DE SLACHTOFFERS, EEN VOLWAARDIGE PARTIJ IN HET STRAFPROCES


Gast

#51

2013-02-25 17:56

In België is men beter geen slachtoffer - er wordt niets aan gedaan - de burgers zullen er van langs om meer er voor zorgen en maatregelen nemen en dito acties ondernemen teneinde geen slachtoffer te zijn

Gast

#52

2013-02-25 18:26

De slachtoffers hebben wel degelijk rechten, maar een persoon die een misdaad begaan heeft heeft het recht om berecht te worden door een (onpartijdige) rechter en jury. De slachtoffers en hun familie zijn niet onpartijdig en kunnen dus geen inspraak hebben in de schuldvraag en de strafmaat. Ik vind het jammer wat Mevr. Fierens en die ouders doen, ondanks wat hen overkomen is is het niet aan hun om zulke eisen te stellen. Het is gevaarlijk voor een maatschappij als mensen hun 'slachtoffer zijn' gaan gebruiken om emtionele oproepen te doen die onze rechtsstaat in gevaar kunnen brengen. Ik ben nog steeds zeer onder de indruk van de serene houding van de Noren en de slachtoffers tijdens het proces van Breivik, hopelijk kunnen we in Vlaanderen op een dag ook zo sereen zijn.
Bart W.

#53 Waarom ik het onmogelijk eens kan zijn met uw petitie

2013-02-25 18:26

Beste ouders,
Het verschrikkelijke leed dat jullie getroffen heeft, kan ik me zelfs niet voorstellen. Zoals iedereen in Vlaanderen heb ik intens meegeleefd. Maar nu jullie, als familie van de slachtoffers en burgerlijke partij, een politieke eis stellen, kan ik niet andes dan reageren, met alle respect voor jullie.
Jullie eis ondergraaft de principes van onze rechtstaat volledig. Heel ons systeem is, eeuwen geleden en in alle culturen ter wereld, uitgevonden om een alternatief te bieden voor wraak. De staat zegt tegen de slachtoffers: "wij nemen het bestraffen van daders op ons. Wij geven u de garantie dat de wet, en de straffen die daarin voorzien zijn, toegepast worden." We weten allemaal dat dit vaak mank loopt, en daar moeten we als burgers tegen protesteren, tot een witte mars toe. Maar dat mag geen reden zijn om een zo belangrijk principe overboord te gooien. Het spijt me, maar hoe verschrikkelijk jullie leed ook is, over het verloop van het proces en de zwaarte van de straf mogen jullie geen enkele inspraak hebben. Anders gaan we terug naar de tijd van de bloedwraak.
Bart W.

#54 Re: De Gelder

2013-02-25 18:31

#50: - De Gelder

U vindt dus dat De Gelder helemaal geen advocaat moet hebben? Hij heeft geen recht op verdediging? Reacties zoals de uwe bewijzen waarom het een zéér slecht idee is burgers te betrekken bij het bepalen van de straf.

armornick

#55

2013-02-25 19:09

Deze petitie is afschuwelijk. De ouders van Kim De Gelder hebben in dit proces niets verkeerd gedaan. Hen verbieden om het lot van hun zoon te volgen is een kinderachtige actie die toont dat de slachtoffers niet in staat zijn begrip te hebben voor de ouders van moordenaars, die meestal even hard te lijden hebben onder de daden van hun zoon. Zij worden door iedereen vervolgd terwijl zij zelf niets gedaan hebben.

Met alle respect voor de slachtoffers, maar ook begrip voor de familieleden van de daders.
gast

#56

2013-02-25 21:36

Voelt niet elk assisenproces een beetje aan als een soort van rouwproces bij de nabestaanden?

Gast

#57

2013-02-25 22:23

1) In medeleven met de slachtoffers en famillie, voor zover dit door een willekeurige buitenstaander mogelijk is.

2) Deze burger begrijpt niet hoe er wetten bestaan die slachtoffers minder rechten toestaan dan beklaagden.

3) Wanneer uiteindelijk de ongelooflijk erge feiten door de rechtbank bevestigd worden, wat kan er in een geval als dit op tegen zijn dat slachtoffers de strafmaat mee bepalen, wanneer zij zelf door daden van de beklaagde al "levenslang" gekregen hebben? 100% levenslang! Welke instantie in dit land krijgt het in zijn hoofd te vrezen voor wraakgevoelens en dergelijke van de slachtoffers? Wie kan er beter oordelen dan zij die de pijn en verdriet ten volle kennen, toch geen buitenstaander of "professional" die niet dezelfde intensiteit kan voelen en voor wie alles wel weer wegwaait? Welk gevaar voor een te zware straf, wanneer de zwaarste mogelijke straf niet eens zwaar genoeg blijkt te zijn ten opzichte van gepleegde feiten?

4) Wanneer men zoveel verdriet heeft, zoveel pijn, als de slachtoffers van deze zwaarst mogelijke onheroepelijke feiten, dan is men een mogelijk wraakstadium al lang voorbij.

5) Niemand zou het recht mogen hebben, ook de rechtbank zelve niet, om welk slachtoffer dan ook, nog meer slachtoffer te maken. Het zou ieders plicht moeten zijn om door het lot zo zwaar getroffen mensen de hand te reiken en te helpen.


Gast

#58

2013-02-26 07:20

LEVENSLANG OPSLUITEN DEZE MOORDENAAR ZOALS DUTROUX, daar in Belgïe de DOODSTRAF jammer genoeg niet bestaat........

Gast

#59

2013-02-26 09:58

Wat Kim de Gelder heeft gedaan is onaanvaarbaar en moet zeker de zwaarste straf krijgen die in ons land bestaat. Of lever hem uit aan het volk dan zal die weten wat hij gedaan heeft.

Gast

#60

2013-02-26 12:52

Beste José en Anja, jullie in deze moeilijke tijden altijd in mijn gedachten.
Vera Steenput.
enomiske

#61

2013-02-26 13:04

ik snap niet waarom er nog geld wordt verspild aan een proces
zijn schuld is toch ten volle bewezen
sluit hem op voor de rest van zijn dagen dat kost al geld genoeg aan de maatschappij

Gast

#62

2013-02-26 13:06

wanneer wordt gerecht recht?

Gast

#63

2013-02-27 01:47

Het wordt dringend tijd dat de slachtoffers niet meer in de kou blijven staan, en meer rechten krijgen dan de daders. Waar nu de daders gedurende het proces en achteraf het recht aan hun zijde hebben.

Gast

#64 NNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

2013-03-11 14:46


Gast

#65

2013-04-05 23:25

Straffen zijn veels te kort (4 jaar effectief voor 4 brandstichtingen waarvan 2 met gevaar voor leven ? En nee, een gevangenis straf is echt niet zwaar, ik weet dat beter dan jij). En Daders (ik en anderen) hebben mega veel meer rechtenb dan slachtoffers, best wel mega verkeerd dus.