachtige taal te leren. En het is de taal vd toekomst. BIJV zaken doen in Afrika of journalist zijn dan is het beheersen van de taal een pro

Gast

#12

2015-04-21 06:02

Juist in de tijd dat Nederland economisch sterker uit de crisis komt door voornamelijk de export, moet juist de nadruk liggen op talen. Ik zie zo vaak vacatures voorbij komen waarbij Franse taal wordt geeist. Het is te zot voor woorden om dat dan bij de basis weg te snoeien terwijl het hartstikke nodig is. Dit is goedkoop duurkoop. Niet tornen aan het onderwijs want daar ligt letterlijk de toekomst.

Gast

#13

2015-04-21 07:34

Taal is de sleutel tot communicatie, begrip, handel, saamhorigheid.
Je leert taal door doen. Er moet voldoende tijd zijn om een taal aan te leren.
Frans is een grote taal in de wereld en kan voor Nederlanders onmisbaar zijn voor allerlei handelsrelaties.
Marit Coehoorn

#14

2015-04-21 07:36

Omdat ik het eens ben met de bovenstaande opmerkingen!

L.B.

#15

2015-04-21 08:21

Omdat er zo veel vraag is naar Frans sprekende mensen in het bedrijfsleven!


Gast

#16

2015-04-21 09:04

Ik heb deze petitie getekend omdat ik het een schande vind dat het uberhaupt wordt overwogen de franse les af te schaffen. Als aankomend docent frans wil ik juist iedereen enthousiast maken voor de prachtige taal die frans heet.
JAS

#17

2015-04-21 09:05

Ik steun deze petitie omdat het onderwijs in Nederland dreigt af te glijden naar een eenzijdig aanbod dat geen recht doet aan de verscheidenheid van de mens. 

De wereld reikt zo ver als de talen die je spreekt!


Gast

#18

2015-04-21 09:13

Sinds ik lerares Frans ben (31 jaar) is dit al de derde keer dat men de rol van de Franse taal op VO-scholen wil verkleinen. We gaan inmiddels richting een zeer eenzijdige "no-nonsens" Amerikaanse cultuur, waarbij de zo noodzakelijke verrijking van onze cultuur uit de filosofische "bon vivant"-kant die de Franse cultuur ons biedt helemaal ondergesneeuwd wordt.

Gast

#19

2015-04-21 09:25

Omdat het heel kwalijk is dat het Frans langzaam van het Nederlandse onderwijsprogramma verdwijnt terwijl wij als klein land juist zo bekend staan dat we goed onze talen kunnen.

Gast

#20

2015-04-21 09:26

Ik ben dan wel docente Duits, maar ik ben bang dat het straks ook bij mijn vak gebeurt. Dat is de reden waarom ik deze petitie heb ondertekend.

Gast

#21

2015-04-21 09:45

Het schrappen of reduceren van de uren Frans heeft tot gevolg dat we over niet al te lange tijd geen weet meer hebben van dat wat aan de basis ligt van onze cultuur.

Gast

#22

2015-04-21 10:15

Taal spreken = contact maken, beleven, respecteren van de leefwereld en cultuur van de ander.
Een taal leren is een manier van be-/leven, die we hard nodig hebben in deze tijd van anonimiteit, beeldschermpjes en verkrampend wij-zij denken.

Gast

#23

2015-04-21 10:20

De teloorgang van het Frans (en ook het Duits) moet een halt worden toegeroepen. Het is niet uit te leggen dat wij, als "klein landje bij de zee" menen de talen van onze belangrijke grote buurlanden (en wat te denken van Franstalig Canada en Afrika) niet te hoeven spreken. Daarmee doen we onszelf economisch tekort, maar ook cultureel en wetenschappelijk. Je kunt de Europese literaturen niet los van elkaar bestuderen, Vondel niet begrijpen zonder iets van Racine te weten. En een academische studie wordt beperkt als je alleen studies in het Engels kunt lezen. Eigenlijk zou ik nog een stap verder willen gaan dan de opsteller van deze petitie: Frans, Duits en Engels gewoon alle drie verplicht als eindexamenvak op HAVO en VWO.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-04-21 10:21



Gast

#25

2015-04-21 11:22

Omdat ik het onderwijs in de franse taal een warm hart toedraag en het uiterst belangrijk vind dat deze taal op een behoorlijk niveau wordt onderwezen.