ABP Stop Funding Israeli Apartheid!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie ABP Stop Funding Israeli Apartheid!.


Gast

#101

2014-02-08 12:05

Een goed initiatief en bevordering van de rechten van de Palestijnen langs niuet-gewelddadige weg.
Jos613

#102 schoolboeken

2014-02-08 20:25

Boeiend, dat verwijt dat de Israëlische regering de Palestijnse bevolking uit de geschiedenisboeken schrapt. Helaas heeft u de woorden 'Israelische' en 'Palestijnse' hier omgewisseld. Het is namelijk vooral de Joodse aanwezigheid in het land door de eeuwen heen, die stelselmatig wordt ontkend in de Palestijnse gebieden. De Palestijnse bevolking... Kunt u mij iets over de ontstaansgeschiedenis daarvan vertellen? Wanneer zijn zij als volk ontstaan? En het Joodse volk?

Gast

#103

2014-02-08 21:24

Als overlevende van de holocaust, schaam ik mij diep voor dat gedeelte van de Israëli's dat dezelfde methoden toepast zoals eertijds de Nazi's

Gast

#104

2014-02-08 21:25

Stop deze praktijken!

Gast

#105

2014-02-08 21:25

Stop

Gast

#106

2014-02-09 12:54

Tekenen en verspreiden!
Anja

#107 Re: geen boycot

2014-02-09 21:04

#69: Kaat - geen boycot

Hoe kom je erbij dat Israël in- en uitvoer  niet tegenhoudt? Het betekent dat je totaal niet op de hoogte bent. Laten we het eens hebben over Gaza dat omsingeld is. Israël bepaalt wat er in en wat er uit mag. Wat er b.v in mag is te weinig om de bevolking voldoende caloriën per dag te geven. Weet jij wat er op de lijst staat met materialen die Gaza niet binnen mag? En soms  zitten boeren met hun producten die ze niet kunnen uitvoeren omdat Israël dat tegenhoudt. Natuurlijk is het wel een taak van een pensioenfonds om na te gaan wat er met hun (ons) geld gebeurt.


Gast

#108

2014-02-09 21:06

Ik heb graag getekend , ken de situatie ter plekke goed , heb vele jaren in het midden oosten gewoond !
Heb vele vrienden daar ook in de bezette gebieden hoe eerder er een algehele boycot komt des te beter !
Anja

#109 Re: schoolboeken

2014-02-09 21:15

#102: Jos613 - schoolboeken

Wat doet het ertoe vraag ik me af. Wie er 2000 jaar voor Christus in een bepaald gebied woonde heeft toch helemaal niets te maken met de situatie anno nu? Vanaf 1948 zijn de Palestijnen van het land waarop ze woonden, van de huizen die hun bezit waren verdreven. Tot die tijd woonden Palestijnen en Joden in harmonie samen.


Gast

#110

2014-02-10 13:01

Op de ABP webpagina "verantwoord beleggen" staat:
"Ondernemingen uitsluiten -- ABP belegt niet in ondernemingen die betrokken zijn bij de productie van goederen die op grond van (inter)nationale wet- en regelgeving nu of binnenkort verboden zijn. Dat geldt ook voor activiteiten die volgens zeer breed in Nederland gedragen opvattingen als verwerpelijk worden beschouwd."
Waarom in godsnaam de beslissing om te blijven participeren in de de bij kolonisatie betrokken israelische banken?
Jan

#111 Jan

2014-02-10 14:12

#2: NEH220 - Apart...

Al zou de Israelische regering geen oproepen doen om Palestina te vernietigen, hun gedrag is wel zo: dagelijks worden dorpen in de Jordaanvallei met de grond gelijk gemaakt, waterbronnen afgesloten, schaapsherders door kolonisten verdreven, land tot militair gebied verklaard waardoor het voor boeren ontoegankelijk wortdt, etc,

Uit talloze rapporten (o.a. van Wereldbank) blijkt dat elke Palestijnse ontwikkeling onder deze condities onmogelijk is


Gast

#112

2014-02-12 15:32

Ik wil geen bloed aan mijn handen en wil hieraan niet meedoen. IK ben tegen de HELE bezetting en onderdrukking van PALESTIJNEN...

Gast

#113

2014-02-17 10:45

Onbegrijpelijk dat ABP de Israëlische apartheid op deze manier steunt. Israel lapt alle VN resoluties tot stopzetting van bouw nederzettingen aan zijn laars en gaat gewoon illegaal door. ABP steunt dus illegaliteit en ook op grote schaal schending mensenrechten van Palestijnen. Onbegrijpelijk en verwerpelijk.

Gast

#114

2014-02-17 13:31

Volgens de woorden van Nelson Mandela, moeten we blijven strijden tegen "apartheid" in de wereld! Alle ned. bedrijven moeten worden overtuigd, dat zij geen handel kunnen bedrijven, met een land die apartheid tegen de Palestijnen in stand houdt!

