Zwartepiet moet zwart blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Zwartepiet moet zwart blijven.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2016-11-16 22:38



Gast

#52

2016-11-16 22:43

als sinterklaas zwart was geweest was er niks aan de hand geweest...nu ze de onderdanige rol spelen is het discriminatie.

ik zou zeggen val in de soep met jullie gezever ieder jaar...de meesten hebben twee paspoorten ik zou zeggen maak daar gebruik van en rot op.....


Gast

#53

2016-11-17 00:12

Er is ons al genoeg afgepakt, het kinderfeest moet blijven.

Gast

#54

2016-11-17 10:18

Traditie = traditie. Punt andere lijn.
Piet is zwart wegens roet van de schouw. Zolang ik leef (75j) is Piet nooit gelinkt geweest aan ras, kleur enz. Enkel hypergevoelige mensen met een minderwaardigheidscomplex (?) kunnen daar graten in zien. In het Frans zegt men juist :'honni soit qui mal y pense'. Waar houdt men zich toch mee bezig ???

Gast

#55

2016-11-17 16:32

Omdat dit al eeuwen oud is en onze tradities dus afblijven

Gast

#56

2016-11-17 17:16

Zwarte Piet moet gewoon blijven bestaan. We hebben al weinig cultuur in onze land en onze traditie moet blijven voorbestaan. Het is belachelijk dat een klein groepje zoveel invloed heeft en dat bijv. RTL geen ruggegraat toont.

Gast

#57

2016-11-17 18:17

Niemand in mijn directe omgeving heeft me ooit gezegd: tjonge het is toch wel eens tijd voor regenboogpieten! Daarom vraag ik me af of de mening van de meerderheid in Nederland nog wel gerespecteerd word, in plaats van bepaald door de media!

Gast

#58 Re:

2016-11-18 19:01

#1: -  

En omdat Piet zo zwart is als roet, is het racistisch. Snap je dat nu nog niet? Heb je —om maar eens eebn voorbeeld te noemen— het woordenboek van je moerstaal al eens in de hand genomen? Zoek eens op onder 'zwarte piet', wat daar staat en probeer dan nog eens met een stalen gezicht te beweren dat dat niet racistisch bedoeld is.

Haal die kop toch eens uit je eigen gat en wordt wakker!


Gast

#59 Re: Re:

2016-11-19 12:00

#58: - Re:  

 Zijn negers roetzwart ? Nee, ik heb zelden of nooit een roetzwarte neger gezien wel gekleurde van licht tot donkerbruin.

En trouwens wist U dat in donker Africa een witte neger (een albino dus) ook behoorlijk gediscrimineerd wordt !!!

Dus de pot verwijt de ketel, hij die zonder zonden is ....................................!!

Blijf dus aub van onze Piet af en bemoei je met belangrijkere zaken.

 


Gast

#60 Re: Re: Re: Re:

2016-11-19 17:53

#41: - Re: Re: Re:  

 En daarom is het voor jou gerechtvaardigd om de zwarte medemens dan dus maar jaarlijks te schofferen met een karikatuur van een zwarte slaaf, een metafoor voor het kwade, ja de duivel (lees je woordenboek er maar eens op na).

En toch snap je zelf nog steeds niet hoe diep je gezonken bent? Onbewust wellicht, maar toch. Immers, nu je ervan bewust gemaakt wordt, verlaag je je tot de meest belachelijke smoesjes om vooral niets te hoeven veranderen aan je beledigende gedrag.

Dáár gaat het om, makker.


Gast

#61 Re: Re: Re:

2016-11-19 18:05

#59: - Re: Re:  

 Ben je nou werkelijk zóóó kinderachtig dat je met een argument moet aankomen als "maar zij doen het ook"? Heb jij het recht om raicstisch te zijn omdat anderen dat ook zijn? Of moeten we niet gewoon ons inspannen om racisme overal uit te bannen en is het dan niet verrekte logisch dat we eerst onze eigen stoep eens schoon vegen?

En wat heeft het al dan niet 'roetzwart' zijn ermee te maken? Het overdreven zwart is toch juist onderdeel van de karikatuur? Sjimmie was in de oorspronkelijk 'Sjors & Sjimmie"-strip toch ook 'pikzwart' en niet realistisch gekleurd? Al Jolson kleurde zijn gezicht toch ook roetzwart en niet een meer realistische tint bruin? Kom me niet met realisme aan terwijl je zelf ook verdomd goed weet dat de figuur Piet helemaal niets met realisme van doen heeft.

