zeg nee tegen het pietenpact

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie zeg nee tegen het pietenpact.


Gast

#2751

2016-11-13 23:45

de ouders worden geviseerd door een zwarte, lange, korte of witte piet, de sint is een fantasie voor alle kinderen...stop met dit volwassen kinderachtig gedrag

Gast

#2752

2016-11-13 23:59

Omdat het overduidelijk is dat Zwarte Piet alles behalve een kwetsende figuur is. En dat kinderen vroeger wellicht bang waren voor iemand die zwart was, kan ik me nog voorstellen. Tegenwoordig kennen we een dusdanige samenleving dat geen enkel kind in Nederland nog schrikken zal van iemand met een donkere huidskleur.
Zwarte Piet hoort bij Nederland en Nederland bij Zwarte Piet.

Gast

#2753

2016-11-14 00:05

Sinterklaasfeest 2030...
Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Opa?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen

Gast

#2754

2016-11-14 00:10

Omdat degenen die tegen de zwarte pieten zijn, er maar eens de geschiedenis moeten op nalezen. Het verbieden van zwarte pieten zou het mooiste bewijs van racisme zijn, want dan mochten die mensen nooit bevrijd zijn geweest van de slavenhandel door de heilige man. Door hun ziekelijke racistische obsessie dat we allen racist zijn, wordt pas echt racisme aan de dag gelegd door al degenen die zogezegd tegen het racisme opkomen

Gast

#2755

2016-11-14 00:12

Omdat ik het belachelijk vind zwarte Piet heeft niets met discriminatie te maken

Gast

#2756

2016-11-14 00:14

Omdat 'Black Lies Matter' racisten niet goed geinformeerd zijn over het verschil tussen de blackface-discriminatie in de USA en de betaalde employees van de Sint die helemaal geen slaven zijn en ook niet gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt.

Gast

#2757 Re: Re:

2016-11-14 00:16

#2210: vbn - Re:  

 degenen die tegen zwarte piet zijn, moeten maar eens het ware verhaal van sinterklaas en zijn pieten gaan opzoeken, hij is immers niet zwart van het roet, maar het gaat over de bevrijdde kindslaven die er samen met de beroemde Turk op uit gingen om andere misbruiken van kinderen tegen te gaan, ze voerden samen één front tegen uitbuiting en racisme en brachten de arme en weeskinderen wat vermaak


Gast

#2758

2016-11-14 02:21

Zwarte piet heeft niets met racisme te maken. Is een cultuurgebonden feest. En tevens als je een beetje het verhaal achter dit feest kent dan weet je dat de pieten zwart zijn door het roet van de schoorsteen. Mijn man moet zich trouwens niet zwart maken om zwarte piet te spelen... En heeft zich nog nooit aangesproken gevoeld...

Gast

#2759

2016-11-14 02:24

omdat ik het zat ben, dat ieder jaar deze discussie gevoerd wordt.
Het is een Nederlandse traditie, een kinderfeest waar geen discriminatie of racisme uit voortvloeit.
Zelfs de inhoud van de hele geschiedenis van het sinterklaas verhaal bestaat niet eens uit discriminatie of racisme !!!!

Gast

#2760 Re: Re: Re:

2016-11-14 02:25

#2757: - Re: Re:  

 En ook een beetje van het roet.. Maar who cares tis een cultuurgebonden feest. Mijn man is donkergekleurd en voelt zich niet aangesproken... Trouwens wij zijn aangepaste moslims... Ja ook wij vieren ook Sinterklaas... Met de kinderen en kleinkinderen.

moslima en zwart

#2761 Re:

2016-11-14 02:26

#2756: -  

 Idd


Gast

#2762 Re: Re: Re: Re:

2016-11-14 02:37

#2760: - Re: Re: Re:  

 Kijk en dit antwoord is nu waar de hele actie groep iets van kan leren dank u wel !


Gast

#2763

2016-11-14 03:15

Zwarte piet moet zwart blijven... ons kinderfeest moet blijven bestaan zoals wij het als kind kenden.

Gast

#2764

2016-11-14 04:28

Blijf van onze tradities af ! Zwarte piet moet blijven !

Gast

#2765

2016-11-14 04:54

Stop met die zever !! Wij moeten ons ook gedragen naar andere culturen Hun wetten en regels in hun land! het enige wa er gebeurd is da jullie men olle zever onze kindjes Hunne traditie afpakt en het moeilijker maakt om ze erin te laten geloven! Voor ons blijft zware piet ZWARTE piet, ongeacht welke zever daar uit voorkomt!

Gast

#2766

2016-11-14 05:18

Omdat als het verandert dat het bij de volgende traditie kinderen uitgelegd moet worden van vroeger en nu
Hoi

#2767

2016-11-14 05:20

Omdat als het verandert dat het bij de volgende traditie kinderen uitgelegd moet worden van vroeger en nu


Gast

#2768

2016-11-14 05:37

Laat de weinige (Vlaamse) folklore onaangeroerd!!

Gast

#2769

2016-11-14 05:42

Deze traditie moet behouden blijven!

Gast

#2770

2016-11-14 05:55

Geen discutie over een kinderfeest. Van tradities blijf je af. Zwarte piet is rassisme , maar een witte piet dan niet? Zwarte Piet heeft hier NIKS mee te maken. Alleen sommige volwassenen zijn zo dom om hier iets in te zien.

Gast

#2771

2016-11-14 06:27

Van een eeuwenoude traditie moet afgebleven worden! Het is een kinderfeest dat al eeuwen met zwarte piet is, wrm dit nu veranderen? Omdat een paar volwassenen dit niet aanvaarden, hoe moet je er voor zorgen als ouder dat u kind geloofd in dit kinderfeest, als men continu iets zal veranderen aan dit feest? Zwarte piet is niet racistisch.. hij is zwart door de roet van de schoorsteen en de sint niet want hij komt niet mee naar binnen.. het zal nooit genoeg zijn voor die volwassenen die dit kinderfeest willen veranderen en jammer dat men hierin in meegaat.. want die paar volwassenen zullen niet stoppen tot het kinderfeest volledig is verdwenen, nu ze zien dat er naar hen geluisterd wordt (en ons weer niet, typisch) zullen ze steeds verder en verder gaan

Gast

#2772

2016-11-14 06:30

Het gaat echt te ver!
Het heeft niets met racisme of discriminatie te maken!

Gast

#2773

2016-11-14 06:38

Als grootouder raakt het aanvallen van onze tradities mij in het hart, zeker als het om het geluk en plezier van kinderen gaat. Ze zijn zo diep onder de indruk van Sinterklaas én Zwarte Piet en zo blij dat het op 6 december toch allemaal goed komt. Handen af van deze traditie.

Gast

#2774

2016-11-14 06:38

Ik lees vaak de commentaar zwarte piet is niet zwart dit is roet. Welnu, zwarte piet is wel degelijk zwart. Sint Nicolaas heeft vroeger Afrikaanse kinderen gered uit de slavernij en ze voor hem laten werken voor een degelijk loon en ze zo hun eigenwaarde en zelfstandigheid terug gegeven. Alles behalve racistisch maar net heel nobel maar mijn mening.

Gast

#2775

2016-11-14 06:53

Kom op het is een kinderfeest