Gast

#115

2014-02-18 20:28

Als gepensioneerde leerkracht ontvang ik mijn pensioen van het ABP. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Maar........het doet me pijn dat mede door de investeringen van het ABP in de Israelische nederzettingen op Palestijns gebied dit pensioensgeld voor mij een nare bijsmaak heeft.
Ik verzoek de beheerders van mijn pensioenfonds dan ook nadrukkelijk om deze investeringen terug te trekken uit de projecten in Israel totdat de regering daar een rechtvaardiger beleid gaat voeren en zich terugtrekt uit de bezette Palestijnse gebieden.
Bij voorbaat dank hiervoor.
Met vriendelijke groet
Wellie Rem

Gast

#116

2014-02-20 10:17

Goed initiatief
Maria

#117 Re:

2014-02-20 12:30

#19: -

Top

ik ben net terug van Olijv bomen plant reis naar de Westbank, heel herkenbar Uw omschrijving.

er is geen twijfel mogelijk: In Israel heerst heel duidelijk apartheid

David ben Zion.

#118 Nederlands.

2014-04-25 12:27

Wellicht eens een cursus Nederlands gaan volgen?

En de erfenis van Mandela is ook duidelijk: corruptie en zelfverrijking van de ANC leden.
Zinloze actie ; het ABP blijft gewoon in Israël beleggen.
Israël kan zichzelf bedruipen de Palestijnse Entiteit kan slechts bestaan dankzij financiële hulp van de EU.
Door die EU hulp kunnen de Palestijnse terroristen die Joodse kinderen vermoord hebben,een riant maandsalaris ontvangen.
Daar heb ik nou bezwaar tegen

Gast

#119

2014-06-03 15:06

Israël moet de mensenrechten van Palestijnse burgers respecteren. Zolang Europa en Amerika het Israëlisch beleid van apartheid en rechteloosheid kritiekloos toestaan zal Israël zich onaantastbaar en oppermachtig wanen, en gerechtigd een straffeloze politiek van arrogante onderdrukking te handhaven. Het is aan Europa en Amerika om Israël tot de orde te roepen. Kom in actie door deze petitie te tekenen en Israelische producten te boycotten !

Gast

#120

2014-08-05 15:11

geld is goed maar geld uit apartheid en bloedgeld mag er niet zijn.
Hekel aan schijnheiligen

#121

2014-08-27 11:24

Wat een walgelijke oproep. Wel mogen investeren in de hele wereld maar niet in Israel. het land waar de 1 miljoen Arabieren (en vooral vrouwen en al helemaal homo's) meer rechten hebben dan waar dan ook in de Arabische wereld. Zo stuitend dit. Je kan niet met goed fatsoen Israel eruit halen en wel op vakantie gaan en investeren in Turkijke (bezetting Koerdistan en Cyprus, gene vrije media), Marokko (bezetting zuidelijke Sahara, verbod op bekeren naar Christendom etc.

Iedereen die dit steunt is niet zozeer betrokken met de Palestijnen want in de bedrijven op de westbank werken juist veel Palestijnen, die ontneem je hun baan nameijk MAAR zijn tegen Israel. 

 

Juist moeten Israelische bedrijven met Israelische en Palestijnse werknemers bestaann; dat brengt mensen samen, geeft Palestijnen een inkomen etc. Beste kans op vrede maar nee de indieners van deze petitie willen geen vrede net als Hamas. Wie zijn dan het slachtoffer; juist de Palestijnen!

 

Schijnheiligen. 

Hekel aan schijnheiligen

#122 Re: Re:

2014-08-27 11:28

#117: Maria - Re:  

 Apartheid? Volgens mij heerst er Apartheid in Palestijnse gebieden:

 

1) in gaza en westbank moeten alle joden weg. Alle joden zijn al weg anders worden ze vermoord. Maakt ook deel uit van de eis van de Palestijnen; joden vrij. Voor 1967, de zogenaamde bezetting mochten joden ook niet naar de Klaagmuur.

 

2) In Israel leven meer dan 1 miljoen Arabieren met burger rechten; zijn politieangent, militair, minister, rechter, arts etc.


Waar heb je je het serieus over?

 

Ps: neemt niet weg dat die muur/hek verwerpelijk is. Als de Palestijnen net als de 1 miljoen Arabieren in vrede willen leven met joden dan kan de beschermmuur/hek weg. Net 3 jongens ontvoerd; de noodzaak is dus duidelijk

Tiennes

#123 Niet ontmoedigen, maar samenwerking aanmoedigen

2014-08-27 18:16

Wat betreft ABP:

Het is niet aan een pensioenfonds als het ABP om in een politiek conflict partij te kiezen. Dat is aan de Nederlandse politiek. desïnvesteren zegt zoveel als een politiek standpunt innemen in het conflict tussen Israël en de Palestijnse bevolking.