Het gaat erom dat hier een gekleurde medemens neergezet wordt als symbool voor het kwaad, zoals dat altijd gebeurd is en het goede altijd werd en wordt uitgebeeld als zijnde blank, ook al slaat het nergens op. Kijk eens naar alle, ALLE westerse afbeeldingen van Christus en zijn familie en apostelen. Zo blank als het maar zijn kan, terwijl zij (als ze al bestaan hebben) onmogelijk blank kunnen zijn geweest. De enige die regelmatig als niet-blank wordt afgebeeld is Judas (goh, verrassend).

Racisme IS een belangrijke zaak.


Gast

#62 Re: Re: Re: Re:

2016-11-19 23:19

#61: - Re: Re: Re:  

 Belachelijk dat je zwarte piet racistisch noemt, zo is hij nooit bedoeld, Bij jou denkwijze moeten straks de mensen ook

uit gaan kijken dat ze bij het opzetten van de kerststal Caspar één van de 3 wijzen uit het oosten, die toevallig een kleurtje heeft, niet naast de kameel neer zetten , want dan heeft hij ook een onderdanige rol als kamelenhoeder!!

Althans dat zouden jullie stelletje imbecielen er dan van maken, met jullie ongezonde gedachten kronkels.


Gast

#63

2016-11-20 09:34

Mijn kind zit zelfs te vragen - "ik snap het dat de Pieten zwart worden door een schoorsteen te kruipen, maar hoe worden ze gekleurd ??? Dat is Nep! Ik wil opa piet terug, ik wil de clowns weg!!"

Dus stoppen met die "racictische" onzin. Het is het feest voor de kinderen, niet een politieke gedoe voor volwassennen.
Ik ben geen nederlander, maar ik ben voor deze mooie traditie!

Gast

#64 Re: Re: Re: Re: Re:

2016-11-20 13:44

#62: - Re: Re: Re: Re:  

 Wat doet het ertoe of hij racistisch bedoeld is? De figuur is racistisch en daar gaat het om. Daar moet iets aan veranderen.


Gast

#65 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2016-11-20 17:05

#64: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 En dat bepaal JIJ Jan Lul uit de biertent !!

Dacht het NIET !!


Gast

#66 Re:

2016-11-20 21:40

#26: -  

 Dombo...


Anonymous

#67 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2016-11-22 21:07

#65: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Dat bepalen wij wel. En dom gescheld bewaar je maar voor jouw biertent.

Zwarte vrouw!

#68 Re: Zwarte pieten mogen genieten in december!

2016-11-23 23:37

#1: -  

 We hebben altijd plezier met zwarte piet en de Sint op 5 december een pakjesavond!

Lekkere pepernoten, taai taai, marsepeinen in de winkels te koop!

Waarom moeten we luisteren naar de soldaten van anti zwarte pieten brigade???

want ze zijn discriminatie tegen zwarte pieten.

Slaven zijn allang afgeschaft en allang voorbij en ze hebben niet meegemaakt.


Gast

#69 Re: Re: Zwarte pieten mogen genieten in december!

2016-11-30 11:48

#68: Zwarte vrouw! - Re: Zwarte pieten mogen genieten in december! 

 Ja, de slavendrijver had ook altijd plezier en de concentratiekampbewaker evenzeer. Laten we dat ook weer terug invoeren. O, en de werkweek van 80 uur en het kiesrecht afschaffen voor mensen die te weinig vermogen hebben en voor vrouwen natuurlijk. En laten we de kinderarbeid ook weer invoeren — jongens dat was toch altijd zo gezellig. En laten we weer de joden gaan vervolgen, dat was ook altijd dolle pret.

Laten we toch vooral alles waar we ooit plezier aan hebben gehad weer terugbrengen. Wat kunnen ons die mensenrechten verrekken. die zijn toch alleen maar interessant voor wie als slavenopgedreven wordt en wie in een kamp bewaakt wordt? En voor het kind dat zijn vingertjes blauw moet werken voor minder dan een appel en een ei. En voor de man die 80 uur per week moet schoften en evengoed geen kiesrecht heeft. En voor de vrouw die helemaal geen rechten heeft.

Wij hebben makkelijk praten over andermans rechten en plichten, omdat wij toevallig geboren zijn in een land waar we dit leed grotendeels achter ons gelaten hebben. Niet omdat we zo verstandig of mensenlievend waren, nee, omdat er hard, keihard voor gevochten is door de arbeidersbewegingen, door de vrouwenbewegingen, door mensen die begrijpen dat alleen vooruitgang naar een betere wereld leidt.

Maar och, dat is te moeilijk voor iemand als u, die zich liever voordoet als een 'zwarte vrouw' om zijn racisme te verbloemen.