Israël is de enige democratie in het Midden-Oosten en wordt bedreigd in haar bestaan. Daarom ben ik van mening dat investeringen in en handel met Israël juist moeten worden aangemoedigd en niet moet worden ontmoedigd.

Wat betreft Hamas:

Israël heeft zich in 2007 terugetrokken uit Gaza zodat de palastijnen aldaar zelf een stabiele onafhankelijke staat kunnen oprichten. Van 2009 tot 2011 heeft Denis Ross, de speciale gazant van Hillary Clinton druk op Israël uitgeoefend om de blokade van Gaza te verlichten, zodat er meer bouwmatrialen, waaronder cement door te laten. Met deze matrialen konden huizen, scholen en andere infrastructuur gebouwd worden. Israël wees op de mogelijkheid van misbruik door Hamas, maar dat werd wegewoven..

Wat heeft Hamas met deze matrialen gedaan?

Israël kreeg gelijk; de matrialen werden ingezet voor het bouwen van tunnels voor opslag van wapens en was een schuilplaats voor Hamas-strijders/leiders. Van de hoeveelheid cement die is gebruikt had Hamas het volgende kunnen bouwen:

2 ziekenhuizen
20 klinieken
20 scholen
100 kleuterscholen

Laten we alsjeblieft bij de feiten blijven en ons niet laten leiden door populisme!

 

 

Eva

#124 ABP Houd uw rug recht!!

2014-08-28 12:08

Ik hoop van harte dat het ABP niet luistert naar deze nonsens van o.a. bisschop Tutu (zijn er geen problemen in Zuid-Afrika waar hij zich beter mee bezig kan houden?) en dat het ABP zijn rug recht houdt. Ik kan als leraar mijn pensioen helaas niet elders onderbrengen, iets wat ik graag zou doen als het ABP overstag gaat.


Gast

#125 Re:

2014-09-01 00:04

#37: -  

 Welke Palestijnen?

 

De palestijnen die in 1948 uit hun huizen vertrokken naar de naburige landen toen de arabische wereld Israel aanviel en hun vertelde dat de Palestijen konden terugkeren als Israel was vernietigd?

 

Of de Palestijen die leefden op de West Bank onder Jordaneese (toen Transjordanie) bezetting en annexatie toen Jordanie Israel aanviel in 1967 en zowel de oorlog verloor als ook de West Bank aan Israel?

 

Of de Palestijnen, die terwijl ze leefden in Jordanie in de jaren 70, het idee hadden dat Jordanie hun Palestijnse staat zou worden en een burgeroorlog begonnen, waar koning Hussein uiteindelijk duizenden van hen gedood heeft en de Palestijnen heeft verdreven uit zijn land, vluchtelingen van hen maakte?

Of de Palestijnen die het Olympisch dorp in Munchen (Duitsland) binnendrongen en daar 11 Israelische atleten vermoorden?

Of de Palestijnen die een school binnendrongen in Ma'alot, Israel, daar 102 studenten(kinderen) gijzelden, er 50 verwonden en er 22 vermoorden?

Of de Palestijnen, welke, samen met anderen, een Air France vliegtuig kaapten, naar Entebbe, Uganda en daar meer dan 100 Israelis gijzelden?

Of de Palestijnen die op de vlucht waren van Jordanie naar een vredig Libanon, daar een burgeroorlog begonnen die meer dan 120,000 levens heeft geeisd en daardoor nog meer vluchtelingen creeerden, waarvan velen nu moesten vluchten uit Libanon?

Of de Palestijen die de het cruise schip de Achille Lauro kaapten en daar schoten en vermoorden Leon Klinghoffer, een 69 jaar oude joods-amerikaanse gehandicapte in een rolstoel en hem overboord gooiden?

 

Of de Palestijnen van de Abu Nidal organisatie die vermoorden ongeveer 600 Palestijnen van rivaliserende partijen?


Of de Palestijnen die schrijven en leven volgens het handvest van Hamas, waarin onder meer staat, dat Israel zal stijgen en overeind blijven totdat de Islam het elimineert, zoals het zijn voorgangers heeft geëlimineerd?

 

Of de Palestijnen die jonge Palestijnen aanzetten om zelfmoord bommen te worden met de belofte dat als ze Israelis vermoorden ze hoge beloningen zullen krijgen in het leven na de dood en financiele zekerheid voor hun families?

Of de duizenden Palestijnen in Ramallah die juichden als de lichamen van twee Israelische soldaten die uit een raam van de tweede verdieping werden geworpen nadat ze gemarteld en dood gehakt waren?

Of de Palestijnen die een zelfmoord bomaanslager eerden met een militaire begrafenis voor het vermoorden van 15 mensen (inclusief 7 kinderen en vijf van een familie) in de Sbarro Pizzeria te Jerusalem?

> Or the Palestinians who honored a suicide bomber with a military

Of de duizenden Palestijnen in de West Bank en Gaza die erop betrapt werden op een video als ze juichden toen twee vliegtuigen met opzet crasden in de Twin Towers op 9/11?

 

Of de Palestijnse families welke $25,000 van Saddam Hussein kregen voor hun kinderen welke succesvolle zelfmoord bommen waren?

 

Of een Palestijn als Yasser Arafat (hoewel hij in Egypte was geboren) die millionair is geworden door het stelen van geld van andere Palestijnen die in ellende leefden?

 

Of de in Quatar geboren en in Egypte opgegroeide Omar Barghouti ( die zichzelf een Palestijn noemt ), die mede verantwoordelijk is voor de boycott, desinvesteringen en (inclusief educatieve) sancties (BDS) beweging tegen Israel terwijl hij zijn doctoraat heeft verworven aan een Israelische universiteit?

 

Of de Palestijnen van Hamas (een groep die de U.S en andere landen als een terroristische organisatie zien) die, toen ze de controle over Gaza namen, honderden Fatah Palestijnen in hun benen schoten met de opzet om hun kreupel te maken voor de rest van hun leven.

 

Of de meer dan 100 Palestijnen van Fatah die kreupel gemaakt werden door de Palestijnen van Hamas, welke, op verzoek van Mahmoud Abbas aan Shimon Peres, nieuwe benen en revalidatie kregen in medische centra in Israel.

 

Of de twee Palestijnen die trots bekenden met messen aangevallen en gedood te hebben vijf leden van de Fogel familie, de vader, de moeder en drie van hun ze kinderen van 11, 4 en 3 maanden oud?

 

Of de Palestijne moeder, Raida Abu-Mustaffa, wiens baby's leven was gered door geldinzameling en een speciale hart operatie door een joodse doctor in een Israelisch ziekenhuis en waarvan de moeder nu ervan droomt dat haar dochter op een dag een martelaar zal worden?

 

Of de homosexuele Palestijnse man die, terwijl hij leeft in Tel Aviv (wat beschouwt word als een van de meest gay vriendelijke steden ter wereld) pleitte bij het Israelische hooggerechtshof om hem niet te deporteren naar de West Bank omdat hij daar vervolgd zou worden door zijn familie en hij gevangen, gemarteld en gedood zou worden door de Palestijnse veiligheidsdienst.

 

Of de Palestijnen in de West Bank die in 2013 toegaven 27 eerwraak moorden te hebben gepleegd tegenover hun vrouwen, zusters en dochters?

 

Of de Palestijnen die al sinds hun kindertijd worden opgevoed met boeken en kranten die claimen dat de Joden onmenselijk, satanisch en dieren zijn en dat Israel de wortel is van al hun problemen?

 

Of de Palestijnen welke opgroeiden in vluchtelingen kampen terwijl Saudi Arabie, Libie, Jordanie, Irak, Syrie, Koeweit en Brunei enkele van de rijkste landen ter wereld werden, maar niet gaven om de Palestijnen te helpen en hun in vluchtelingenkampen lieten blijven om te gebruiken als politieke werktuigen sinds 1948?

 

 

 

Of de Palestijnen die al tientallen jaren terrorisme tegen Israel promoten en daardoor Israel dwongen een veiligheidsmuur te bouwen (welke uiteindelijk een einde maakte aan de zelfmoord bommen) en wat nu de Apartheid Wall wordt genoemd?

 

Of de Palestijnen, welke, nadat Israel zich vrijwillig terugtrok van de Gaza strook in 2005, de Palestijnen land en zelfbeschikking gaf, 11,000 raketten afschoten op Israel, daarbij Israelisch doodden en duizenden gewonden maakten?

 

Of de Palestijnen welke, sinds de Oslo Akkorden welke getekend zijn in 1993, toegegeven hebben duizenden terroristische akties the hebben ondernomen (niet inbegrepen de raket aanvallen vanuit Gaza) en daarbij 1472 Israelisch doodden?

 

Of de Palestijnen van Hamas welke kidnapten en vermoorden 3 joodse tieners, torah studenten?

Of de Palestijen die de Palestijnse authoriteit ontkennen van president Mahmoed Abbas omdat deze de kidnapping en het vermoorden van deze drie joodse tieners veroordeelde?

Of de Palestijnse moeder van Abu Aysha (een van de verdachte moordenaars van de drie israelische tieners) die zei dat hij het heeft gedaan en dat ze trots op hem zal zijn tot haar laatste dag, ik heb mijn kinderen opgevoed in de Islamietische religie, hun doel is de victory van de Islam.

 

En u wilt dat Israel stopt met bloedvergieten?